Senaste nytt

Flying Blue reggar poäng trots EBG nummer uppgett

Liknande situation.

Biljetter med KLM köpt på KLM site och från början FB nummer
Bytte till SAS Eurobonus som loyality program online på KLM site
Bokning syns nu på KLM site med Eurobonus nummer som Loyality program
Registrerade flyg online och i SAS appen med bokningningreference
Boknings syns nu i SAS appen och SAS online med Eurobonus nummer som bonusprogram
till slut gick jag in i KLM appen utan att vara inloggad och lade till Eurobonus som bonusprogram

Kommer jag att få Eurobonus poäng? Om det är osäkert, finns det något mer jag kan göra innan man kommer till Arlanda?
 
Last edited:
CPH-CDG-PVG med Airfrance EB poängen kom in rätt
PVG-AMS-CPH med KLM här kom poängen in rätt på AMS-CPH medans PVG-AMS kom in på FB.

Allt på samma bokning, ombokning utfördes av SAS eftersom de lade ner sin linje. Hustruns poäng på samma bokning kom alla in rätt.

Korrekt EB nummer på samtliga boardingpass, har mailat diamondsupporten.
 
En av anledningarna till att jag bara är medlem i ett (1) program per allians. På så sätt ska det mycket till innan flygbolagen lyckas förstöra poängintjäningen. Inom oneworld påstås Finnair ha en magisk förmåga att ta över FF-nummer i appen (om man är registrerad och inloggad). Lika lätt som de har att kidnappa en bokning lika svårt verkar de ha att släppa den ifrån sig... :(
 
Även Lufthansa hade samma effekt på mig när SAS var i Star. Jag ser det som att man kan ha konto i flera men absolut inte bokar något i inloggat läge.

I Sky så dök mina air france bokningar upp i SAS-webben redan innan de var färdigbokade. Vilket var lite förvirrande. När de är färdiga syns de där men utan mitt namn (bara en biljett utan resenär). Men under kontaktuppgifter har de fått in mitt namn, mail och telefon -- men lagt till /en på alla, inklusive mail och telenr så de inte fungerar. I appen syns de inte överhuvudtaget (SAS-appen alltså).

Tydligt och klart att informationen inte följer med på något strukturerat sätt åtminstone...
 
Tydligen kan man ha fler en ett FFnummer reggat. Flög CPH-CDG-CPT för ett par dagar sedan. Bokat online (inte av mig, så i utloggat läge) och med mitt EBnummer reggat vid köp. Däremot gjorde jag tabben och la in bokningen på AF i inloggat läge. Där har jag ju ett gammalt FBkonto sedan innan *A-tiden.

Väl på CPH funkade både fast track och lounge men på CDG sa computern no. Där sades det att mitt FBnummer låg reggat och Explorerstatus inte ger tillgång till lounge. Så där äntligen lyckades dom få bort FB och lägga till EB.

Nästa dag trillade CPH-CDG in på FB och CDG-CPT på EB.

Väl i WhatsAppchatten med en mycket proffsig FBmedarbetare fick jag höra att _både_ mitt EB- och FBnummer låg reggat och därför gick det att bortkreditera CPH-CDG från FB. Så nu måste jag bara retrokreddita den hos SAS. Fingers crossed.
 
Tydligen kan man ha fler en ett FFnummer reggat. Flög CPH-CDG-CPT för ett par dagar sedan. Bokat online (inte av mig, så i utloggat läge) och med mitt EBnummer reggat vid köp. Däremot gjorde jag tabben och la in bokningen på AF i inloggat läge. Där har jag ju ett gammalt FBkonto sedan innan *A-tiden.

Väl på CPH funkade både fast track och lounge men på CDG sa computern no. Där sades det att mitt FBnummer låg reggat och Explorerstatus inte ger tillgång till lounge. Så där äntligen lyckades dom få bort FB och lägga till EB.

Nästa dag trillade CPH-CDG in på FB och CDG-CPT på EB.

Väl i WhatsAppchatten med en mycket proffsig FBmedarbetare fick jag höra att _både_ mitt EB- och FBnummer låg reggat och därför gick det att bortkreditera CPH-CDG från FB. Så nu måste jag bara retrokreddita den hos SAS. Fingers crossed.

Jag har hittills aldrig haft problem med detta. Jag läser med stigande förvåning vad som skrivs här och inser att jag kanske måste vara lite försiktig närmsta året, när jag avser byta förstahandsprogram inom OW.

Jag kan dra till med ett exempel. Flög förra året med AY från HKG till HEL. Krediterade BA för mina intjänade miles. Blev vid incheckningen hänvisad till en relativt trist kommersiell lounge. Tog en sväng över till CX-loungen runt hörnet och undrade om jag hade tillträde. De svarade att med bus-biljett för OW så var jag välkommen. Jag gick iofs inte in, för hustrun satt kvar i den första loungen, och jag återvände men sparade denna information för framtida resor.

