Senaste nytt

Fjällhotell - vad önskar ni skulle finnas?

bompa

Medlem
Sitter och skissar på ett fjällhotell i svenska alperna.
Vad är det folket på BusinessClass saknar från ett Fjällhotell?
Vad skulle få er att åka dit på sommar respektive vinter?

Du får nog återkomma med ett lite bättre underlag som man kan fylla i önskemål på. Vi vet ju inte ens vart du tänker bygga det. Jag vet inte ens var de svenska alperna finns, trots jag varit på de flesta fjällanläggningar. Det verkar lite oseriöst.

Det viktiga för att det ska lyckas året runt måste vara att hotellet i sig är, för att tala Michelinspråk, "värt en egen resa". Med andra ord talar vi om någonting som inte finns i Sverige. Jag tror på en kombination dels av "vanliga" rum och sviter, dels med chalets men tillräckligt småskaligt för att det ska vara intressant att besöka året runt. Man skulle vilja lyfta servicenivån till den nivå som t.ex. toppskiktet av svenska restauranger har idag, dvs. världsledande och skippa de s.k. säsongsarbetarna. Jag tror dessutom att det är viktigt att läget är tillräckligt remote för att det ska bildas lite mystik kring det. Utöver spa i toppklass krävs förstås stora satsningar på mat och dryck.

Affärsplanen kring ovanstående överlåter jag till dig @bompa !

Det viktiga för att det ska lyckas året runt måste vara att hotellet i sig är, för att tala Michelinspråk, "värt en egen resa". Med andra ord talar vi om någonting som inte finns i Sverige. Jag tror på en kombination dels av "vanliga" rum och sviter, dels med chalets men tillräckligt småskaligt för att det ska vara intressant att besöka året runt. Man skulle vilja lyfta servicenivån till den nivå som t.ex. toppskiktet av svenska restauranger har idag, dvs. världsledande och skippa de s.k. säsongsarbetarna. Jag tror dessutom att det är viktigt att läget är tillräckligt remote för att det ska bildas lite mystik kring det. Utöver spa i toppklass krävs förstås stora satsningar på mat och dryck.

Affärsplanen kring ovanstående överlåter jag till dig @bompa !
Ett hotell på den nivån kräver också personal med utbildning på helt annan nivå än vad som i allmänhet finns att tillgå i Sverige. Som @Agö säger, säsongsarbetare och billig oetablerad personal går nästan uteslutande bort.

Ett hotell på den nivån kräver också personal med utbildning på helt annan nivå än vad som i allmänhet finns att tillgå i Sverige. Som @Agö säger, säsongsarbetare och billig oetablerad personal går nästan uteslutande bort.
Ja som senaste hotellet vi bodde på i Schweiz där samtlig personal har stenkoll på vilka vi är från dag 1 och vi behöver aldrig säga vilket rum dom ska sätta notan på vare sig i baren eller restaurangen! Dom står till och med på tågstationen och väntar trots att vi aldrig sa exakt vilket tåg vi skulle komma med.

Även om det inte är ett fjällhotell har ju Ishotellet i Jukkasjärvi redan intagit platsen som Sveriges mest originella och kända boende av denna typ. Det blir att vara kreativ om man ska konkurrera med hotell i västra Alperna, med rika Schweiz och angränsande högstående matkulturer i Frankrike och Italien.
Tror man måste tänka mer vildmark/allemansrätt/fiske. För rena lyxupplevelser finns det sannerligen bättre länder att åka till.

Toppen