Senaste nytt

Flytt av Amex kort från Sverige till USA?

JohnR

Medlem
Hej,

Jag kommer också att flytta till USA under nästa år. Temporärt i ca 12 månader.

Hur ser möjligheterna ut idag att få ett amerikanskt kort när man inte är permanent resident?

Är vettigaste att ansöka om ett Internantional Dollar Card? Hur fungerar betalningar av fakturor till detta kort?
 

Berglund

Medlem
Utan amerikansk "credit history" är det mycket svårt att få något som helst kreditkort i USA.
Ta kontakt med en amerikansk bank, öppna ett vanligt "checking account" och starta med ett "secured credit card", för att på så sätt bygga upp en kredithistorik.

Rent generellt bör du gå till en av de större privatkundsbankerna, Chase, Wells Fargo, Bank of America eller liknande, i någon av de större städerna. De har större vana av internationella kunder. Går du till en liten småbank eller en "credit union" i någon lokal byhåla, då kommer de aldrig att ha öppnat ett konto med en utländsk kund förut och du får med största sannolikhet ett "nej, det går tyvärr inte". Stora banker i de stora städerna har i vart fall en större vana av detta.
 
Last edited:

Sleipner

Medlem
Exakt så är det, Jag gick till Bank of America och skaffade ett secure credit card, dvs du sätter in ex $300 på kontot sen har du dina $300 I kredit
allt handlar om om att bygga "credit history" sen efter 3-4 mån (om du betalar i tid osv) då kan du ansöka om ett riktigt kort

Ha med dig en address bara, jag behövde inte mitt social security number för att öppna konto i alla fall

Betalningen sker med APP i telefon eller online (vilket inte är helt självklart i detta land, papper stämplas checkar skickas osv...)
 

JohnR

Medlem
Hejsan,

Tänkte jag skulle komma tillbaka i den här tråden, nu när jag befinner mig i USA och har gjort resan...

Jag har dock en helt annan upplevelse än andra i tråden.

Absolut inga problem att få ett Amerikanskt Amex, när man flyttar till USA.

Det spelar säkert in hur länge du har haft ditt Svenska kort, samt hur mycket du handlar för, och hur bra du sköter dina betalningar.
Jag har haft mitt svenska Platinumkort i 4 år.

För att göra själva ansökan går du in på Amerikanska Amex hemsida, ansöker om valfritt kort, logga in med ditt Svenska Amexkonto.
Efter en dag fick jag ett mail att de behövde mer information om för att verifiera min inkomst. Jag ringde då upp kundtjänsten, fick uppge mina svenska kortnummer. Därefter fick jag verifiera min adress genom ett trepartsamtal till min amerikanska bank där jag dagen innan hade öppnat ett bankkonto.

Kortet kom inom en vecka,

Så det jag behövde:
Ett fast adress i USA
Ett bankkonto i valfri bank
Social Security Number
Ett svensk Amex (med hyffsad historik)

Mycket smidigt, och måste säga att servicen var över all förväntan.

Tackar Amex för detta, och kan säga att bara detta kommer göra mig till en mycket trogen kund.
 

Selander

Medlem
Att få ett amerikanskt kort är inga problem, Amex fixar det med "global transfer" på nolltid. Att få ett "normalt" kreditkort utan någon historik är en annan femma, det tog 1,5 år för min del, och då hade jag ändå väldigt bra kreditvärdighet. Att personligen ansöka från ett kontor (istället för online) verkar ge bättre respons och högre sannolikhet att bli godkänd.
 

Bankiren

Medlem
Vi har börjat överväga att köpa en lägenhet eller hus i västra Florida om 1-2 år som semesterbostad. Sedan tänker vi försöka hyra ut det under de månaderna då vi inte är på plats. Enligt mäklaren kan man få bolån där som bosatt utomlands, men man behöver gå in med minst 30% i handpenning.

Skulle man kunna skaffa ett amerikanskt Platinum om man har bostad i USA? Efter ett tag med bolån där borde man ju ha byggt upp en kreditvärdighet i alla fall, men skulle man ens kunna skaffa det utan att bo där permanent?
 

nissefalk

Medlem
Vi har börjat överväga att köpa en lägenhet eller hus i västra Florida om 1-2 år som semesterbostad. Sedan tänker vi försöka hyra ut det under de månaderna då vi inte är på plats. Enligt mäklaren kan man få bolån där som bosatt utomlands, men man behöver gå in med minst 30% i handpenning.

Skulle man kunna skaffa ett amerikanskt Platinum om man har bostad i USA? Efter ett tag med bolån där borde man ju ha byggt upp en kreditvärdighet i alla fall, men skulle man ens kunna skaffa det utan att bo där permanent?

Det går, tar lite tid dock, se mitt inlägg tidigare i tråden, jag har själv en semester bostad i USA men addressen jag använder för bank och kredit kort är en mailing address till några vänner.

Till att börja med skall du skaffa ett så kallat ITIN det liknar ett social security nummer men är för utlänningar, utan det så kommer du inte långt med varesig lån eller bank konton dessutom behöver du det för att betala skatt på din uthyrda bostad.

Googla på ITIN eller International Taxpayer Identification Number som det betyder.
 

JohnR

Medlem
@nissefalk en sidofråga, jag såg att du fått ett secured credit card, vilken bank använder du? Min kollega som nyligen flyttat hit blev nyss nekad på Wells Fargo, de påstod att den produkten inte längre fanns. Som utlänning kan det ju vara en en viktig parameter vid val av bank.
 
Toppen