I sak har de rätt, men å andra sidan så har väl ingen trott att flygskatten på något vis var tänkt för att minska resandet eller förbättra miljön?
Ett stort fel jag tycker man gör när man diskuterar miljöfrågor är att man är alldeles för radikal, det skall bannemig ändras och det skall gärna göras över en natt och till någon teknik som för stunden verkar bra. Tåg är tyligen bra för miljön, till den nivå att dess miljöpåverkan är 0, men så är det trots allt inte, det görs relativt stora ingrepp i naturen när vi lägger spår kors och tvärs, som dessutom cementerar vissa orter som det enda stället som får växa eftersom har man inget spår får man ingen befolkning eller gods. Även om vi lyckas göra smarta lösningar för att verkligen minimera påverkan i naturen av tågspåren så måste de gå på el, vilket vi måste producera mer av men kärnkraft är nej-nej trots att det är, om än dyrt att bygga, klimatneutralt (inte nödvändigtvis helt ofarligt eller utan en farlig biprodukt, men slutförvaring har vi redan så fler tunnor är väl inget gigantiskt nytt problem). Vindkraft kan vi så klart också köra tågen på, men de konkurrerar med laddningen av elbilarna och sen är vindkraftparker även det stora ingrepp i naturen med påverkan på främst djurliv. Vattenkraft är bra och den har vi mycket goda möjligheter för i Sverige, men, även den påverkar fisken negativt. Lägg där till att brytandet av litium är inte direkt en ren branch så batterier som föreslås för flyg och bilar är kanske inte den gyllende ko som det först verkar som...
Biobränsle kanske inte är den optimala lösningen, men den är ett steg mot något annat och bättre än utgångsdrivmedlen, även om det inte är 100% så kanske det är 40%-60%, så kan vi alla vara lite mindre radikala och försöka gå innan vi kan springa så kan vi i alla fall göra så mycket vi kan, även om inte allt, eller lite som min farmor brukade säga när man fick en slant "det är inte mycket, men lite".
/End rant och Gott Nytt År