Senaste nytt

Finns något rimligt sätt att komma upp i Silver på tio dagar?

Har du lite poäng liggande? Man kan köpa baspoäng för extrapoäng. Ingen bra växelkurs, men kanske bättre med silverkort än nåt man inte behöver i shopen. Har du rest lite tidigare borde det ju finnas några poäng man kan använda.

Nåja så dyrt är det väl inte, om ni inte är flera? Ett amex elite kostar 4800 per år, är det värt det för att spara in på bagage?

Amex elite betalas per månad med den första månaden gratis, vilket ju ger en helt gratis väska.

Har fått mina statuspoäng inom någon dag, tom före de fysiska korten båda gångerna jag skaffat elite.

Amex elite betalas per månad med den första månaden gratis, vilket ju ger en helt gratis väska.

Har fått mina statuspoäng inom någon dag, tom före de fysiska korten båda gångerna jag skaffat elite.
Yes, det är väl därför det blir dyrare år efter år

Har du lite poäng liggande? Man kan köpa baspoäng för extrapoäng. Ingen bra växelkurs, men kanske bättre med silverkort än nåt man inte behöver i shopen. Har du rest lite tidigare borde det ju finnas några poäng man kan använda.
Yes men det finns väl lite begränsningar när i tiden på en ny period man kan göra det? Dvs inte direkt dag ett? Sidan är ju ofta sönder dessutom:(

Last edited by a moderator:
Yes, det är väl därför det blir dyrare år efter år

Det var väldigt länge sedan Amex höjde priserna

Det stämmer kanske att priserna, före den senaste 20%-iga höjningen, legat stilla ett tag, men å andra sidan har väl förmånerna urholkats en hel del under åren.

Jag vet inte hur många utanför det här forumet som nyttjar förmånerna och bonuspoängen till max under gratismånaderna, för att sedan omgående säga upp (och 6 månader senare upprepa mönstret), men det känns inte som man kan ignorera den ekonomiska börda de innebär. En börda som i slutändan får bäras av mer lojala kunder...

å andra sidan har väl förmånerna urholkats en hel del under åren.

Nu börjar vi egentligen hamna rätt så OT för denna tråd, men är det något speciellt du tänker på kring förmånerna? Själv tycker jag snarare det omvända.

Sen jag först hittade hit (sen höst 2013 tror jag), så har följande förändringar skett.

Prisförändringar:
Från början fanns det ju bara en typ av SAS Amex, som mestadels motsvarade Amex Premium i förmåner, och när Classic/Premium/Elite introducerades så vill jag minnas att Premium landade på samma kostnad som det gamla kortet. Eventuellt skulle man kunna argumentera för att en form av prishöjning skedde här, för tidigare så brukade det gå att ringa Amex en gång per år och hota med att säga upp kortet och då få olika typer av presentkort som motsvarade delar av årsavgiften. När de nya korten introducerades så var detta inte längre möjligt, utan man fick betala den avgift som angavs. Elite fick ju såklart en högre avgift, men det var ju ett helt annat kort med andra förmåner, så inget konstigt där.
Efter detta så har priset legat på samma nivå fram tills nyss.

Förändringar i förmåner:
* I och med introduktionen av Elite så får man ju möjligheten till statuspoäng och dubbla vouchers (till en kostnad förstås)
* De två största positiva förändringarna rör dock själva användningsmöjligheterna för vouchern och kom iom övergången till Classic/Premium/Elite
+ Vouchers från Premium/Elite kan numera användas för Star Alliance-awards. På "den gamla goda tiden" så gällde de bara för rena SAS-awards, och vi vet ju hur pass svårt det kan vara att hitta sådana (i business), så mångas voucher brann inne flera år
+ Voucherns giltighetstid. Numera så är ju vouchern giltig intjänandeåret och hela nästföljande kalenderår. Med de gamla korten (innan Premium/Elite) så var vouchern giltig exakt ett år från det datum den triggades, så om man kom över 150kSEK i spend i januari så gällde den bara fram till januari nästa år. Detta ledde till att folk spenderade typ 148k på sitt kort och sen la det i byrålådan och använde andra kort fram tills att det började bli dags att boka så att de behövde en voucher, eller strax innan nyårsafton för att trigga vouchern så sent som möjligt på året för att maximera dess giltighetstid. Dessutom har jag för mig (inte 100% säker) att hela resan dessutom behövde vara genomförd inom voucherns giltighetstid, det räckte inte att boka innan den gick ut.
* Egentligen den enda försämring som jag kommer ihåg just nu är borttagandet av den inofficiella förmånen att "bästa försäkringen gäller" oavsett vilket kort man betalat med om man har flera olika Amex.

