Senaste nytt

Flygbolag som ger bäst värde i ekonomi till asien?

För 10 år sedan flög jag med Etihad och var väldigt nöjd. Liksom Air China har de nyligen haft riktigt bra priser på Köpenhamn-Bangkok (€476 t o r med incheckat bagage):
https://www.secretflying.com/posts/category/airlines/etihad-airways/

Om värde är att komma fram snabbt och man ska till Kina så flyger kinesiska flygbolagen raka vägen (över Ryssland).

(Air China även mycket attraktiva priser vilket redan nämnts).

Jag tar gärna en bensträckare i Mellanöstern om jag ska till Ostasien.

Men allt som oftast när jag flyger Ekonomi så är det pris + min egen status i alliansen som avgör.

Nu är det ju inte flygplanstyp som gör om det är trångt eller ej, utan hur tätt flygbolaget sätter dessa. Det skiljer ju från bolag till bolag som @mha321 påpekar med tex JAL.

Personligen flyger jag hellre 3-3-3 än 3-4-3 även om självklart 2-4-2 är att föredra. Då jag alltid väljer säten med obegränsat benutrymme så är det dock ingen deal breaker hur många det är i bredd även o nog alla föredra färre.
Förstår vad du menar men jag sitter hellre tillsammans med åtta andra på en rad i A350 som är bredare gentemot en tightare B787.

Förstår vad du menar men jag sitter hellre tillsammans med åtta andra på en rad i A350 som är bredare gentemot en tightare B787.
Tyvärr är ju alternativet på många bolag att sitta tillsammans med nio andra, och inte åtta... Men är det lika många säten i bredd så håller jag med om att 350 absolut är att föredra framför 787. Även 777 är bättre än 787 då. Men tyvärr är det många som packar in en extra uppsättning säten i de bredare flygen som negerar den fördelen.

• Gilla
Reactions: pep
För sex år sedan flög jag med Thai i deras A380, på övervåningen. Jag tyckte det var med råge den bästa ekonomiupplevelsen jag haft då det var väldigt rymligt vid fönstrena. A380 utgår/utgick från London, så flyger man från Sverige så får man ju ta positioneringen i beaktande också.

Ja, väljer A350 alla dagar i veckan om möjligheten finns, helt klart första alternativ i ekonomi. Men tar hellre 787 än 380/777.

För sex år sedan flög jag med Thai i deras A380, på övervåningen. Jag tyckte det var med råge den bästa ekonomiupplevelsen jag haft då det var väldigt rymligt vid fönstrena. A380 utgår/utgick från London, så flyger man från Sverige så får man ju ta positioneringen i beaktande också.
380 på övervåningen är bra då de flesta har extra utrymme vid fönstren.
Tyvärr har ju BA satt entertainment boxen under sätet vid fönster vilken för dessa platser till icke önskvärda för egen del när man flyger BA.

Har haft några flighter med Etihad till och från Abu Dhabi, till och från Rom och Köpenhamn, för poäng från mitt American Airlines konto. Det verkar vara lite slumpmässigt hur vikten ser ut för incheckat bagage, har varierat från 20 kg till 25 kg.

Annars har jag flugit med Qatar några gånger till Bangkok. Men jag är nog inte representativ, eftersom jag är Emerald, högsta status inom One World, vilket gör att jag kan välja bästa plats i economy och även har en schysst lounge i Doha. Men har man hög status i One World och skall flyga economy till syd-ost Asien, sä är det nog Qatar som gäller, om man flyger själv.

Eva air har en bra produkt med (och flyger direkt till BKK från bla VIE, AMS och LHR) och en fördel - om det är viktigt - är att man får ta med två väskor a 23 kg i ekonomi på de flesta bokningsklassena:

• Economy
    Up (B/Y) / Standard (Q/H/M) / Basic (V/W/S):2 pieces, 23kg(50lbs) each
    Discount (A):1 piece, 23kg(50lbs)

Tack för alla fina svar. Gett mig mycket värdefullt att fundera över. Tänkte bege mig till Bangkok (från Stockholm) till hösten och siktar nog in mig framförallt på att flyga A350 och då är det Finnair, Thai och Lufthansa som dyker upp som vettiga alternativ. Air China också men det är nåt som bara känns fel att flyga med dem och behöva vänta flera timmar i Peking när man kan flyga Lufthansa via betydligt trevligare München för nästan samma pris.

Tack för alla fina svar. Gett mig mycket värdefullt att fundera över. Tänkte bege mig till Bangkok (från Stockholm) till hösten och siktar nog in mig framförallt på att flyga A350 och då är det Finnair, Thai och Lufthansa som dyker upp som vettiga alternativ. Air China också men det är nåt som bara känns fel att flyga med dem och behöva vänta flera timmar i Peking när man kan flyga Lufthansa via betydligt trevligare München för nästan samma pris.
En annan aspekt som kanske kan hjälp dig i valet mellan CA och LH

vad händer om flygplanet måste landa på vägen? Om någon får hjärtproblem tex,
Vill du landa i Ryssland? (Air china flyger över ryssland)

Toppen