Senaste nytt

Flygolycka i Jakarta, Lion Air JT-610

Jag tror inte det var dåliga piloter, tvärtom skulle jag tro att 11.000 timmar är ganska mycket och bra erfarenhet?

Jag tror något gått sönder på planet vilket orsakade olyckan, inte brist på kompetens hos pilot.

Hur mycket är 11.000 jämfört med andra bolag/piloter, någon som vet?

Det är tillräckligt mycket för att kallas en erfaren pilot. Frågan är hur många timmar de har på den flygplanstyp som havererade. Det går i varje fall inte att dra några slutsatser på antalet flygtimmar, vare sig om det är högt eller lågt.

Som i alla andra fall med haverier är det ingen ide att spekulera. Det är bara att invänta haveriutredningen.

Det är tillräckligt mycket för att kallas en erfaren pilot. Frågan är hur många timmar de har på den flygplanstyp som havererade. Det går i varje fall inte att dra några slutsatser på antalet flygtimmar, vare sig om det är högt eller lågt.

Som i alla andra fall med haverier är det ingen ide att spekulera. Det är bara att invänta haveriutredningen.

Fast det var den totala flygtiden för bägge piloterna som var 11 000 timmar, inte per pilot.

The identified pilots name are Captain Bhavye Suneja and FO Harvino, the captain has 6,000 flying hours and the FO has 5,000 hours flying. I'm also surprised that the captain is Indian not Indonesian!

Information from airliners.net

Någon som har mer info om olyckan?
Finns lite rykten om att planet haft problem med pitot tubes enligt loggböcker flighten innan.
Min gissning är att det failade igen och besättningen inte lyckades reda ut planets riktiga hastighet.
Men som sagt rykten och spekuleringar från min sida.
Hur som helst väldigt tragiskt.

Ser på sökinsatsen på Indonesisk TV.
5DF30E8C-CD2B-4503-9325-A9E193F204EE.jpeg

Toppen