På det stora hela så tycker jag att vi ska vara väldigt glada för att vi har möjligheten att ha så här pass förmånliga kort, och precis som du säger så är det ju helt klart en viss ekonomisk börda om folk utnyttjar det, och tas det för långt så är det ju risk att förmåner försämras.

Jag vet inte hur många utanför det här forumet som nyttjar förmånerna och bonuspoängen till max under gratismånaderna, för att sedan omgående säga upp (och 6 månader senare upprepa mönstret),

Det är väl fullt rimligt att skaffa kortet för en tydlig förmån för att sedan, om det inte motsvarar förväntningarna, säga upp det. Allt går faktiskt inte att förutse heller - fortfarande vanligt att butiker osv inte tar amex - exempelvis bilverkstan.

Själv har jag sagt upp amex elite (betal) två gånger och förnyat det en gång (kredit), nu senast efter höjningen som motiverades av hybilsförsäkring vilken jag inte behöver - för närvarande. Skulle mitt resemönster ändras så kanske jag skaffar ett elite igen. jag är fortfarande amexkund och kör nu ett premium.

För att sammanfatta. Om det var en så dålig affär för Amex att folk bytte kort efter någon månad är jag säker på att de hade tagit bort möjligheten. Är det verkligen så att någon i tråden tror att amex inte ”tar all spend de kan få”?

är det något speciellt du tänker på kring förmånerna? Själv tycker jag snarare det omvända

OK, bra sammanfattning av ändringar. Självklart hänger det en del på vilka perioder man tittar på.

Jag har inte de gamla förmånerna nedskrivna, men på rak arm så kommer jag på följande förändringar under tiden jag själv haft Amex Premium/Elite (jag upptäckte dessa kort efter uppdelningen i olika kort)

* Prishöjningar på 20%
* Övergång från betalkort till kreditkort
* Förlust av loungeförmånen
* Förlust av Platinum-försäkringen (om man har ett Platinum)
* Förlust av (riktiga) concierge-tjänsten
* En (subjektivt upplevd) sänkning av nivån på de inbjudningar och event man får

Det är väl fullt rimligt att skaffa kortet för en tydlig förmån för att sedan, om det inte motsvarar förväntningarna, säga upp det.

Javisst, jag ifrågasätter inte det. Jag ifrågasätter dock att skaffa kortet utan att någonsin ha för ambition att behålla det, endast använda det för gratismånaden (som det rekommenderades här i tråden). Just den här principen att teckna kortet-utnyttja förmånerna-säga upp-upprepa är vad jag vänder mig mot. Om du skaffade kortet, upptäckte att det inte passade dig, och sedan sa upp det, då tycker i alla fall jag personligen inte att det är rimligt att du skaffar kortet igen ett halvår senare bara för att en gång till upptäcka att det inte passade dig...

Men men, inget av det här är nytt och det har väl avhandlats i andra trådar, här blir det lite OT får jag erkänna. Det är väl bara att konstatera att korten, allt sammanräknat, fortfarande är bra, och att det inte finns något i villkoren som hindrar att man nyttjar dem gratis på det här sättet.

Yes men det finns väl lite begränsningar när i tiden på en ny period man kan göra det? Dvs inte direkt dag ett? Sidan är ju ofta sönder dessutom:(
Nej det finns inga tidsbegränsningar av vad jag kan se, är väl bara att de flesta gör det i slutet av sin period, är ju själva grejen. Enda begränsningen är att man får endast vara max 5000poäng ifrån om man vill bli silver.

Toppen