Senaste nytt

[First class] Oslo/Bergen/Stavanger-Nordamerika T/R, Star Alliance JV, från 24.200 NOK inkl. skatter

Kolla i ExpertFlyer är mitt tips. Jag hinner inte nu, men når du till Houston är det rätt så bra på denna deal.. Det är så långt västerut jag har sätt.. Det går också kolla om Austrian, Air Canada eller SN Brussels har några spännande routings. Det går att boka hos dessa bolag också.
Austrian, Air Canada och Brussels hemsidor hade multi city funktion, men First Class fanns inte som alternativ. Lufthansas hemsida kunde man få upp routingen, men priset stack iväg till 74000 NOK för resan trots A-klass på alla segment (J inom Europa).

Austrian, Air Canada och Brussels hemsidor hade multi city funktion, men First Class fanns inte som alternativ. Lufthansas hemsida kunde man få upp routingen, men priset stack iväg till 74000 NOK för resan trots A-klass på alla segment (J inom Europa).
Två frågor.
1) Har du kollat att din routing är tillåten? Det här är routing-baserad fare och inte MPM-baserad fare som oneworld eller Skyteam har.
2) Kommer din resa att ske minst 28 dagar fram i tiden? Denna fare har 28 dagars förköpskrav.

Två frågor.
1) Har du kollat att din routing är tillåten? Det här är routing-baserad fare och inte MPM-baserad fare som oneworld eller Skyteam har.
2) Kommer din resa att ske minst 28 dagar fram i tiden? Denna fare har 28 dagars förköpskrav.
Ja, det är samma routing som jag fick upp hos Uniteds hemsida för 24000 NOK, men som kosar 74000 NOK hos Lufthansa. Jag sökte för Juni månad.

Jag provade både via ORD på ut och hemresa, samt med IAH på hemresan men ingen av dem gav rätt pris på Lufthansas hemsida.
Jag har inga som helt problem att prissätta routing via Chicago korrekt på Lufthansas webbsida. :confused:
Screenshot20150416_01.png

Last edited by a moderator:
Jag provade både via ORD på ut och hemresa, samt med IAH på hemresan men ingen av dem gav rätt pris på Lufthansas hemsida.

Bolagen har olika routingregler. Som Doktorn skriver så ingår inte Houston (IAH) som transitpoint för Lufthansa, men för United. Swiss har andra regler, där jag tycker MIA är bästa. LX tillåter också inrikesflyg på AA och US(AA).

Jag skulle boka detta som United då United även har mer flexibla regler gällande transit i Europa. T.ex. tror jag att det går det att åka OSL-ZRH-VIE-FRA eller OSL-MUC-ZRH-FRA med deras regler som är svårt med Swiss och Lufthansa. Jag undrar på om det går att boka så att utresan och hemresan för ett besök i alla HON/FCL, eller kanske max 4 av 5 kan besökas:
FRA: LH FCL/FCT
MUC: LH FCL
VIE: OS HON Lounge
GVA: LX FCL
ZRH: LX FCL

Sedan tycker jag ARN-MCO blir lika bra deal då det inte krävs någon positioneringsflight, men kostar ca 2-3tkr mer..

Jag skulle boka detta som United då United även har mer flexibla regler gällande transit i Europa.
Att boka United biljetten hade absolut varit mer optimalt, men sen är ju frågan vad som händer med poängen när man har bokat codeshare. Krediterar man till Miles&More är det nog inga större konstigheter med att få rätt poäng, men lägger man dem exempelvis hos Turkish så finns ju risken att de mapas som A-klass på United, som endast ger 150% miles. A på Lufthansa ger 200%… Såvida inte Lufthansa flight numret dyker upp på boardingkortet, så kanske poängen hamnar rätt.

Att boka United biljetten hade absolut varit mer optimalt, men sen är ju frågan vad som händer med poängen när man har bokat codeshare. Krediterar man till Miles&More är det nog inga större konstigheter med att få rätt poäng, men lägger man dem exempelvis hos Turkish så finns ju risken att de mapas som A-klass på United, som endast ger 150% miles. A på Lufthansa ger 200%… Såvida inte Lufthansa flight numret dyker upp på boardingkortet, så kanske poängen hamnar rätt.

Kan ingenting om TKs program, men har inte alla Star program "Operating Carrier" regeln? I så fall, ditt boardingkort säger "LH XXX also UA YYYY".

När jag har bokat UA code share operated by LH har det bara funnits LH info på mitt M&M konto

Fundera på dealen ARN-MCO så får du mer "bang for the buck". Vad jag kan se ingår IAH som transit, och därmed LH A380. När du inräknar positionsflyg till Oslo, är det samma pris..

Jag tänker köra ARN-VIE-FRA-IAH-MCO-IAH-FRA-ZRH-ARN på denna.. Ca 28 000kr och 50 000 till M&M..

utmaning är "A" klass med UA code share som är svårt att hitta...

Toppen