EgOscar
Medlem
dynamisk prissättning![]()
Stockholm-Arlanda ett (lågt) fast pris dock. VY/Flygbussarna tar 129 kr
Pris: Fast pris 79 kr enkel väg.
dynamisk prissättning![]()
Flixbus kör inte längre norrut än Uppsala, så all trafik Stockholm-Norrland saknar konkurrens från Flixbus.Säkert någon som har bättre koll på detta än mig, men finns det några existerande busslinjer (exkluderat lokaltrafik och trafik inom Norrländsk glesbygd) där Flixbus inte konkurrerar?
Flixbus kör inte längre norrut än Uppsala, så all trafik Stockholm-Norrland saknar konkurrens från Flixbus.
Silverlinjen kör till Öland och det gör inte heller Flixbus.
Det är ju bara biljettförsäljning och inte Flixbus, sådana samarbeten kan upphöra när som helst. För Umeå så släpps biljetterna först på Y-buss, blir det några över så säljs dom på Flixbus senare (med hutlös avgift verkar det som).Jodå. Hela vägen till Umeå, trafik i Dalarna samt till vårt semesterhus i Funäsdalen (Härjedalen) via allehanda små orter i inlandet. Tror den ena linjen opereras av Ybuss och den andra av Härjedalingen. Vem som kör till Dalarna har jag inte koll på.
10 timmar till Umeå från Stockholm och sedan glesas ju städerna ut ytterligare. Har svårt (tyvärr) att tänka mig att underlag finns. De verkar ju rätt noga med att utgå från hubbar, så linjerna förväntas nog utgå från Stockholm, Göteborg eller Malmö.
Det är ju bara biljettförsäljning och inte Flixbus, sådana samarbeten kan upphöra när som helst. För Umeå så släpps biljetterna först på Y-buss, blir det några över så säljs dom på Flixbus senare (med hutlös avgift verkar det som).
4 timmar att åka från Cityterminalen till Liljeholmen? Promenaden till fruktparkens lekplats in Liljeholmen är 1 timme.
Nä, grunden är att hyra hela bussen av billigaste bussbolaget, själv bestämma tidtabell, marknadsföra allt som Flixbus, sälja egna biljetter och ha grön färg på bussarna. Något sånt finns inte i Norrland, där köper de enstaka biljetter av andra bolag och säljer vidare. Visst liknar det codeshare och precis som med codeshare så äger man ju inte trafiken.Det är väl iofs hela grunden till deras affärsidé, men där de senare börjat expandera även i egen regi. Jag har svårt att tro att man med 25% expansion nödvändigtvis menar med busstrafik opererad av Flixbus. Det är ju inte konstigare än alla codeshare inom flygindustrin.
en liten varning kring Flix's villkor och tillförlitlighet vid transport till Arlanda: Jag försökte testa, köpte biljett via app, men avgången blev inställd, försenad 30min till nästa, så jag tog tåget istället (vågade inte chansa ifall även nästa var inställd). Då biljetten är specifik för avgången så kan man inte återanvända den en annan gång såsom Flygbussarna och Arlanda Express tillåter, man får ansöka om återbetalning där admin avgift är 2 euro inom en vecka och 15euro efter det, jag väntade tills efter 8 dagar så avgiften är högre än beloppet att återbetalas. Ingen stor förlust men samtidigt ingen stor kostnadsbesparing att använda FLIX vs de bra alternativ som finns så jag kommer undvika i framtiden.Stockholm-Arlanda ett (lågt) fast pris dock. VY/Flygbussarna tar 129 kr
Pris: Fast pris 79 kr enkel väg.