Senaste nytt

Finns något av intresse på Chania?

ulagun

Medlem
Rätt med en klar varning att det kan vara skapliga köer. Charterflygplatser har en tendens att vara toppiga/stökiga vid några få tidpunkter varje dag. Klokt att kolla upp hur många avgångar det är samtidigt.
Instämmer.
Precis som de flesta "charterflygplatser" i Sydeuropa ska man minimera tiden man tvingas vistas där.
Rest till Chania några gånger senaste åren. Flygplatsen är som sagts urtråkig. Och som Agö skriver vid charteravgångar totalt kaos är ett understatement, Däremellan väldigt ödsligt.
Lite OT varför resa med SAS dit? Reser numera helst med Aegean i economy, Får inte EB poäng, men något 100-tal med M&M. Däremot har jag mött trevligare personal samt (god) varm mat öl/vin mm, men inga starkvaror i economy. Som Star A gold, business check in samt någon form av priority boarding. Oftast till lägre pris än SAS "kaffe och te ingår"
 
Lite OT varför resa med SAS dit?

Resan dit går, pga stort resesällskap som endast räknar kostnad och inget annat vid val av flygbolag, med ett rött bolag vars namn jag inte gärna tar i min mun, men Amex Platinum ger ändå lounge och numera även fasttrack på Arlanda. Hemresan (som sker i mindre och mer nogräknat sällskap) bokades med SAS på den tiden ett guldkort gav två gratisväskor i Go Light.

Att resa Aegean slog mig faktiskt aldrig, vilket tydligt visar att det alltid finns mer att lära. Jag samlar inte poäng i M&M, men de övriga fördelarna du nämner verkar lockande, och priserna verkar vid en snabb sökning konkurrenskraftiga.
 

Sebbef83

Medlem
Lite OT varför resa med SAS dit? Reser numera helst med Aegean i economy, Får inte EB poäng, men något 100-tal med M&M. Däremot har jag mött trevligare personal samt (god) varm mat öl/vin mm, men inga starkvaror i economy. Som Star A gold, business check in samt någon form av priority boarding. Oftast till lägre pris än SAS "kaffe och te ingår"

Har Aegean direktflyg till Chania från Norden?

Håller med dock, har man inget emot ett stopp i Aten så är Aegean ett trevligare flyg än SAS. Beroende på klass får du 25% - 100% EB poäng med Aegean, det är inrikesflyget med Olympic Air som inte ger poäng eller några fördelar för EBG.
 

hallgren

Medlem
Jag flög SAS till Chania (och hem) förra sommaren, och håller med om att flygplatsen är tråkig. Däremot hade vi inga problem alls med själva incheckningen. Gick snabbt och rätt och utan problem.
 

NotRyan

Medlem
Det låter ju nästan som Avisdealen - låt vara att de som Avis delar ut inte är baspoäng. :)
Dessutom 12500 baspoäng som EBG+ om man åkte via OSL eller CPH till Spanien, Grekland eller Malta. Vi åkte ner ett stort gäng vid ett tillfälle till Alicante lördag-söndag. @palmen passade på att köra två äkta MR med vändande plan, både för att lämna av oss på lördagen samt för att hämta hem oss på söndagen :)
 

palmen

Moderator
Dessutom 12500 baspoäng som EBG+ om man åkte via OSL eller CPH till Spanien, Grekland eller Malta. Vi åkte ner ett stort gäng vid ett tillfälle till Alicante lördag-söndag. @palmen passade på att köra två äkta MR med vändande plan, både för att lämna av oss på lördagen samt för att hämta hem oss på söndagen :)
Det var kul, speciellt de som inte kom ihåg att jag flög med de ner till Alicante dagen och berättade vad kul det var på flighten... Jo tack jag vae med :D:D:D:D
 

Agö

Medlem
Inom kort flyger jag till Chania (CHQ, Kreta, Grekland) för första gången. Hemresan sker sedan med SAS Go Light.

Jag är Eurobonus Guld, har Amex Platinum och Priority Pass. Finns det någon form av förmån (lounge, fast track eller liknande), eller någonting annat värt att känna till? Jag misstänker att så inte är fallet (har sökt Priority Pass Find a Lounge och Star Alliance Lounge Finder, med noll resultat), men skickar ändå en fråga till den samlade erfarenheten på forumet. Ibland kan man bli överraskad...
Hur gick det till slut? Fick du njuta av ”ladan”?
 
Hur gick det till slut? Fick du njuta av ”ladan”?

Vid ankomst var flygplatsen precis så erbarmlig som beskrivits ovan. Under den timma (60 minuter) vi fick vänta på att bagaget skulle komma på bältet, fanns absolut ingenting att göra annat än att stirra in i de kala, gråa väggarna, och svära över de bankomater som hånfullt vägrade dela ut några kontanter. På flygplatsens Avis var det (trots Preferred Plus, en hårsmån ifrån President's Club) inte tal om någon gratis uppgradering, däremot fick jag köpa upp mig till en Mercedes GLA som visade sig vara chockerande outrustad (jag visste inte ens att det tillverkades nya bilar i prestigesegmentet med skärmar utan touch, utan klimatanläggning och med helmanuell inställning av allt).

Vid avresa en vecka senare var förväntningarna nedsatta till en sådan nivå att man blev rejält positivt överraskad. Plus/Guld hade egen, föredömligt kort, incheckningskö. Damen vid incheckningen nämnde inte med ett ord att vi checkade in två väskor på Go Light-bokning (som bokades tidigt på året innan den förmånen togs bort), vilket jag hade väntat mig att få argumentera hårt för. Det fanns ingen fast track genom säkerhetskontrollen, men Fru Insane och jag kom vid ett ögonblick då det inte fanns någon före oss utan gick bara rakt igenom varsin kontrollstation med 0 sekunders väntan. Innanför säkerhetskontrollen fanns en liten tax-free-butik som man kunde slå ihjäl lite tid i, och ett hyfsat fik precis vid gate. Boarding (via buss, ingen prioboarding) startade 15 minuter före tidsplan, carryon fick plats ovanför, kvinnan i sätet innanför oss var tyst, liten och hade en tålig blåsa, och planet lyfte på sekunden enligt tidtabell. En så god resa som man rimligtvis kunde förvänta sig, med andra ord.
 
Toppen