Senaste nytt

First med Thai, 747 eller 380

Jag tycker , säkert subjektivt , att servicen är bättre på 747.
När jag flög Bangkok - Tokyo med gamla 747 var vi 2 pers i förstaklass. Vid ett tillfälle tryckte jag på Flight Attendant Call Button och det tog flera minuter (!) innan de kom.

Kan för övrigt berätta att den andra passageraren somnade ca en timme in i flygningen med stolen i upprätt läge och hon hade knappt rört sin mat. Bra värde för pengarna där :)

Last edited:
Jag har flugit TG F med både A380 och varierande konfig på B747 många gånger och min favorit är 1a/1K på B747 med ny konfig.
Dock finns det chansen att du får gamla Konfigen och då är det ett nerköp.
Om man åker A380 och ensam är bästa platserna 2A/2K tycker jag då jag störs av ljud/ljus på rad 1 och 3.

Reste med både A380 & 747 i first med thai för 6-7 veckor sedan.
Att servicen är bättre på 747 håller jag verkligen inte med om, för mig var det precis tvärt om. Här tror jag att flygplanstypen inte spelar någon roll utan kabinbesättningen och där kan ju kvaliten variera.
747 är ordentligt sliten (iaf dom två som jag reste med) jämfört med A380.
A380 är mycket tystare, så pass att det var jobbigt att sova i 747.
Större toalett på A380 vilken är bra när det är dax att byta om till pyjamas.
Stolen är mer bekväm på A380
Bättre skärm på A380

För mig är valet givet som du förstår

Jag har rest med båda 747 varianterna, och med 380 när det gäller Thai, nöjd med samtliga tre kabinerna, när det gäller toaletterna så är jag nöjd med att det har varit kö!
På 747an har jag vid något tillfälle blivet lite störd när personalen börjar förbereda frukosten i galley

A380 första klass med Thai igår från Frankfurt.
Upphämtad från senator loungen.
Dom Perignon innan och efter start.
Pyjamas och Rimowa toalettväska.
Bra aptitretare, 2 burkar kaviar för de missade att ge mig kex till den första burken.
Mycket god förrätt, någo krabb baserat.
Varmrätten jag tog , Porkloin var inte alls bra. Fisljummen och torr.
God ostbricka efter det.
Goda viner och Otard extra konjak var gott.

Ganska dåliga hörlurar som inte hade klart ljud.
Mina Bose var bättre.

Sov 5 timmar innan landning.
Elbil till första Klass loungen.
God frukost i loungen.
Fick 30 min fotmassage samt 30 min huvud och nackmassage.

Därefter grön curry med biff och ett glas Moet.

Trevligt men servicen på flyget var inte helt på topp.
Det var fullt i första klass.

Inlägg från: Posta din lyckade bokning av bonusresor här 2018 | Sida 5 | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor
1. Finns en tidigare Thai flight från Osaka som flygs av 747-400 mitt på dagen och anländer 5 timmar innan. Är det någon som har erfarenhet och tycker att det är mer värt att flyga THAI 747 samt få 7 timmar i Första klass loungen i Bangkok? (Har idag 2 timmar i BKK och hinner väl knappt till loungen)
Din fråga passar kanske bättre i den här tråden.
Du har fått en avgång med Airbus A380, jag skulle behålla den bokningen.

Har en award-bokning (CPH-FRA-BKK-SYD-BKK-CPH) i november med Thai där tre av fyra långa ben flygs i F men där ett är med A380 och två med 747 och gamla kabinen. Efter att ha läst lite här så undrar jag hur pass risig man kommer tycka att den sistnämnda är. Spontant känns det som att det är bättre att spara de 240k poängen (för två) till något annat roligare, och istället köpa C-biljetter med SQ. Det kostar drygt 40 TKR mer, men det diffar ca 300k poäng jämfört med det jag har bokat nu.
Hur hade ni som flugit båda resonerat?

Har en award-bokning (CPH-FRA-BKK-SYD-BKK-CPH) i november med Thai där tre av fyra långa ben flygs i F men där ett är med A380 och två med 747 och gamla kabinen. Efter att ha läst lite här så undrar jag hur pass risig man kommer tycka att den sistnämnda är. Spontant känns det som att det är bättre att spara de 240k poängen (för två) till något annat roligare, och istället köpa C-biljetter med SQ. Det kostar drygt 40 TKR mer, men det diffar ca 300k poäng jämfört med det jag har bokat nu.
Hur hade ni som flugit båda resonerat?

Personligen håller jag A380 betydligt högre än 747. Men det här har diskuterats tidigare på forumet och det råder väldigt delade meningar om det. Vissa föredrar retrofitkabinen. Men jag själv gillar mer öppna kabiner, så jag rankar den äldsta F högre än retrofiten. Du ser, helt och hållet en smaksak ;)

Dessutom, Thai gör equipment changes väldigt ofta så det är inte alls säkert att det blir 1 ben A380 och 2 ben i 747 för din del iom att resan är i November.

Om du lyckas byta ut det långa C benet till F skulle jag säga att det blir ett bra värde på bokningen.

Last edited:
Toppen