Senaste nytt

Flygbolag som ger bäst värde i ekonomi till asien?

Skall till Singapore nästa sommar med familjen, och det blir i economy. Jag hade i princip bestämt Lufthansa (som hade en väldigt trött economy-kabin när jag flög där senast, men var många år sedan), men hittade precis Etihad, jag har aldrig flugit med dom, så tänkte se om någon här har erfarenhet och kan jämföra?

Etihad är några tusenlappar dyrare, men då ingår några kilo extra bagage, och vi får välja säte i förväg, vilket kan vara skönt när man reser med familjen. Sen ingår det också en stop-over i Abu Dhabi med gratis hotell, så hade kunnat ta två extra dagar där.

Lufthansa runt 31000:- och Etihad runt 33000:- för tre vuxna och ett barn.

Hur ser Emirates ut prismässigt? Åkte eco till Vietnam med dem och de var de riktigt bra. Även de erbjöd hotell i Dubai vid längre connection, trots att det var självvalt och det fanns alternativ med kortare connection. Var visserligen 2019 så saker kan ju ha ändrats. Faktiskt skönt med en stopover ungefär halvvägs när man åker eco kan jag tycka.

Hade valt Etihad över Lufthansa om Emirates inte är aktuellt.

Last edited:
Hur ser Emirates ut prismässigt? Åkte eco till Vietnam med dem och de var de riktigt bra. Även de erbjöd hotell i Dubai vid längre connection, trots att det var självvalt och det fanns alternativ med kortare connection. Var visserligen 2019 så saker kan ju ha ändrats. Faktiskt skönt med en stopover ungefär halvvägs när man åker eco kan jag tycka.

Hade valt Etihad över Lufthansa om Emirates inte är aktuellt.
Emirates är ytterligare några tusen dyrare, och utan seat selection.

Så Etihad är bättre än Lufthansa?

När det gäller ekonomi så är min filosofi att man ska ta de bästa tidsmässiga alternativen och sedan bara bita ihop på själva upplevelsen. Att betala ett par tusenlappar extra för t.ex. Ethiad och lägga till en anslutning i mellanöstern för att kunna få en stol som är en halv tum bredare känns inte värt. Så på svaret om bäst värde så känns LH som valet här.

När det gäller ekonomi så är min filosofi att man ska ta de bästa tidsmässiga alternativen och sedan bara bita ihop på själva upplevelsen. Att betala ett par tusenlappar extra för t.ex. Ethiad och lägga till en anslutning i mellanöstern för att kunna få en stol som är en halv tum bredare känns inte värt. Så på svaret om bäst värde så känns LH som valet här.
Sen är väl en kort stressig anslutning (40 min) i München eller en lite längre (2 timmar) i Mellanöstern jämnt skägg. Kan också vara skönt att ha 6+6 istället för 1+11 i flygtid.

Vi hade en lång diskussion på jobbet för några år sedan om man föredrog 100 (direktflyg), 90/10 eller 50/50. Det fanns de som inte föredrog 100 för dom VILLE göra stopover och upptäcka något nytt, medans det var jämt skägg mellan 50/50 resp 90/10. Verkar bero på vad man är för sorts person.

Vi hade en lång diskussion på jobbet för några år sedan om man föredrog 100 (direktflyg), 90/10 eller 50/50. Det fanns de som inte föredrog 100 för dom VILLE göra stopover och upptäcka något nytt, medans det var jämt skägg mellan 50/50 resp 90/10. Verkar bero på vad man är för sorts person.
Det var en märkligt utfall. Tror alla väljer direktflyg framför 90/10 (om det inte är en kostnadsfråga).

Toppen