Senaste nytt

Flera förnamn i Miles&more

intuition

Medlem
Jag har registrerat alla mina namn i mitt M&M konto. (Om jag minns rätt var det ett krav att man skulle regga sig så som namnen är i passet.) I kommunikation och när jag bokar biljett användet M&M och alla bolagen bara mitt första förnamn. Det är inte tilltalsnamn men spelar ingen stor roll för mig.
Men som nybörjare på M&M undrar jag bara om de är kinkiga sedan när förmåner och poäng ska appliceras. Kommer allt att flyta på bra, eller måste jag se till att manuellt lägga till alla namn varje gång jag bokar?
 
Jag har vissa indikationer på att flygbolagen i LG-grupp kräver exakt matchning mellan namnet på resenären och namnet i profilen. Bokar jag på LH står det tex att sätesval är gratis, men när jag kommer in i valet kostar alla platser pengar.

Swiss.com var mindre subtil, den la upp fölljande:
Skärmavbild 2024-08-02 kl. 21.19.49.png

Där kunde jag gå in och ändra mitt namn i biljetten innan jag fortsatte men sedan fortsatte det mer felmeddelande utan förklaring "något är fel, kontakta support".
 
Something like Per Axel Magnusson in the LH M&M account still works to credit UA flights flown as Per Magnusson on UA tickets ticketed with the name only as Per Magnusson. Not referring to a real person, but to such name arrangements with a Swedish passport where the Magnusson (family) name would be alone by itself on the passport and alone in the last name field on UA tickets for Star Alliance carrier flights while the Axel ( middle given name) is left out.

Status benefits may be more tricky, but then the alliance may be sort of inconsistent if it doesn't work with LH*G status since it seemed to work ok with other Star Alliance *G for at least the past 20+ years.

If I had to open an LH account for Per Axel Magnusson, I would open the account as being for Per Magnusson and just leave out the Axel name even if the person goes around calling himself and being called just Axel. Not ideal to do that, but it's simpler. Of course if having to send in a copy of the passport to the airline, the airline may "fix" the name per the passport as the airline (loyalty program) staff may want to do after seeing a copy of the ID. This can be less than ideal for dual-citizens whose passport from one country may have a different name arrangement than the passport from the other country but needing to use both passports to travel.
 
Last edited:
Jag har registrerat alla mina namn i mitt M&M konto. (Om jag minns rätt var det ett krav att man skulle regga sig så som namnen är i passet.) I kommunikation och när jag bokar biljett användet M&M och alla bolagen bara mitt första förnamn. Det är inte tilltalsnamn men spelar ingen stor roll för mig.
Men som nybörjare på M&M undrar jag bara om de är kinkiga sedan när förmåner och poäng ska appliceras. Kommer allt att flyta på bra, eller måste jag se till att manuellt lägga till alla namn varje gång jag bokar?

Min erfarenhet från tidigare i år är att SAS krediterade en bokning som Förnamn Tilltalsnamn Efternamn hos Lufthansa trots att jag heter Tilltalsnamn Efternamn hos Eurobonus.
Hos Miles & More var det tvärstopp för en flygning hos Brussels på samma biljett- Namnet matchade inte mitt konto trots att jag också där heter Tilltalsnamn Efternamn.

Anekdotiskt så flög jag med UA under samma resa på annan biljett. Där hette jag Tilltalsnamn Efternamn och fick poängen. UA krävde dock separat APIS för att checka in mig men det hade ingen påverkan på intjäning.
 
Har vi inte ältat detta nog mycket?!

Det 100% korrekta vägen är givetvis att allt matchar 100% - Pass / bonusprofil / Flygbiljett / ESTA / APIS / Icakort / Körkort / emailadress / Kreditkort mm

I Sverige är det (väl?) vanligaste att vi har minst 2-3st förnamn, 1st tilltalsnamn, 0st mellannamn och 1st efternamn
"Adam Bertil Svensson" där Adam och Bertil är förnamn, Bertil är tilltalsnamn och Svensson Efternamn

Min lösning
Själv kör jag på "Bertil Svensson" rakt igenom på bonusprofiler, icakort, företagsbadge osv osv.
Den enda gången jag anger "Adam Bertil Svensson" är vid ESTA+APIS. That's it!
Det har aldrig varit någon problem efter 25+ resor till USA, 25+ resor till Asien/Australien
Fördelar: Enkelt, slippa byta namn, aldrig strul med att poängen kommer in
Nackdelar: Inga större, ibland får man stå på sig vid bokning över telefon att man bara har ett förnamn. Om du är nervöst lagd kan det vara jobbigt att inte följa instruktionerna till 100% vid resebokningar


Andra lösningar:
Använd "Adam Bertil Svensson" inkonsekvent

När du bokar själv på sas.se använder du Adam Svensson, men i resebyråprofilen på jobbet använder du "Adam Bertil Svensson"

Fördel: Inga
Nackdelar: Garanterat strul att nyttja bonusförmåner och tjäna poäng


Använd "Adam Bertil Svensson" konsekvent
Använd "Adam Bertil Svensson" vart du än går, även på Ickort och företagsbadge.
Fördelar: Du slipper vara nervös för att du gör fel vid resor
Nackdelar: Många kommer nog tycka det är konstigt att exempelvis regga sig på MQ med 2 förnamn
Potentiell strul i många system pga för många tecken.

Byt namn på skatteverket
Gör som @011430121 och "döp om" dig hos skatteverket till "Bertil Svensson"
Fördelar: Allt kommer bli enkelt, framförallt utanför Sverige! När allt är klart kommer det funka till 100% och du gör aldrig nåt fel.
Nackdelar: En hel del admin att byta pass, körkort osv. @011430121 kanske kan berätta mer!?


Gissa vilken lösning jag förespråkar :p
Detta fixar du @intuition !

Exempel på trådar detta avhandlats i:
 
Gissa vilken lösning jag förespråkar :p
Detta fixar du @intuition !
Absolut, killar kan!

Mitt problem är väl kanske inte så mycket "vilka namn ska man ha biljetten" som att Miles&More-kontot inte fungerar tillsammans med biljetter man bokar som inloggad på lufthansa.com eller swiss.com. Jag tänkte att "det kan väl ändå inte vara möjligt" men tydligen är det så illa. Jag bör alltså inte vara inloggad när jag bokar och sedan skriva in M&M-nummer och namn för hand.

M&M krävde samtliga förnamn för registrering men väljer sedan att bara skicka med första förnamn till de flygbolag som ingår i gruppen. Detta namn använder LH-gruppens flygbolag till att förifylla resenärsuppgifterna. I nästa steg i boknings processen försöker flygbolagen i LH-grupp validera M&M-numret och då plötsligt svarar M&M att det inte är match. Därmed kan den inloggade M&M-medlemmen inte nyttja sina statusförmåner i bokningsflödet på LH-gruppens egna sajter. Jag visste bara inte att det var fullt normalt och ältat i tusentals trådar redan! ;)
 
Toppen