Senaste nytt

Flying Blue Promotions

Är det möjligt att få en relevant kommentar från KLM/AF-representanten?

Jag blir mycket irriterad på sånt här och kunde självklart ha läst villkoren redan tidigare.

Har aldrig tagit ut någon bonus-resa på KLM tidigare, men kommer att försöka hitta något nu så jag blir av med poängen - det här är ren bluff och lurendrejeri.

Last edited:
Stefan! Tack för ditt inlägg och ursäkta att jag inte svarat dig tidigare.
Jag hoppas inte Flying Blue är bland de sämre FQTV programmen, inte heller att det upplevs så, men känner naturligtvis respekt för din åsikt. Ett "relevant" svar på den allmänna kritik du framför kan jag inte ge på rakt arm. Vi är ett flygbolag av betydande storlek och har ett antal personer som arbetar enbart med FB. Att jämföra skatter, tillgänglighet, uttag och annat mot våra konkurrenter är ju något som alla bolag ständigt arbetar med och att FB ska vara ett attraktivt program, både i luften och på marken, ligger ju rimligen också oss varmt om hjärtat. Känner du att det är "bluff" (som du skriver) så behöver man ju inte utnyttja sina poäng genom att flyga med oss, det finns ju andra sätt att göra av med FB poäng... om man nu måste göra av med dem.

Jag tycker mig se att du ställer två frågor:
Varför fanns det inte platser till Dubai att boka för FB miles 28 februari till det utlovade priset?
Varför "kostar" det så mycket att ta ut en awardbiljett i ekonomiklass om man jämför med vad det skulle kosta att "köpa den" hos ett annat bolag?

Jag ska gå vidare med detta till våra Flying Blue experter och återkommer med ett svar till dig så snart som möjligt!

Det är tydligt att frågor kring hur man kan nyttja sin bonus är ett intressant ämne som berör. Som jag sagt tidigare tar jag tacksamt emot fler konstruktiva förslag på förbättringar och feedback på den erfarenhet ni haft kring Flying Blue. Det är ju faktiskt enda sättet att förändra och förbättra programmet och vi har idag en nära kontakt med Paris gällande detta. Hälsningar Karin

Är det möjligt att få en relevant kommentar från KLM/AF-representanten?

Jag blir mycket irriterad på sånt här och kunde självklart ha läst villkoren redan tidigare.

Har aldrig tagit ut någon bonus-resa på KLM tidigare, men kommer att försöka hitta något nu så jag blir av med poängen - det här är ren bluff och lurendrejeri.

Stefan!

När det gäller promo i allmänhet, både på award biljetter och publika, så är det naturligtvis ett begränsat antal biljetter som släpps. Jag har kikat den aktuella dagen och kan inte annat se än att du drabbats av otur och att någon/några andra hann före.

När det gäller awardbiljetter så går det inom Europa att betala även skatter med hjälp av sina miles, se bif länk relativt lång ner mer info om detta.
https://www.klm.com/travel/se_en/flying_blue/earn_and_spend_miles/spend_miles/index.htm

Dyrt eller inte är alltid en avvägning, men självfallet kan det kännas som en awardbiljett på en långlinje är mer value for money än inom Europa. Några kollegor på bc.se hade ju också erfarenhet av detta. I dag finns ju en enorm konkurrens på flyget inom Europa så jag tror alltid man kan hitta någon som är billigare, bara sett till pris. Lyckligtvis har vi också andra faktorer att ta hänsyn till, t ex linjenät, tillgänglighet och produkt, varför vi hoppas någon gång bli valda baserat på detta. Välgörenhet är ju också ett sätt att spendera miles på - kanske kan vara något?
Hälsningar Karin

Mitt resonemang är att om jag ska bränna en massa miles, så vill jag inte betala löjliga mängder YQ. Framförallt får YQ absolut inte vara högre än om jag skulle köpa samma biljett. Då är det rent lurendrejeri.

Det här är ett faktum som "Karin" hade väldigt svårt att förklara för något halvår sedan...

Det svar jag fick handlade om att man inte behövde flyga utan kunde donera poängen till välgörenhet istället...

Det finns en del andra konstiga situationer när t.ex. en uppgradering av en köpt biljett kostar fler miles än att köpa hela resan för miles.

Men jag har varit nöjd med promo awards till Dubai och New York.

Stefan! Jag upplever inte detta som svårt att föklara...? Möjligen tyckte du att förklaringen var dålig, men det är en annan fråga.
Vi har ett regelverk som vi måste förhålla oss till, oavsett vilka personliga synpunkter var och en kan ha på detta. Vad jag också sa då och kan upprepa är att om man/du upplever detta som ointressant så kan man skänka till välgörenhet.. om man vill....det gör gott och du slipper samla på miles som du verkar angelägen om att bli av med.
Konstruktiva förbättringsförslag tas gärna emot så för jag dessa vidare in i vår organisation.. en pågående process som allt annat...
Men jag bestämmer inte allt själv, tyvärr.. hälsn Karin

För min personliga del så är FB's (och några FFP till) stora nackdel att det krävs full economy (eller iaf nästan) för att möjliggöra upgrade. Om det finns plats i en bättre kabin, varför inte tillåta upgrade at gate till de som har status och poäng? Där anser jag att EB har en klar fördel och är en av de tyngsta anledningarna till att jag prioriterar dem.

Det vore ju enkelt att ha en väntelista vid gate på de som vill uppgradera och sortera den efter bokningsklass och status. på så sätt blir det svårare att uppgradera med poäng om man bokat en väldigt billig biljett mot en dyrare men chansen finns ändå. SK använde något liknande när jag skulle uppgradera på EWR en gång... Till min nackdel ;)

Sedan har ju Dr Miles en klar poäng om att det upplevs som skojjeri när YQ på en Award Ticket är högre än på en köpt biljett. Har själv inte kollat detta men om detta är standard så håller jag klart med...

Och för att hålla med Karin, för KL/AF handlar det givetvis om det mixade erbjudandet i form av förmåner & rutter. KL/AF har ju en väldigt fint nät av destinationer och avgångar vilket jag i vissa fall behöver prioritera framför status och förmåner. (En av anledningarna till att jag samlar poäng på EB iställer för på Malmö Av.) Så för dem som reser i tjänster och får lov att boka ekonomi till "vilket pris som helst" så funkar ju FB bra som FFP.

För skoj skull så kollade jag vad skillnaden blev på en resa GOTNYC ToR i november (billigaste vs billigaste uppgraderingsbar) i ekonomi:

Billigast: 4950 SEK
Uppgraderingsbar: 15949 SEK (Var den billigaste jag hittade på hemsidan, måste ju finnas någon billigare)
Diff: +10999 SEK

Plus poängen... Ganska dyr upgrade, speciellt om man är två eller 4...

Klasser som är uppgraderingsbara:

AF:
Economy: Y, B, M, U
Premium Economy: S, W
Business: J, C, D

KLM:
Economy: Y, B, M, U

På tal om klasser, vad gäller ang. ombokning och ändring av biljetter? Jag har letat på Airfrance men hittar inget.. Letar efter info om främst klass A och S..

Nån som vet??
Tack!

Toppen