Flygplatshotell i Doha, Qatar

johanna

New member
Finns det något bra hotell på Doha flygplats? Landar 22:35 och take off nästa morgon 8:55. Måste vara bäst att ta in någonstans? Loungen stänger väl dessutom?

Flyger du med Qatar Airways ? Om du har en transfer på mer än 8 h i Doha mellan

två QR-flighter så brukar De ordna hotell. Har fått det både i Businekkss och i

Economy vid de två tillfällen jag haft lång transfertid. Ring QRs kontor i Stockholm

och kolla - det kan ju inte bli värre än ett nej.. Jag har bott på Hiton Doha men det

är en bit att åka.

Om du lämnar flygplatsen så måste du köpa ett visum - kostar tvåhundra-någonting

kronor per person men QR bjuder även på detta om du lyckas få hotell av dem !

Det finns ett minst ett flygplatshotell men om de ligger innanför eller utanför pass-

kontrollen vet jag inte.

Tack, jag flyger med Qatar och business. Ringer dom och hör hur det är. Vore skönt att få sova när det är natt. Då kan vi vara vakna på flyget.

Tack för hotelltipset. Härligt med gym och pool men gissar att vi är för trötta för det. Skönt att slippa lämna flygplatsen.

Hittade detta på Qatars hemsida

What if I have a transit time of over 8 hours in Doha?

Qatar Airways may offer transit hotel accommodation for customers who face extended transit times (between 8 and 24 hours) in Doha, en-route to their final destination depending on the fare and route purchased. To learn more about -the transit accommodation service, please contact your local Qatar Airways office or visit qatarairways.com/stpc.

Med det här tillägget

How much does the transit hotel accommodation service cost?

If Qatar Airways considers your itinerary eligible for free of charge (complimentary) hotel accommodation, this will be made available to you at no additional cost.

If your itinerary is not eligible for a free of charge (complimentary) hotel accommodation, you may still be eligible for the paid transit accommodation service. If so, you can choose to pay for this service in accordance to your class of travel:

First & Business Class customers: 150 USD fee per person

Economy Class customers: 125 USD fee per person

Infants & Children: There are no charges for Infants, whilst children’s fees will be the same rate as adults

To learn more, please contact your local Qatar Airways office.

Är det inte konstigt att det kostar mer i F&B? Verkar bli dyrare än att boka hotell själv dessutom.

Jag har bott på transithotellet en natt och det är väldigt bra standard. Stora och fräscha rum som lika gärna hade kunnat vara på ett Hilton eller Sheraton. Ligger mitt i transithallen, ett stenkast från "teddybjörnen".

Har även varit där ytterligare en gång som media och fick en rundvisning. De har även juniorsviter som är väldigt rymliga.

Pool och gym är förstås högst frivilligt att besöka men det ingår i alla fall i rumspriset. Spa't är faktiskt riktigt trevligt. Skönt med en uppfriskande simtur och en stund i bubbelpoolen innan man går och lägger sig, särskilt om man rest några timmar innan.

Kricka skrev:Flyger du med Qatar Airways ? Om du har en transfer på mer än 8 h i Doha mellantvå QR-flighter så brukar De ordna hotell. Har fått det både i Businekkss och iEconomy vid de två tillfällen jag haft lång transfertid. Ring QRs kontor i Stockholmoch kolla - det kan ju inte bli värre än ett nej.Klicka för att utvidga...
Tack för tipset. Ringde dom och inga problem alls. Vi fick välja om vi ville ha enkelrum eller dubbelrum. Skönt, nu kan vi sova under natten och förhoppningsvis njuta av flygningen och komma hem relativt pigga.

Älskar detta forum. Jag får så mycket bra tips. Hade aldrig hittat detta själv.

Johanna skrev:Tack, jag flyger med Qatar och business. Ringer dom och hör hur det är. Vore skönt att få sova när det är natt. Då kan vi vara vakna på flyget.Tack för hotelltipset. Härligt med gym och pool men gissar att vi är för trötta för det. Skönt att slippa lämna flygplatsen.Klicka för att utvidga...

Bra att det fungerade med att ordna hotell via QR ! De använder inte transferhotellet på flyg-

platsen, så vitt jag vet. Bägge gånger jag fått hotell via QR så har det varit "på stan". Flyger

man Business Class så hamnar man ofta på Oryx vid gamla flygplatsen (15-20 min med bil).

Finns det möjlighet att i förväg önska ett visst hotell vid STPC? Hade ju varit väldigt enkelt och trevligt att t.ex. få transithotellet inne i terminalen istället för att konka sig iväg till Doha stad för ett rum.

Är det någon som testat att betala 150usd och sett vad man får? Jag får ej stpc på min biljett men flyger F på award...

Jag har bott både inne på Oryx (utan kostnad på lång transfer) och på hotellet inne på terminalen (betalade 800 QAR). Båda hotellen håller standard som ett bättre business hotell.

Tror dock jag kommer välja terminalhotellet nästa gång även om jag kan få Oryx gratis då det innebär minst en timmes extra sömn. Dessutom skönt att slippa immigration, transfer, security mm. Loungen ligger bara ca 50m från hotellet.

Mr.Mustard skrev:Jag har bott både inne på Oryx (utan kostnad på lång transfer) och på hotellet inne på terminalen (betalade 800 QAR). Båda hotellen håller standard som ett bättre business hotell.Tror dock jag kommer välja terminalhotellet nästa gång även om jag kan få Oryx gratis då det innebär minst en timmes extra sömn. Dessutom skönt att slippa immigration, transfer, security mm. Loungen ligger bara ca 50m från hotellet.Klicka för att utvidga...
Har hotell bokat med Qatar men funderar på att hoppa det och ändå boka hotell på flygplatsen av just de skäl du angav.

jumbooze skrev:Är det någon som testat att betala 150usd och sett vad man får? Jag får ej stpc på min biljett men flyger F på award...Klicka för att utvidga...

Jag har provat en gång, fick Mövenpick Hotel West Bay Doha som jag även har fått vid STPC av QR.

@flybob Oryx Rotana är det hotell jag brukar få 7 av 10 ggr vid STPC.

Håller med dig om att hotellet är bra, tyvärr så tar det ju en stund ifrån man går av innan man är i säng.

Bodde senast på Oryx rotana med courtesy av QR. Inget fel på hotellet, tvärtom, men det tar självklart en stund med transfers.

För mig tog det ungefär 1h-1h 15m från plan till hotell och då var jag ensam genom hela transfer/visum kön. Kan nog lätt bli 2h om flera andra ska genom samma procedur. Effektiv sömn på en 9h layover blev 5h. Med hotell i terminalen hade det nog lätt blivit 7h. Man får helt enkelt planera lite efter tiden man har. Har du åtminstone 9-10h kan hotell utanför flygplatsen funka.

Har använt både Qatars Airlines gratis transfer hotel utanför flygplatsen samt transfer hotellet på flygplatsen. Föredrar helt klar flygplatsens transfer hotell, då man slipper immigration och transfer etc.

En liten hint (för att inte göra samma misstag som mig ). I bekräftelsen på hotel bokning som du får ifrån Qatar Airways så står det "Please proceed to the Arrival Terminal, and present yourself at the “Transit Accommodation at City Hotels” counter. Our staff will assist you with the completing documents and provide you with a Hotel Voucher. "

Observera att denna counter är vid de vanliga transfer counters, precis innan man går igenom security när man anländer med med flyg. Man skall alltså INTE följa skyltarna mot Arrival hall. Gör man det får man vackert sitta och vänta 30min på att de skickar ut någon med vouchern till arrival hall.

Back