å andra sidan har väl förmånerna urholkats en hel del under åren.
Nu börjar vi egentligen hamna rätt så OT för denna tråd, men är det något speciellt du tänker på kring förmånerna? Själv tycker jag snarare det omvända.
Sen jag först hittade hit (sen höst 2013 tror jag), så har följande förändringar skett.
Prisförändringar:
Från början fanns det ju bara en typ av SAS Amex, som mestadels motsvarade Amex Premium i förmåner, och när Classic/Premium/Elite introducerades så vill jag minnas att Premium landade på samma kostnad som det gamla kortet. Eventuellt skulle man kunna argumentera för att en form av prishöjning skedde här, för tidigare så brukade det gå att ringa Amex en gång per år och hota med att säga upp kortet och då få olika typer av presentkort som motsvarade delar av årsavgiften. När de nya korten introducerades så var detta inte längre möjligt, utan man fick betala den avgift som angavs. Elite fick ju såklart en högre avgift, men det var ju ett helt annat kort med andra förmåner, så inget konstigt där.
Efter detta så har priset legat på samma nivå fram tills nyss.
Förändringar i förmåner:
* I och med introduktionen av Elite så får man ju möjligheten till statuspoäng och dubbla vouchers (till en kostnad förstås)
* De två största positiva förändringarna rör dock själva användningsmöjligheterna för vouchern och kom iom övergången till Classic/Premium/Elite
+ Vouchers från Premium/Elite kan numera användas för Star Alliance-awards. På "den gamla goda tiden" så gällde de bara för rena SAS-awards, och vi vet ju hur pass svårt det kan vara att hitta sådana (i business), så mångas voucher brann inne flera år
+ Voucherns giltighetstid. Numera så är ju vouchern giltig intjänandeåret och hela nästföljande kalenderår. Med de gamla korten (innan Premium/Elite) så var vouchern giltig exakt ett år från det datum den triggades, så om man kom över 150kSEK i spend i januari så gällde den bara fram till januari nästa år. Detta ledde till att folk spenderade typ 148k på sitt kort och sen la det i byrålådan och använde andra kort fram tills att det började bli dags att boka så att de behövde en voucher, eller strax innan nyårsafton för att trigga vouchern så sent som möjligt på året för att maximera dess giltighetstid. Dessutom har jag för mig (inte 100% säker) att hela resan dessutom behövde vara genomförd inom voucherns giltighetstid, det räckte inte att boka innan den gick ut.
* Egentligen den enda försämring som jag kommer ihåg just nu är borttagandet av den inofficiella förmånen att "bästa försäkringen gäller" oavsett vilket kort man betalat med om man har flera olika Amex.
På det stora hela så tycker jag att vi ska vara väldigt glada för att vi har möjligheten att ha så här pass förmånliga kort, och precis som du säger så är det ju helt klart en viss ekonomisk börda om folk utnyttjar det, och tas det för långt så är det ju risk att förmåner försämras.