Senaste nytt

Flying Blue "förbättrar"

Spjuth: Du skriver att KLM:s bonusprogram "suger" - jag börjar tycka det också eftersom det tillkommer så mycket kostnader vid bonus-resor samt att det är svårt att hitta bra "deals".

Vad är Dina erfarenheter?

Mina erfarenheter är att man får sjukt lite miles, på allt annat än full flex-biljetter. Jag har flugit CPH-TPE t.o.r en gång och CPH-ICN t.o.r två gånger förra året och kom inte ens upp i Silver. Med EB hade jag varit en bra bit över silver.

Dessutom går det inte att utnyttja sina miles till uppgraderingar, om man inte har full flex-biljett. Dom miles jag trots allt lyckats samla på mig kan jag alltså inte ens använda!
Att köpa bonusresa är extremt dyrt. Jag kan få typ CPH-AMS för mina miles, en en timmars flygning som kostar några hundralappar med ett lågprisbolag.

Edit: Flygningarna till asien var dessutom i dom flesta fall KLMs motsvarighet till Economy Extra.

Last edited:
Edit: Flygningarna till asien var dessutom i dom flesta fall KLMs motsvarighet till Economy Extra.

KLM har ingen Economy Extra. De har något de kallar för Economy Comfort, men att jämföra det med Economy Extra är inte rätt. Det är två helt olika saker.

Det verkar som det enda som FBG är bra för är att få en extra väska, tillgång till lounge och 50% på Economy Comfort. Jag är fortfarande tveksam om lounge biten, det är mer miss än hit.

Det verkar som det enda som FBG är bra för är att få en extra väska, tillgång till lounge och 50% på Economy Comfort. Jag är fortfarande tveksam om lounge biten, det är mer miss än hit.

Nu blir jag lite nyfiken. På vilket sätt tycker du loungebiten är mer miss än hit? Jag hade aldrig problem som FBG med loungerna, och KLMs lounger på AMS tycker jag är riktigt bra!

Väl summerat av Spjuth. Jag tycker om att flyga med både Air France och KLM men Flying Blue är näst intill värdelöst. Intjäning är mycket begränsad om du inte flyger i de två-tre dyraste biljettklasserna, samma gäller om man vill uppgradera och bränsletillägg är ibland högre på bonusresor än betalda resor. Dock är de bra på rabatterbjudande för sina bonuspoäng och guldkort kräver endast 30 segment.

Nu blir jag lite nyfiken. På vilket sätt tycker du loungebiten är mer miss än hit? Jag hade aldrig problem som FBG med loungerna, och KLMs lounger på AMS tycker jag är riktigt bra!
Nu måste jag förtydliga lite. Jag menade inte själva möjligheten att komma in i loungerna som en ST Elite eller FBG utan snarare vad de loungerna har att erbjuda jämfört med konkurrenter. Om inte nu tala om att det är minst 8-10 minuters promenad från lounge till gaterna på AMS och CDG. Det är min IMHO. :)

Ok. Loungerna på AMS tycker jag är rätt bra. Däremot är det knappt att man kan kalla det de erbjuder på CDG mer än "förvaringsyta". Där brukar det vara på tok för varmt, fullt, i princip ingen mat och nästan inga eluttag.

Jag följer samtalet kring lounger och Flying Blue med stort intresse.. tar tacksamt emot era erfarenheter och förslag på förbättringar och för dessa vidare internt! Fortsätt så länge ni orkar!! :) hälsningar Karin

Trots guldkort flyger jag aldrig med KL/AF numera, och det beror inte bara på den usla poängintjäningen utan
på att det inte går att köpa enkelbiljetter inom Europa.
Avgångar osv. kanske passar ena vägen men inte tillbaka eller så vill jag åka vidare till en helt annan plats etc.
så det blir BA eller SK (i den ordningen.)

Hej Homer!
Tråkigt att höra att vi inte "passar" dig och dina behov längre! Eftersom du har guldkort antar jag att du tidigare rest en hel del med oss men att enkelbiljetterna fått dig att föredra andra bolag..? Tråkigt naturligtvis! Hör av dig om du vill lämna annan feedback som jag kan föra vidare - allt för att bli bättre och hoppas få se dig ombord igen, trots allt! :) hälsningar Karin

Trots guldkort flyger jag aldrig med KL/AF numera, och det beror inte bara på den usla poängintjäningen utan
på att det inte går att köpa enkelbiljetter inom Europa.
Avgångar osv. kanske passar ena vägen men inte tillbaka eller så vill jag åka vidare till en helt annan plats etc.
så det blir BA eller SK (i den ordningen.)

Toppen