Vi har här alltså tre olika (OW) bolag: Flyger AY, krediterar miles på BA och nyttjar CX-loungen. Det skall enligt personalen på CX-loungen gå bra. Nu skrivs här att det inte skall gå bra. Var mitt fall för snällt? Vad är då ett elakt fall som inte skall fungera???
 
Jag har hittills aldrig haft problem med detta. Jag läser med stigande förvåning vad som skrivs här och inser att jag kanske måste vara lite försiktig närmsta året, när jag avser byta förstahandsprogram inom OW.

Jag kan dra till med ett exempel. Flög förra året med AY från HKG till HEL. Krediterade BA för mina intjänade miles. Blev vid incheckningen hänvisad till en relativt trist kommersiell lounge. Tog en sväng över till CX-loungen runt hörnet och undrade om jag hade tillträde. De svarade att med bus-biljett för OW så var jag välkommen. Jag gick iofs inte in, för hustrun satt kvar i den första loungen, och jag återvände men sparade denna information för framtida resor.

Vi har här alltså tre olika (OW) bolag: Flyger AY, krediterar miles på BA och nyttjar CX-loungen. Det skall enligt personalen på CX-loungen gå bra. Nu skrivs här att det inte skall gå bra. Var mitt fall för snällt? Vad är då ett elakt fall som inte skall fungera???

Som jag skrev i din andra tråd så skulle det inte ha gått. De flesta program har skärpt sina regler så att det inte ska gå att utnyttja förmåner i ett program och tjäna poäng i ett annat. Tekniskt sett går det fortfarande i systemen, men en agent med huvudet på skaft kommer kolla detta.

Visst, det finns fortfarande kryphål på olika sätt, hörde senast från en kollega häromdagen att SAS täppt till ett. Men generellt är det inte ett beteende som flygbolagen gillar och därför försöker stoppa.
 
@LongDist: I ditt fall är det biljettklassen som styr och det skall inte vara några problem att i det läget nyttja de lounger som biljettklassen ger tillträde till. AY betalar CX för detta och BA är inte inblandade i transaktionen.

Utmaningen kan uppstå om du exempelvis flyger ekonomi, har status hos AY och krediterar till BA. Vilken lounge du besöker lär vara irrelevant. Det som kan trilskas är om AY inte vill betala for loungeaccess när du krediterar till BA.

Jag tror dock att många råkar ut för detta när man vill välja sittplats baserat på status i ett program och kreditera ett annat då detta måste ske i systemet och alltså måste statuskortet in någonstans. Access till lounge kan du i praktiken (än så långe) få genom att visa upp ett statuskort i receptionen och då minskar risken för att statuskortet kontanimerar bokningen.
 
Som jag skrev i din andra tråd så skulle det inte ha gått. De flesta program har skärpt sina regler så att det inte ska gå att utnyttja förmåner i ett program och tjäna poäng i ett annat. Tekniskt sett går det fortfarande i systemen, men en agent med huvudet på skaft kommer kolla detta.

Visst, det finns fortfarande kryphål på olika sätt, hörde senast från en kollega häromdagen att SAS täppt till ett. Men generellt är det inte ett beteende som flygbolagen gillar och därför försöker stoppa.
OK, tack för svar.
Desto fler skäl att undvika SAS då, om man inte hade tillräckligt många innan.
 
@LongDist: I ditt fall är det biljettklassen som styr och det skall inte vara några problem att i det läget nyttja de lounger som biljettklassen ger tillträde till. AY betalar CX för detta och BA är inte inblandade i transaktionen.

Utmaningen kan uppstå om du exempelvis flyger ekonomi, har status hos AY och krediterar till BA. Vilken lounge du besöker lär vara irrelevant. Det som kan trilskas är om AY inte vill betala for loungeaccess när du krediterar till BA.

Jag tror dock att många råkar ut för detta när man vill välja sittplats baserat på status i ett program och kreditera ett annat då detta måste ske i systemet och alltså måste statuskortet in någonstans. Access till lounge kan du i praktiken (än så långe) få genom att visa upp ett statuskort i receptionen och då minskar risken för att statuskortet kontanimerar bokningen.

Tack, en klocka ringer nu i mitt huvud. I ett tidigare skede i mitt liv var CX mitt förstahandsalternativ för poäng (och det är till CX jag nu tänker återvända). Hade man angett CX (för poängintjänande) så gick det inte att använda gamla Avios som låg och skräpade för uppgradering på BA. Helt omöjligt (för mina trista tjänsteresor till Indien.)

Det passar perfekt in på vad du skriver.

Jag anpassar mina planer.
 
Toppen