Senaste nytt

Flygskatten nu bestämd

Just därför jag anser det meningslöst att diskutera vad man ska göra med intäkterna. Bättre då att fråga sig var pengarna ska sparas in för att ta igen det vi kommer förlora pga skatten.
 
Just därför jag anser det meningslöst att diskutera vad man ska göra med intäkterna. Bättre då att fråga sig var pengarna ska sparas in för att ta igen det vi kommer förlora pga skatten.

Båda är väl vettiga diskussioner, den är införd och bör då användas till något bra, sen kan man jobba för att avskaffa den igen, men faktum är att den kommer. Helt klart om man kan belysa de negativa effekterna av skatten så ökar chansen och möjligheten till att den kan avskaffas i framtiden. Tyvärr lyfter folk sällan på blicken nuförtiden, utan gemene man tänker nog "företagen tjänar så mycket så de kan gott betala extra skatt de också!", utan att förstå att det är så mycket mer som spelar in än att deras årliga Thailandsresa blir 400kr dyrare.

Tyvärr blir det lätt såhär när man har enfrågepartier i regeringen, alla förstår att miljön är viktig men åter är det radikala beslut som ska tas bara för att tas som påverkar så väldigt mycket utanför själva sakfrågan men ska genomföras för att få dit klistermärken och dekaler så man inte riskerar att tappa väljare.

Jag hoppas den avskaffas å det snaraste och om det absolut skall vara någon form av beskattning så måste den omarbetas för att premiera smarta beslut mot miljövinster för att vara trovärdig.
 
Vidare bör rimligtvis andra transportmedel som t.ex. tåg beskattas om man inte kan påvisa att de drivs med förnyelsebar el, jag vet inte varför men tåget har fått något slags frikort helt i miljödebatten och även om ett tåg på el släpper ut lite i form av växthusgaser mm. så är det trots allt inte helt fritt från miljöpåverkan, precis som elbilar.

Har för mig att någon räknade på detta när Fritidsresor skulle köra sina chartertåg för cirka 10 år sedan. Koldioxidutsläppen för tågen sköt i höjden eftersom kolkraft står för stor del av energin söder om Skåne. Har för mig att tåget hade utsläpp som var ca 25-30% lägre än flyget, men fortfarande mer än dubbelt så mycket som en dieselåkande busspassagerare.
 
Om det fungerar som i Norge så hjälper det inte att boka innan 1 januari


Stortinget i Norge har infört flygpassagerarskatt på alla avgående flyg från norska flygplatser från och med 1 juni 2016.
Detta gäller oavsett om flygresan har bokats innan den 1 juni eller efter. Det som är avgörande är avgångsdatumet.

Skatten för 2016 är 80 NOK per passagerare. Flygbolagen ska se till att skatten betalas till Staten.

Om du har en planerad flygning som du bokat före 1 juni kan du komma att få ett meddelande från ditt flygbolag om att flygpassagerarskatten kommer att dras retroaktivt från ditt konto.



Flygpassagerarskatt på flyg från norska flygplatser - Konsument Europa


Undrar vad som kommer att ske i Sverige med biljetter bokade förra året?
 
thumbnail_FullSizeRender.jpg


Priserna ser onekligen ut att ha skruvats upp en del fran april om vi tar SAS nya kampanj som exempel fran Arlanda.
 
Last edited:
Ja, gick upp sa bara 937kr billigare fran Oslo an Stockholm i april, 6658kr, jamfort med i princip samma pris i mars.
tokyo.PNG
 
Last edited:
Toppen