Senaste nytt

Flyga Bromma - Trollhättan någon?

pswe

Medlem
Varningsklockorna klämtar, det finns uppenbarligen för mycket riskvilligt kapital i omlopp…

Nedan enligt Dagens industri

Entreprenörerna Svante Andersson, Per Arwidsson och Carl Silfverschiöld har startat ett flygbolag som ska flyga mellan Trollhättan-Vänersborg och Bromma. Sträckan trafikerades tidigare av Braathenfamiljens BRA, som la ner verksamheten i mars 2020.
Västflyg ska med start i början av mars flyga tur och retur mellan Trollhättan-Vänersborgs flygplats och Bromma 14 gånger i veckan.


Har någon av er erfarenhet från branschen sedan innan?
”Nej. Men sedan är det inte så stor skillnad om man har en fabrik som gör potatischips eller datachips, det är liksom samma sak att driva bolag.



Låt oss hoppas att detta går väl…
 

raphaelmak

Medlem
Jag är tveksam till om en sådan linje kan fungerar ekonomiskt, särskilt att Trollhättan inte längre har en stark bilindustri idag (jag är inte heller förtjust i Nevs framtid) och jag vet inte om filmindustrin eller annat utgör en bra underlag till linjens efterfrågan.

Varningsklockorna klämtar, det finns uppenbarligen för mycket riskvilligt kapital i omlopp…
Har någon av er erfarenhet från branschen sedan innan?
”Nej. Men sedan är det inte så stor skillnad om man har en fabrik som gör potatischips eller datachips, det är liksom samma sak att driva bolag.
Richard Branson har ingen erfarenhet med flygbranschen heller när han "startade" ett flygbolag på resan till Puerto Rico. Det gäller att skaffa erfarenheter åt teamet genom förvärv av personal eller genom avtal med andra bolag.
 

Mikeswede

Medlem
Undrar hur mycket bidrag man får från kommunerna ? Finns jus inte en chans att detta kommer att fungera. Tar lite över 1 h med bil till landvetter. Vilket vansinne både ekonomisk och för miljön.
 

mha321

Medlem
Med stor sannolikhet är det väl i slutändan inte ett flygbolag de kommer starta utan ett biljett bolag som har försäljning och marknad, och sedan har ett avtal med någon annan (typ leap) som faktiskt sköter flygande. Det är ju så som de flesta små regionala varumärken fungerat, och då är man ju faktiskt betydligt närmare budskapet att det faktiskt bara handlar om att vara duktig på att driva företag..
 

fcx

Medlem
Om någon skulle gå in och garantera visst många biljetter per avgång (exempelvis herrarna ovan) så är jag övertygad om att Air Leap skulle starta linjen i egen regi. Dock då till Arlanda.
 

Palazzi

Medlem
Verkar sannerligen som en konstig satsning.

Förutom de upphandlade linjerna (som är upphandlade pga att inget annat trafikslag blir särskilt smidigt) så är det den flygplats med klart lägst trafikvolym pre-covid (eller Borlänge hade mindre trafik, men då enkom charter).

Västerås, med 2,5x fler resenärer (och större potential rent befolkningsmässigt) har bara lyckats hålla liv i en London-linje pga närheten till Arlanda.

Nu är det förvisso en planerad linje till huvudstaden, men jag tror inte all lokalpatriotism i världen räcker när alternativen Västra Götaland-Stockholm är så väldigt många. Det finns ju t.om. ett dagligt direkttåg Vänersborg-Stockholm på 3h38min.
 
Toppen