Senaste nytt

Fly Premium (genom SAS EuroBonus World MasterCard Premium)

Jag håller med dig i sak Mattias men börja räkna på kostnader för dessa kampanjer istället. Jag är ganska övertygad om att det är mer pengar än vad det är värt för de flesta. För visst når man i ditt exempel högsta nivån i FlyPremium men för att ha nytta av FlyPremium behöver man en bunke poäng. 217 000 poäng i ditt exempel ovan ger tre tur och retur i bokad SAS Business. Det är inte alls dåligt men man måste vilja åka till de ställen dit SAS flyger. Slår man ut de totala kampanjkodtnaderna per biljett blir det säkert fortfarande en aptitlig kostnad per biljett men frågan är hur många som är beredda att göra det bytet, pengar mot poäng för chansen till tre SAS Business?

Jo självklart. Jag tog bara några kampanjer som dök upp i huvudet. Självklart måste man värdera varje kampanj. Men oftast kan man tjäna poäng på i stortsätt allt man handlar/konsumerar. Jag rä glad om nivån ligger kvar där den gör, jag hade bara uppfattningen om att typ de flesta ligger på högsta nivån här på BC. Jag har säkert fel.

Jovisst, även om inte alla har den möjligheten så kan man komma rätt långt om man behöver ett dyrt elavtal.
Ja alla måste ju värdera vad poängen är värda för dom. Jag har för regel att inte "köpa" poäng som kostar mig mer än 5 öre/poängen. På så sätt kan man likställa högsta nivån i flypremium till 10000 SEK.

Last edited:
Ja alla måste ju värdera vad poängen är värda för dom. Jag har för regel att inte "köpa" poäng som kostar mig mer än 5 öre/poängen. På så sätt kan man likställa högsta nivån i flypremium till 10000 SEK.

Fast det där är ju tveksamt, för de 10 000 SEK får du ju inte bara högsta nivån i FlyPremium - du får även 200 000 poäng att bränna, vilket även utan FlyPremium troligen skulle vara klart mer värt (Skulle ju motivera kostnaden även om man bokade 3 long-haul Go med dem).

Att sätta kostnaden att skaffa FlyPremium till 10 kSEK. Men det kanske inte var det du menade?
Om Mattias värderar att hans kostnad att nå högsta nivå på Fly Premium till 10k så är det väl så. Du kanske kan nå den till en billigare eller dyrare peng. Men 10k är ju hans uppfattning. Vad anser du din kostnad är?

Det jag menar är att det i princip räcker med följande per år:

2 x longhaul i GO PRO (18-24k)
2 x avis på dessa resor (20k)
6 x värvningar till AMEX Premum / Elite (72k / 118k)
1 x fortum (13k)
1 x synsam (12k)
150,000 SEK spend på Amex Premium / Elite (22,5 / 30k)
Totalt: 157k / 217k.

Att räkna på 6 Amex-värvningar varenda år är ligger nog långt utanför det rimliga för alla utom en handfull som värvar via forum och liknande. De allra flesta, även bonusintresserade, får nog känna sig ganska nöjda om de får ihop en värvning om året i snitt.

Fortum- och Synsam-kampanjen är inte heller något som kan upprepas varje år, så intjäningen år 2 blir ju lite tuffare.

Toppen