Senaste nytt

[First class] Khartoum-Khartoum T/R, oneworld Circle Trip Explorer, 3.600 USD exkl.

Thornado

Medlem
Jag kan inte förstå att ingen har frågat detta än, men hur är det med poängintjäning och status för en resa som denna?

Jag har väldigt dålig koll på BAEC, men har jag fattat det rätt att en routing likt den Dr Miles föreslår borde (förutom en massa trevliga resor) ge guld hos BAEC?
 

Dr. Miles

Expert
Jag är grymt sugen. De här kan va en grej att göra istället för "Tehran resan" för Skyteam dealen (som ändå inte gick att boka).

Vem är på? Kan inte va så farligt o stanna en natt i Sudan ? Sen skippar man sista leg från DOH o flyger hem till Sverige!

Nu har man en sysselsättning ikväll!
Jag hittar varken deras telefonnummer eller kontorsadress i Sudan på deras webbsida.
airberlin - Flights to Berlin and Dusseldorf | airberlin.com - airberlin.com
 

kexxcream

Medlem
Ringde precis det amerikanska numret (+1 866 266 5588) och hamnade i Rumänien med en trevlig flicka som försökte dumförklara mig med att Air Berlin inte flyger till KRT och som aldrig hört talas om oneworld Circle Trip Explorer.

Sedan begick jag misstaget som trodde att jag skulle hamna någon annanstans om jag ringde det svenska numret (+46 770 93 07 37) men hamnade tillbaka i Rumänien dock med en faktiskt hjälpsam flicka som gav mig numret till deras avdelning som sköter denna typ av resor (+49 30340 99 800). Pratade med någon tysk snubbe som sa att en RTW resa kan bara bokas via hemsidan (rätt värdelös) eller via en resebyrå (och vi gillar verkligen resebyråer).

Hur kan man gå vidare med detta?
 

Dr. Miles

Expert
Ett annat problem när man bokar genom en resebyrå i Sudan är att det hjälper inte att boka via dem om de inte kan biljettera med Air Berlin plate OCH i Sudan.

Tidigare har jag hört om Canadian exeptions, vilket är att resebyrå i Kanada kan biljettera flygbiljetten med lokal marknadspris. Men jag vet inte om denna undantag existerar fortfarande. Kanske charlesswe vet mer om detta?
 

charlesswe

Medlem
Jag tror faktiskt att det är fortfarande fallet. Problemet jag har haft är att hitta en resebyrå som gör precis som man vill och inte försöker vara "smart".
 
Jag har letat ordentligt och sökt en hel del men inte kommit fram till något bättre än det ni hittar. Still searching!

Men Dr. Miles har du fått fram om det går att boka dessa legs som du visade på kartan i första inlägget? kexxcream gillar ditt engagemang, keep going!!!
 

Dr. Miles

Expert
Jag kan inte förstå att ingen har frågat detta än, men hur är det med poängintjäning och status för en resa som denna?

Jag har väldigt dålig koll på BAEC, men har jag fattat det rätt att en routing likt den Dr Miles föreslår borde (förutom en massa trevliga resor) ge guld hos BAEC?
Om vi ändrar routing till via Brisbane, Kuala Lumpur och Delhi, blir kalkylen så här.
Nu använder jag alla 16 segments.


Visa antal miles, tid och stor karta på Great Circle Mapper


Tier PointsSkatter & bränsletillägg (ca)
KRT-DOH:60500
DOH-LHR:2101 000
LHR-CPT:2402 000
CPT-JNB:40500
JNB-SYD:1602 000
SYD-PER:1401 000
PER-BNE:1401 000
BNE-AKL:40500
AKL-KUL:1402 000
KUL-DEL:1401 000
DEL-HKG:1401 000
HKG-CGK:2101 000
CGK-NRT:2101 000
NRT-CDG:2402 000
CDG-DOH:2101 000
DOH-KRT:60500
2 380 TP18 000 SEK

Total: 2.380 Tier Points. Så två omgångar kan man bli nästan CCR?
Skatter&bränsletillägg är enligt min tumregel så det kan variera från verkligheten.

Collecting Avios and Tier Points - British Airways
 
Last edited:
Om vi ändrar routing till via Brisbane, Kuala Lumpur och Delhi, blir kalkylen så här.
Nu använder jag alla 16 segments.

KRT-DOH: 60
DOH-LHR: 210
LHR-CPT: 240
CPT-JNB: 40
JNB-SYD: 160
SYD-PER: 140
PER-BNE: 140
BNE-AKL: 40
AKL-KUL: 140
KUL-DEL: 140
DEL-HKG: 140
HKG-CGK: 210
CGK-NRT: 210
NRT-CDG: 240
CDG-DOH: 210
DOH-KRT: 60​

Total: 2.380 Tier Points. Så två omgångar kan man bli CCR?

Collecting Avios and Tier Points - British Airways

Nu börjar det likna något! Vad säger NotRyan om detta?
 
Toppen