Senaste nytt

Flighter ARN/OSL/CPH till AMS/CDG

Hej,
Kanske helt fel tråd, men är det någon som har rest ARN-AMS-LAS med KLM och kan jämföra det med motsvarande resa med SAS-JFK-LAS? Reser i vanlig ekonomiklass.
Vi har i alla år åkt SAS till USA, men nu har KLM ca 8 timmar kortare restid enkel väg (har en inrikesresa i Sverige som start) än SAS.
Hittar mest klagomål på KLM gällande bagage och dålig kundtjänst, inte så mycket om själva flygningen.
 
Hej,
Kanske helt fel tråd, men är det någon som har rest ARN-AMS-LAS med KLM och kan jämföra det med motsvarande resa med SAS-JFK-LAS? Reser i vanlig ekonomiklass.
Vi har i alla år åkt SAS till USA, men nu har KLM ca 8 timmar kortare restid enkel väg (har en inrikesresa i Sverige som start) än SAS.
Hittar mest klagomål på KLM gällande bagage och dålig kundtjänst, inte så mycket om själva flygningen.
Har du EBG eller status hos Flying Blue?

Tror KLM och SAS är jämlika i economy, men kan skilja sig i bagagetillåtelse och poängintjäning.

KLMs kundservice är toppen.
 
Har du EBG eller status hos Flying Blue?

Tror KLM och SAS är jämlika i economy, men kan skilja sig i bagagetillåtelse och poängintjäning.

KLMs kundservice är toppen.
EBG nu, men kommer vara EBS när flygningen sker. Ingen status hos Flying Blue.
Behöver åka med ett incheckat bagage, så det gör ingen skillnad.
Kommer inte nå EBG nästa period, så poängen är inte heller hela världen. Lägger bud för uppgradering hos SAS, men det kan ju lika gärna inte gå vägen.

Från vår startort i Sverige har det tidigare varit SAS som gällt för att få en sammanhängande biljett till USA, men om jag fattar det hela rätt kan vi nu få det även med KLM via SkyTeam.

Med båda alternativen känns risken för förseningar/missade anslutningsflyg som en faktor. Med SAS är det tre byten (ARN, CPH, JFK) och med KLM två (ARN, AMS). Vid tidigare förseningar/inställda flyg mm så har kontakten med SAS funkat super, även kompensationen efteråt. Och under alla år är gångerna med försenat bagage minimala. Så är verkligen SAS-färgad..men nu lockar den kortare restiden.
 
EBG nu, men kommer vara EBS när flygningen sker. Ingen status hos Flying Blue.
Behöver åka med ett incheckat bagage, så det gör ingen skillnad.
Kommer inte nå EBG nästa period, så poängen är inte heller hela världen. Lägger bud för uppgradering hos SAS, men det kan ju lika gärna inte gå vägen.

Från vår startort i Sverige har det tidigare varit SAS som gällt för att få en sammanhängande biljett till USA, men om jag fattar det hela rätt kan vi nu få det även med KLM via SkyTeam.

Med båda alternativen känns risken för förseningar/missade anslutningsflyg som en faktor. Med SAS är det tre byten (ARN, CPH, JFK) och med KLM två (ARN, AMS). Vid tidigare förseningar/inställda flyg mm så har kontakten med SAS funkat super, även kompensationen efteråt. Och under alla år är gångerna med försenat bagage minimala. Så är verkligen SAS-färgad..men nu lockar den kortare restiden.
Ifall det strular sig så är det fördelaktigt att inte har några inrikes-ben i USA, vad gäller EU261. Visst, nu ska det finnas prejudikat för att skyddet täcker hela resan, även sådana där benet är utanför EU och på icke-EU carrier, men jag skulle ändå hellre ta kampen med KLM än att blanda in Delta (som jag tror du har på JFK-LAS?).
 
Ifall det strular sig så är det fördelaktigt att inte har några inrikes-ben i USA, vad gäller EU261. Visst, nu ska det finnas prejudikat för att skyddet täcker hela resan, även sådana där benet är utanför EU och på icke-EU carrier, men jag skulle ändå hellre ta kampen med KLM än att blanda in Delta (som jag tror du har på JFK-LAS?).
Tack för input! Ja, det är Delta inrikes USA.
Förutom att det är ett byte mindre med KLM är det också kortare tider mellan flygningarna. Till exempel 50 min på ARN mellan första och andra benet. Ska ju räcka, men skulle kännas sjukt tråkigt om det sket sig redan där på grund av en liten försening på första flygningen (tycker det varit förseningar då och då från vår del av Sverige till ARN på sista tiden).
Kul att det nu finns alternativ, men också jobbigare att välja!
 
Hej,
Kanske helt fel tråd, men är det någon som har rest ARN-AMS-LAS med KLM och kan jämföra det med motsvarande resa med SAS-JFK-LAS? Reser i vanlig ekonomiklass.
Vi har i alla år åkt SAS till USA, men nu har KLM ca 8 timmar kortare restid enkel väg (har en inrikesresa i Sverige som start) än SAS.
Hittar mest klagomål på KLM gällande bagage och dålig kundtjänst, inte så mycket om själva flygningen.
Första alternativet alla dagar i veckan... Åka domestic i USA med Delta (Och andra bolagen) är som att sitta som en sardin på burk. Dessutom slippa extra flygplats i USA med direktflyg AMS-LAS slår bättre, slipper du extra security i USA
 
Toppen