Senaste nytt

Flygplan nödlandade och brinner på Moskva flygplats

Här är en kommentarstråd från Reddits flygforum som samlat alla klipp, nyheter osv om kraschen vilket är användbart för er som är intresserade. Finns även klipp från insidan av flyget, inget för känsliga (observera att detta är ingenting jag länkar direkt till härifrån, det får ni leta fram i tråden).

Med hjälp av videomaterialet så kan man konstatera att flygplanet inte brann vid landning, utan studsade och förstörde landningsstället och därefter slog i marken och började brinna.

Moscow hot landing ! : aviation

Hela tråden med finns här:
Moscow hot landing ! : aviation

Med tanke på att denna typ av klipp finns så låter det ju onekligen som att alla inte haft fullt fokus på att evakuera planet på ett så effektivt sätt som möjligt...

Säkerligen inte, men det är bara klipp medan planet är i rörelse. Har inte sett något när det är på marken och folk försöker ta sig ut.

Helt förståligt. Man vet nog inte själv hur man skulle reagera i en sån situation. Allt lättare att kommentera när man står bredvid.
Samtidigt har jag när jag åkt inrikes i Ryssland varit med om (på nästan varje flight) att passagerare ställer sig upp under landningen för att få fram sitt handbagage. Det har jag inte sett på många andra ställen.
Vissa passagerare vittnar om att det var så även här.

Även Anna-Lena Lauren på DNs uppfattning.
Aeroflot har gjort sig beroende av Sukhoiplanen - DN.SE

Otaliga är de gånger jag har suttit i Aeroflotflyg och sett folk obekymrat tala i telefon vid start och landning. Folk som prompt ska gå på toaletten precis före landning. Folk som ställer sig i mittgången och öppnar bagagehyllorna så fort planet har landat, trots att det fortfarande är i rörelse.

I ett SAS-, Finnair- eller Lufthansaplan blir den här typen passagerare handgripligen nerklämda i sätet av kabinpersonalen. Hos Aeroflot blir de bara muntligt uppmanade att sätta sig. Ingen lyder, alla har vant sig vid att man kan göra hur man vill.

Toppen