Senaste nytt

Fler plan, innebär det att 340 flyger vidare?

Tyvärr tror jag Bangkok är dött..Svårt med lönsamhet..
Tyvärr har du nog rätt! Med den prisbild och kapacitet som ligger från Skandinavien dit så finns det nog andra rutter som har högre prio.. Ifall en ny rutt går till Asien innan USA tror jag på Incheon eller med mindre chans Singapore... Tror dock att SAS nästa rutt faller på Miami eller Boston...

Räknar man antalet flygstolar per dag direkt eller med ett byte från Arlanda så får man.... många. Jag tror snarare på ICN, även om det kanske är mer troligt med något i Nordamerika där man kan tjäna lite mer tid på direkt mot byte i Europa.

Ifall en ny rutt går till Asien innan USA tror jag på Incheon eller med mindre chans Singapore... Tror dock att SAS nästa rutt faller på Miami eller Boston...
Runt Boston finns det olika viktiga industrier som utbildning, bio-tech, finans osv men vad är det för industri som finns runt Miami förutom turistnäring?
Om det är bara turister så finns Norwegians Stockholm-Fort Lauderdale så tror jag att det blir svårt att få det ekonomiskt.
Miami är inte heller någon Star Alliance hubb. (i och för sig inte Boston heller men där kan man räkna med affärsresenärer)

Miami är inte heller någon Star Alliance hubb. (i och för sig inte Boston heller men där kan man räkna med affärsresenärer)

Det är inte Hong Kong heller, så frågan är om det är viktigt för SAS? Med tanke det vid vidare resa i USA föreslår ofta sas.se AA eller Virgin America, som connection och inte United, tvivlar jag på att SAS håller just connections med *A som ett prioriterat krav

I övrigt håller jag med om att Miami känns lite för turistigt.

Vad gäller Bangkok handlade det väl avvecklingen om att flygtiden var ogynnsam med mycket tid på marken. Frågan är i vilken fördelning faktorerna PAX vs. Cargo styr. CPH-SEA drevs väl egentligen huvudsakligen tack vare ett bra avtal för Cargo?

Det är inte Hong Kong heller, så frågan är om det är viktigt för SAS?
Min poäng är just "Kan SAS tjäna pengar på linjen?"

Hong Kong är ett finanscentrum i sig och ligger nära till Shenzhen, Dongguan, Foshan och andra kinesiska industristäder som lätt kan nås från Hong Kong, därför tror jag att SAS kommer att kunna få ganska stor andel affärsresenärer (bortsett från dålig tidtabell).
Rutten till Hong Kong kan också räkna med frakt utöver passagerare båda hållet. Fisk från Norge och industrigods från södra Kina.

Till Miami vet jag inte om det finns något ekonomiskt underlag för att linjen kan bära sig.
Man vill självklart ha en linje dit man vill besöka men det är en helt annan sak om det lönar sig för flygbolaget eller inte.

Jag förstår inte detta riktigt. Bkk är en storstad med mycket handel inom mat, tyg, möbler samt att Sverige har ju mycket utbyte med Thailand som tex jas handel etc. så borde inte den ha underlag för affärsresenärer? Även som hub till många andra städer i asien och Australien?!

Nu har jag bara åkt med sas under dec-mars till bkk men då har alltid kärrran varit full av affärspax samt välbärgade som semestrar i Thailand i business class. Det var även svårt att finna awards dit i Biz vilket brukar ju indikera bra försäljning....

I slutet av 00 talet hade SAS en 340 på slinga ARN-BKK-ARN-PEK-ARN. Det var dagflyg hem från BKK, den vände på 2 timmar i Bangkok. Jag tror inte att BKK kommer tillbaka, mest turistlinje.
SAS utredde för ett 10tal år sedan att öppna Toronto från ARN, skulle kunna vara möjligt att slinga XXX-YYZ-XXX-BOS-XXX jag vet inte vilken Skandinavisk flygplats som är mest lämplig för en sådan slinga.
Min favorit ort i USA är SEA, får vi se den på SAS kartan igen?
En sak är ju klar, vi får SFO 7 dagar i veckan, EWR utökas till 7 dagar från ARN och OSL i vinter.

Bangkok är en destination som är svårt att få god lönsamhet i för europeiska bolag. Ingen tillfällighet att SAS drog in linjen samt att Lufthansa avvecklat F och minskat antalet platser i C.
Thai, Turkish, gulfbolagen och Norwegian har alla lägre kostnadsbas och, normalt sett, en agressiv prissättning som flygbolag baserade i Europa har svårt att konkurrera med.

Vad jag har förstått så bar sig Bangkok från Stockholm när SAS körde den, men Peking gjorde det inte och då dom var slingade med varandra drog den med sig Bangkok-linjen när den lades ner. Sedan dess har det tillkommit fulflyg på linjen, vilket mindre nogräknade existenser väljer att boka. Jag tror inte SAS går in själva igen på den destinationen utan väljer att fortsätta sälja platser på TG-flighterna

Toppen