Senaste nytt

Flygskatten nu bestämd

FilipJ

Medlem
Skulle vara spännande att höra vilket parti den tänker rösta som vill avskaffa momsen. :)
Själv är jag så blå jag kan bli men skattefobi har jag inte för jag anser att en stor del av ett fungerande samhälle måste finansieras av skatteintäkter. Den som tycker annorlunda lever inte i verkligheten. Ingen regering kommer någonsin sänka svenska skatter till nivåer i paritet med tex USA.

Denna tråd är just nu 100% politisk och borde rimligen avslutas.
Blå på den Amerikanska skalan, möjligen... :) Så mycket som Amerikanerna tvingas betala i skatt skall det verkligen inte ses som en omöjlighet.
Skatt är politiskt, klart innehållet i en tråd om skatt blir fyllt av åsikter.
 

Mr.cake

Medlem
Med tanke på att priselasticiteten ökar så kommer det att vara färre som reser. Men staten har ju sin del av kakan i SAS. Ligger inte det i statens bästa intresse att faktiskt maximera vinsten och dra in mer pengar för att investera grönt i andra sektorer? Inte som att VW blev speciellt straffade av dieselgate i Tyskland i jämförelse med vad som hände i USA.
 

Agö

Medlem
Enligt förnekarna spelar ju inte upp till några tusenlappar i extraskatt för en familj någon roll. Lustigt bara att nästan hela norrland numera saknar flygförbindelser samtidigt som bolag satsar i högkostnadslandet Danmark. :Do_O
Har du missat att Köpenhamn Kastrup har sänkt de skyhöga flygplatsavgifterna?
 

M.K

Medlem
Om du läser bakåt i tråden så har jag tagit upp detta faktum ett antal gånger i min argumentation. Även Norge har sänkt dessa då våra grannars ambition är ta så stora andelar som möjligt av den marknad som Sverige nu ger bort. De förstår hur mycket vinst bara en extra långlinje genererar till samhället.

Samtidigt ska Svensson förmås rädda miljön genom en extra mellanlandning till utländska hubbar. ;)
 
Last edited:

Jay

Medlem
En tidigare moderator här påpekade någonting väldigt klokt på ett annat forum tidigare idag nämligen; att Arlandabanan är kraftigt avgiftsbelagd och att taxi faktiskt blir billigare än tåget till Arlanda. Vill man faktiskt åstadkomma en miljöförbättring borde flygskatten gå till att finansiera ett utköp av A-Train på Arlandabanan.
 

M.K

Medlem
Ja detta kommer ibland upp som samtalsämne här i Stockholm. För en familj är det oftast både billigare och bekvämare med taxi. Min familj väljer nästan alltid det från innerstan.

280 kr/enkel är det dyraste flygtåg jag sett!
 
Toppen