Senaste nytt

Flygolycka i Jakarta, Lion Air JT-610

Lite skillnad i JT610 flyghöjd och hastighet jämfört med dagen innan.

9e49d1d4a8bc49ecaf2eefd9b41b47ad.jpg
af89bcb61c957d40aab63ba490194ae6.jpg

Dårlig stemning i CGK idag, ingen smil og ingen latter - alle TV kører uafbrudt med reportager og live fra JT610 der crashede igaar. Sidder og venter på en A321 med UL, håber det går lidt bedre...Kom hertil i morges fra KUL med MH på en gammel, velafprøvet B737-800. Det gik fint...

Enligt vänner i Indonesien så pratas det där om att planet har exploderat i luften. Vad detta är värt kan jag inte uttala mig om.
Tyvärr visar det sig också att en bekant till mig satt på olycksplanet. Ingen nära vän, men en person jag träffat ett antal gånger. :(

Enligt vänner i Indonesien så pratas det där om att planet har exploderat i luften. Vad detta är värt kan jag inte uttala mig om.
Tyvärr visar det sig också att en bekant till mig satt på olycksplanet. Ingen nära vän, men en person jag träffat ett antal gånger. :(
Jag beklagar.

Hur eller varför tror man planet har exploderat?

Jag beklagar.

Hur eller varför tror man planet har exploderat?

Tack.

Det mina vänner referar till är vittnen som pratat i olika media som hävdar att man sett planet explodera, men mina vänner ville inte spekulera vidare i detta. Vad som i övrigt sägs i lokal media är inte så mycket om orsakerna ännu vad jag kunnat se. Det beskrivs att man bärgat ett antal kroppar och att man hittat delar av flygplansväggen och stolsdelar. Ingen svart låda ännu, vad jag har kunnat utläsa. Presidenten hade utlovat sökinsatser 24 timmar om dygnet.

I princip alltid vid en flygkrasch där det finns vittnen på marken rapporteras det om att planet exploderat i luften. Tror inte ett smack på det, piloterna var till en början lugna och rapporterade in att de önskade återvända. Vid en explosion skulle de inte larmat alls, alternativt vid mindre explosion skulle det rapporteras in. Som i fallet Southwest för några månader sedan: "explosive decompression". p.g.a motorexplosion.

I princip alltid vid en flygkrasch där det finns vittnen på marken rapporteras det om att planet exploderat i luften. Tror inte ett smack på det, piloterna var till en början lugna och rapporterade in att de önskade återvända. Vid en explosion skulle de inte larmat alls, alternativt vid mindre explosion skulle det rapporteras in. Som i fallet Southwest för några månader sedan: "explosive decompression". p.g.a motorexplosion.

Visst är det så, och därför bör man ju ta all information med en nypa salt innan den "svarta lådan" hittats och ytterligare utredning gjorts.

Enligt indonesisk media så hade piloten redan två minuter efter start rapporterat att han ville vända tillbaka.
Enligt rapporteringen så tappade man därefter kontakten med flygplanet. Men sedan är det inte helt tydligt. I vissa media kan jag utläsa att man sedan åter fick kontakt med planet innan det försvann från radarn, men i andra så får jag intrycket av att kontakten aldrig återupprättades igen, dvs. planet skulle ha flugit i ytterligare 11 minuter utan kontakt innan det försvann från radarn.

Men det är väl likadant i media över hela världen, att man spekulerar och diskuterar högt och lågt, rätt och fel, innan man vet exakt vad som hände.

Det verkar vara ännu mer spekulation än vanligt denna gång, inklusive video inifrån planet som kom från annan flight etc.

Som alltid brukar det vara bäst att hålla koll på avherald (länkat ovan) och ta allt annat med väldigt många nypor salt.

Jag som inte är pilot eller flygtekniker undrar då vad en "Air speed indicator" har för uppgift och vilken typ av beslut en pilot fattar baserat på informationen den lämnar? Någon som vet?

Toppen