Senaste nytt

Flygskatten nu bestämd

image.png Just den linjen kommer klara sig i fem år tack vare rabatten och den lägsta skattenivån.

Nog för att jag alltid röstat till vänster, men politiken från det hållet börjar allt mer likna populism åt en liten skara.
Alltså vi I sverige, ett av de mindre länderna i världen ska ensamma ansvara för att minska utsläppen som är en droppe jämfört med de av tex USA, Kina eller Ryssland.

Enligt de grönas egna ord skall alltså dessa pengar finansiera olika välfärds projekt i budgeten. Det har de själva sagt i klarhet. Så inget av pengarna, eller en ytterst liten del går alltså till vad de behövs för, dvs investeringar i klimatsmarta lösningar och forksning.
Så personligen nästa gång jag sitter i flygstolenska jag bestalla ett extra glas skumpa och skåla med kabinen för då har vi alla precis hjälpt välfärden ett steg mer genom att köpa en flygbiljett!

Behöver jag ens nämna hur idiotiskt det här är innehållsmässigt!?

En studie som kom ut för ett tag sedan visar hur långt Sverige halkat efter i implementeringen av laddstationer för elektriska bilar. Där hade vi kanske haft en tydligare och kvalitativare investering inom området miljö. Men vad vet jag... Jag drivs inte av lobbyism och populism utan av rationalitet och logik.....

Detsamma gäller den så kallade kemikalieskatten. Den tjänar liksom flygskatten inget annat syfte än att fungera som en dold skatt. Pengarna är som du säger inte öronmärkta för miljöinvesteringar.

Danskarna måste vara fruktansvärt glada, speciellt som de tajmat utbyggnaden av CPH så väl. Det blir intressant att se vad som händer bland lågprisbolagen, ex. Wizz, vid MMX. Här handlar det ju i vissa fall om en fördubbling av biljettpriset i och med skatten.

Last edited:
Ska vi köra en BC resa till valfri IC destination i Business och väl ombord skåla rejält för att vi precis fyllt väl Stefan Von Ankas pengavalv med välfärdspengar! ;) Då gör vi samtidigt en magnifik tjänst för den svenska välfärden medan vi tömmer bubbel förrådet I C :p

Skämt åsido, jag har inget emot ett starkt välfärds sverige och att betala skatt för vad jag får i gengäld. Men jag är oerhört starkt kritisk mot att profilera "miljöskatter" som direkt går till välfärdsprojekt. Ska jag betala 400kr till miljön vill *** i mig att den går till miljöprojekt och inget annat. Eftersom det uttalat inte kommer att vara så, kan jag bara beklaga.

Hur förhåller sig den norska skatten gentemot transferpax?
Blir det dubbelbeskattning om pax flygs in till Norge från Sverige?
Den svenska skatten som jag har förstått det är som sådan EX.
CPH /OSL - ARN- LAX, skattas för sträckan till ARN.

Kan det göra att IC kommer lite lindrigare undan?

Transferpax beskattas inte. Det är flygningar med start i Sverige som skattas på vilket land de har som slutdestination, med ett undantag för transfer (inom 24h). Så det gör alltså ingen beskattning alls för de som flyger OSL-ARN-LAX, och det blir inte mindre skatt på att flyga ARN-OSL-LAX än ARN-LAX.

Jag tror ärligt talat att det inte blir så stor skillnad, den största förändringen blir nog Malmö och kanske lite mindre efterfrågan totalt, speciellt för längre flyg. På marginalen kanske lite fler byten med en extra dag i Island etc, men jag tror nog inte att det blir tillräckligt mycket för att förändra utbudet från Arlanda särskilt mycket.

Bra källa att läsa är Skatt på flygresor - Regeringen.se

Jah hoppas du har rätt men är av motsatt uppfattning. Om både passageraravgifterna och skatterna är lägre tror jag på stora ändringar då vi talar om en bransch med små marginaler. Både Oslo och speciellt Köpenhamn har dessutom stora upptagningsområden i Sverige.

Vi får helt enkelt se hur det blir framöver.

Jah hoppas du har rätt men är av motsatt uppfattning. Om både passageraravgifterna och skatterna är lägre tror jag på stora ändringar då vi talar om en bransch med små marginaler. Både Oslo och speciellt Köpenhamn har dessutom stora upptagningsområden i Sverige.

Ja, för de områden där det är rimligt att åka över gränsen och flyga från Köpenhamn (och Oslo) så håller jag med om att det nog kommer att bli en hel del skillnad, jag har bara svårt att se att det skulle slå igenom så hårt på långlinjena från Arlanda där passagerare från Oslo/Köpenhamns upptagningsområden ändå skulle ha tagit ett anslutningsflyg - dagens anslutning från Sturup blir från Kastrup istället för Malmöbon som ska till Hong Kong, men inget stort argument för att flytta Hong Kong-linjen till Köpenhamn.

Men visst, på marginalen kommer nog skatterna att göra nya linjer lite mer sannolika från de andra huvudstadsflygplatserna i norden än Arlanda, jag är bara mycket skeptisk till domedagsscenariorna där SAS flyttar alla interkontinentala linjer till Oslo och Köpenhamn nästa år pga skatten eftersom den blir ju precis lika hög för resande från Stockholm oavsett var man gör bytet.

Men som du säger, vi får se hur det blir.

Jag är själv väldigt Stockholmsfokuserad, vet det, men fakta är att ca 4,5 miljoner människor bor fr o m Jönköping ner till Kastrup. Då räknar jag även med Göteborg. Därifrån kan du ta öresundståget direkt till Kastrup.

Säg att en vanlig svenssonfamilj, två vuxna och två barn ska åka på sin årliga Thailandsresa. Det skiljer 4x900:- (lägre avgifter plus skatt), alltså 3600:- på billigast möjliga biljetter för någon tusenlapp styck. Jag vet att många är extremt snåla här. En majoritet som tvärtemot oss här på BC går efter pris och inte livsnjutning.

Från vilken flygplats tror du att majoriteten av dessa resor kommer bokas?

Toppen