Har vi inte ältat detta nog mycket?!
Det 100% korrekta vägen är givetvis att allt matchar 100% - Pass / bonusprofil / Flygbiljett / ESTA / APIS / Icakort / Körkort / emailadress / Kreditkort mm
I Sverige är det (väl?) vanligaste att vi har minst 2-3st förnamn, 1st tilltalsnamn, 0st mellannamn och 1st efternamn
"Adam Bertil Svensson" där Adam och Bertil är förnamn, Bertil är tilltalsnamn och Svensson Efternamn
Min lösning
Själv kör jag på "Bertil Svensson" rakt igenom på bonusprofiler, icakort, företagsbadge osv osv.
Den enda gången jag anger "Adam Bertil Svensson" är vid ESTA+APIS. That's it!
Det har aldrig varit någon problem efter 25+ resor till USA, 25+ resor till Asien/Australien
Fördelar: Enkelt, slippa byta namn, aldrig strul med att poängen kommer in
Nackdelar: Inga större, ibland får man stå på sig vid bokning över telefon att man bara har ett förnamn. Om du är nervöst lagd kan det vara jobbigt att inte följa instruktionerna till 100% vid resebokningar
Andra lösningar:
Använd "Adam Bertil Svensson" inkonsekvent
När du bokar själv på sas.se använder du Adam Svensson, men i resebyråprofilen på jobbet använder du "Adam Bertil Svensson"
Fördel: Inga
Nackdelar: Garanterat strul att nyttja bonusförmåner och tjäna poäng
Använd "Adam Bertil Svensson" konsekvent
Använd "Adam Bertil Svensson" vart du än går, även på Ickort och företagsbadge.
Fördelar: Du slipper vara nervös för att du gör fel vid resor
Nackdelar: Många kommer nog tycka det är konstigt att exempelvis regga sig på MQ med 2 förnamn
Potentiell strul i många system pga för många tecken.
Byt namn på skatteverket
Gör som
@011430121 och "döp om" dig hos skatteverket till "Bertil Svensson"
Fördelar: Allt kommer bli enkelt, framförallt utanför Sverige! När allt är klart kommer det funka till 100% och du gör aldrig nåt fel.
Nackdelar: En hel del admin att byta pass, körkort osv.
@011430121 kanske kan berätta mer!?
Gissa vilken lösning jag förespråkar

Detta fixar du
@intuition !
Exempel på trådar detta avhandlats i:
I min EB-profil har jag endast mitt tilltalsnamn och hittills har det inte varit några problem vid resor med SAS/*A. Någon som vet hur det är med AF? När jag skapar profil hos dem är det tydligt angivet att förnamnet ska var som i passet. Ska jag köra på som hos SAS eller är det enklare att...
www.businessclass.com
Jag upptäckte nyligen att jag har missat att ange mitt mellannamn vid en bonusresa som jag bokat i början av nästa år. Bokning avser ARN-FRA-HND, NRT-ICN med Lufthansa, ANA och Asiana samt hem BKK-LHR-ARN med Eva air och SAS. Är det någon som har erfarenhet av huruvida det är okej att endast ha...
www.businessclass.com
Jag, fru CoooC och CoooC Jr (spädbarn) skulle flyga ARN-MUC-DXB med Lufthansa hela vägen. En 2-4-1 resa bokad sedan ett halvår tillbaka. Vi har tidigare rest med CoooC Jr både till Thailand (Eva Air) och till USA (Lufthansa). Samtliga bokningar vi har gjort så har mitt och CoooC Jr förnamn...
www.businessclass.com
Skulle behöva lite hjälp. Jag reserverade biljetter till mig å min sambo med Turkish med hjälp av ”Hold the price”. Nu ser jag att båda mellannamnen på oss står ihop med förnamnen. Jag är 100 på att jag skrev dem separat dock. Någon som varit med om liknande på TK å att det typ bara är...
www.businessclass.com
Hej! Efter att ha fått problem med att inte kunna lägga in mitt EBD i en av mina bokningar har detta problem uppstått. Tydligen måste namnet på biljetten överensstämma med EB-profilen. I min EB-profil finns endast mitt tilltalsnamn, och alltså inte mina två andra förnamn. Enligt SAS kundtjänst...
www.businessclass.com