Senaste nytt

Flygbolag ni tror ni är ensamma om

Kanske inte ett flygbolag enl definition men jag fick -96 åka med
Flygvapnets TP 101 Beech Super King Air. Veckopendlarplan
mellan F17-Sthlm.

Dom gick ner snabbt i Kalmar bara för att släppa av mig. Klev av med motorerna på tomgång,
stängde dörren själv och gav piloten en honnör.
Allt framför en fullsatt vänthall och jag kände mig lite som Hamilton ;-)
 
Jag flög med Isländska WOW Air förra veckan KEF-ALC. Flighten utfördes rent tekniskt av Bulgariska AIR VIA A320, men i WOW AIR målning.
 
Första inlägget i detta härliga forum. :)

Jag tar upp 3 bolag som ej nämnts samt en återkoppling till ett gammalt fint svenskt bolag som blev uppköpt av Skyways.

För ett par veckor sedan flög vi med Fly Scoot. Ett LCC dotterbolag till Singapore Airlines som flyger med B777 f.d. SQ.
Flighten som gjordes var mellan Taipei till Singapore. Deras linje på den sträckan går mellan Tokyo-Taipei-Singapore.

På 80-talet då mina föräldrar envisades med att släpa med mig jorden runt reste vi främst till USA. Då flög vi oftast med TWA som gick mellan Arlanda och JFK (om jag inte minns helt fel.)

I USA flög vi med Southwest mellan San Diego eller L.A. och Tucson, Arizona.

År 2000 gick jag i 9:an och hade en praktikplats på Flying Enterprise. Oftast fick jag registrera boardingkort, hjälpa till i gaten eller assistera ute på rampen men en del dagar bad de mig ta med en massa kort med internnummer eller annan info som skulle lamineras. Lamineringsmaskinen fanns på kontoret på Jönköpings flygplats så det var bara att gå ombord och sätta sig i cockpit, flyga ner, kliva av och säga hej till kollegorna, laminera korten och flyga i cockpit tillbaka med nästa flyg.
Det hände ett par gånger att det inte fanns någonting att göra så ett par flighter dit och tillbaka med samma plan blev det. Jag hann även med en flight till Skövde.
Inte illa eftersom jag hade som krav från mina lärare att gå i skolan fram till klockan 12. Sedan svidade jag om till kostym och åkte ut till Arlanda för en eventuell flight till Jönköping medan alla andra harvade i skolbänken resten av dagen. :D
 
Först fick vi höra att vi skulle ha tur om vi kom med. De har bara 4 eller 5 plan men ack så många fler destinationer och med lite matte är det inte svårt att räkna ut vad som händer om ett går sönder. :)
Men vi blev glatt överraskade! Inga lyxmjuka stolar men för en 3 timmars flight och även längre så sitter man hyggligt bekvämt. Trevlig kabinpersonal där den ena stewarden tidigare jobbat för Qatar, bra infoutskick med remiders 2 (?) gånger innan avresa, snabb incheckning och inget gnäll om 2-3 kg övervikt och trots att vi inte hade beställt mat (fly-bag-eat) så kostade en klart godkänd måltid med dryck, liten pringles och något mer plus en öl lite över 100 sek för två.
Nej, inga egna skärmar.
Kolla priser om ni är i Sydostasien och har max 3-4 timmars flight. flyscoot.com
 
Last edited:
Har lite långtråkigt och efter lite läsande på BC poppade denna tråd upp. Väcker en del gamla minnen som Transwede, Flying Enterprise etc..
Mer senare udda fåglar är Sudan Air, Air Fast, Korongo och CAA...
Sudan Air och CAA känns väl som de mest tveksamma I det sammanhanget.
Orkar inte, som jag läste att @agehall gjorde, åka till Europa för att byta :)
 
Toppen