Senaste nytt

Flygskatten nu bestämd

Stämmer, men den norska skatten är fritt ur minnet 80kr oavsett distans, jämfört med 400kr för svenskbaserad IC framöver. Kombinerat med distansfördelen till nordamerika blir det en klar konkurrensfördel, speciellt på billigare biljetter.
 
Last edited:
Hittar inte tråden nu men tidigare har jag spekulerat i vilka linjer som försvinner med svenska regimens nyaste tillväxthämnande skatt.

Vi ser nu hur både Norge och Danmark positionerar sig för att ta över passagerna.

Sänkta avgifter på upp till 35% i Danmark:

KÖPENHAMNS FLYGPLATS SÄNKER AVGIFTER FÖR FLYGBOLAGEN | Placera

Nytt samarbete i Norge med incitament. Verkar som att SAS flyttar det mesta av USA-trafiken dit efterhand:

SAS inn i storsatsing på det norske markedet - Aftenposten
Fantastiskt. Alla miljöproblem lösta!
 
Stämmer, men den norska skatten är fritt ur minnet 80kr oavsett distans, jämfört med 400kr för svenskbaserad IC framöver. Kombinerat med distansfördelen till nordamerika blir det en klar konkurrensfördel, speciellt på billigare biljetter.
Frågan är också vad som händer med IC-linjerna när ägarstrukturen förändras nästa år?
 
Om vi ska tänka positivt blir det mer poäng då Arlanda förvandlas till en ren matarflygplats till andra hubbar. Trängseln till/från/på flygplatsen lär ju också gå ner i takt med att både turister och affärsresenärer minskar i antal. Förutsatt då att ditt eget jobb inte ryker pga socialistisk politik o_O
Det känns lite trist när äntligen Arlanda fått positiva saker som vissa politiker gör allt för att bromsa utvecklingen.
(Sorry, lite OT med politik...men det påverkar..)
 
Trist utveckling. Dels för effekterna på inrikestrafiken men även att långflygningarna säkerligen i större utsträckning kommer gå via CPH och andra. Suck.
 
Hur förhåller sig den norska skatten gentemot transferpax?
Blir det dubbelbeskattning om pax flygs in till Norge från Sverige?
Den svenska skatten som jag har förstått det är som sådan EX.
CPH /OSL - ARN- LAX, skattas för sträckan till ARN.

Kan det göra att IC kommer lite lindrigare undan?
 
Jag vet att den norska lilla skatten inte läggs på transferpassagerare då de såklart som andra normala aktörer vill öka sin marknadsandel.
 
Frågan är om de menar allvar med avtalet eller om det är för att sätta press på svenska politiker men även på CPH.
SAS har ju hotat att flytta linjer både från Sverige om skatten kommer, även CPH har ju hotats med flytt av linjer om de inte sänker avgifterna.
 
Marknaden bestämmer som alltid och med låga marginaler vinner det bästa anbudet. Nya fräscha Gardemoen har numera lägre avgifter än Arlanda efter en rad sänkningar. Köpenhamn sänker avgifter på frekventa matarlinjer med 35%.

Självklart gör de detta för att vinna marknadsandelar samtidigt som Sverige helt frivilligt inför en bevisat skadlig skatt.

Fortsätter gissa att vi får behålla SK903 men inte så mycket mer då linje efter linje flyttas.
 
Toppen