Senaste nytt

Flygbolag du har flugit med för sista gången

Conair, spies / tjäreborgs gamla charterflyg.

Du slipper garanterat att åka mer med dessa båda flygbolag eftersom dom packat ihop för väldigt många år sedan. Jag vet dock inte om dessa var så mycket sämre än andra charterbolag vid denna tiden.

Jag har åkt med Conair några gånger och då var det DC7 ner till Las Palmas, tog ofta ca 12 tim. Först var det en DC7 från Bromma till Kastrup för byte mot en DC7 till Las Palmas. Vid den tiden fick man flyga in passagerarna från Stockholm med ett matarplan eftersom Conair vid den tiden bara hade ett flygplan som var godkänt av Luftfartsstyrelsen för flygning i Sverige. Snacka om högklassigt underhåll på detta bolag. Vidare tillhörde det vanligheterna att det bara var tre motorer som fungerade när man kom fram. DC7 kallades i flygkretsar för världens största tremotoriga flygplan. Conair bytte sedan ut DC7 mot fyrmotoriga B720 och gjorde sitt inträde i jetåldern. Jag jobbade vid den tiden lite kortare perioder på Torslanda och det var en pärs att se när Conair startade med en fullastad B720 på Bana 22 som bara var 1850 meter lång. Flygledaren sa alltid att det gällde att dom fick in landningsställen tidigt så dom klarade sig över den höga kullen som fanns strax utanför banslutet. Små marginaler på den tiden

Jag har även flugit med Tjäreborgs bolag Sterling när dom flög med Caravelle. Det var en sk supercaravelle som hade starkare motorer än vad SAS flög med. En liten anekdot även med detta flygbolag var när jag flög från Köpenhamn till Istanbul. Flygningen startade även denna på Bromma (tror jag) med en DC6 ner till Köpenhamn.
Vidare med nattflygning till Istanbul med Caravelle. På den tiden var flygplatsen i Istanbul stängd på natten och vi var lite tidiga så det blev väntläge ovanför flygplatsen på 10000 m höjd på upp mot en timme. Sedan minns jag att man påbörjade inflygningen i en spiral hela vägen ner till 1500 m där man styrde in mot banan. Det var inte utan man kände sej en aning vimmelkantig när man landat.

En tragisk händelse var ett haveri med en Caravelle med detta bolag den 14 mars 1972 som havererade under en mellamlandning i Dubai på en flygning från Colombo till Köpenhamn. Samtliga 112 passagerare och besättning dog vid krachen. En av passagerarna var dessutom en mer avlägsen släkting till mej.

Det var lite OT om hur det gick till förr i tiden. Just denna delen av flygvardagen nog inte vad man kan kalla ”bättre förr”.

Tänkte efter lite och det det är vissa bolag som gjort KK som man åkt med men också vissa som blivit uppköpta.
Så tagna direkt ur huvudet:
AOM French Airlines, Asian Spirit, Sterling, Transwede, Merpati (dock verkar de startat igen) Sabena, Ansett, Mearsk, US air, Braathens och Swissair.

Men det finns säkert fler om får tänka lite till t ex charterresor med föräldrarna (70-80talet) andra mindre bolag i Sydost Asien.

Conair, spies / tjäreborgs gamla charterflyg.

Du slipper garanterat att åka mer med dessa båda flygbolag eftersom dom packat ihop för väldigt många år sedan. Jag vet dock inte om dessa var så mycket sämre än andra charterbolag vid denna tiden.

Det var därför jag konstaterade att jag aldrig mer åker med spies / tjäreborg koncernens flygbolag Conair igen, det är rätt svårt.

Det närmaste man kan komma är om man sätter på filmen Conair med Nicolas Cage som handlar av ett amerikanskt flyg av fängelsefångar! Helt otroligt att man inte gjorde den kopplingen när man döpte flygbolaget.... Conair.

Annars var Conair riktigt bra, min sambo jobbade för tjäreborg då såklart jag flög dem en hel del. Det var en av de sista sakerna som Jannie Spies gjorde, såg till att köpa in nya flygplan / arbetsplatser till sina gamla kollegor flygvärdinnorna.

Sprillans nya Airbus 320, med infällbara overhead TV screens, jäkligt hightech 1991. Problemet vara bara att det är o var en narrowbody med begränsad räckvidd. Mellanlandning på New Foundland på vägen till Miami..... Sen gick det som gick....

• Gilla
Reactions: Alf
Förstår inte hur Airfrance kan vara förhållandevis populära på detta forum. För att hitta något bolag med lika många olyckor och framför allt incidenter även på senare tid får man bege sig en bra bit österut.

Förstår inte hur Airfrance kan vara förhållandevis populära på detta forum. För att hitta något bolag med lika många olyckor och framför allt incidenter även på senare tid får man bege sig en bra bit österut.

Rödvin trots billig biljett gjorde susen sist jag åkte.

Har de så många incidenter egentligen jämfört med andra?

Vad många kanske missat när man tittar på incident-/olycksstatistiken är att Air France och Lufthansa under de senaste tio åren har gjort väldigt många fler flygningar än andra bolag i Europa. Inte heller utgör statistik för tidigare incidenter för ett visst flygbolag något underlag för sannolikheten till att nya incidenter inträffar med samma bolag.

Toppen