Senaste nytt

Finns det någon autentisk LCC-upplevelse inom Europa numera?

Prestwick linjen var guld för oss golfare!
Den har man flugit ett par ggr =)

Min andra (av totalt fyra) Ryanairflygningar är den mest minnesvärda. Tidigt 2000-tal, Flög Skavsta – Edinburgh (nåja Prestwick). Fenomenalt pris, ToR för två personer gick på 844 kronor totalt. Men… man får vad man betalar för. Ibland i alla fall.

Efter en kraftig försening på Skavsta så hamnar jag och mitt resesällskap den rad dit serveringsvagnen kom sist. Nu var ju trots allt fredag kväll, vi skulle till Skottland, så tänkte jag att en whisky skulle smaka. ”Den är slut” svarar den lätt sura flygvärdinnan. Ok säger
jag, en gin och tonic istället då. ”Ginen är slut” får jag till svar. ”Tonicen också” fyller hon i.

Vodka och apelsinjuice testar jag. ”Slut” är hennes korta svar.

Rom och cola är då det enda jag kan komma på. Hon skiner upp och ger mig två plastkuddar med genomskinligt innehåll. Ljus rom tydligen. ”Och cola” säger jag och får givetvis svaret ”den är slut”. Lätt uppgiven frågar jag efter is. Hon tittar länge på mig i tystnad och svarar, ta-da, ”slut den med”.

Men det fanns gott om lotter ombord…

I övrigt så har det lirat bra med Ryan för min del, flyg i tid, inga konstiga ”straffavgifter” med mera.
 
Flyger ofta LCC trots min resliga längd. Mitt krympliga net worth kan inte motivera något annat även om jag gärna nyttjar 2-4-1-resor. För det mesta nöjd förutom den där lilla detaljen med benutrymmet. Ryan är i synnerhet ett intressant bolag som har gjort många häftiga contrarian affärsbeslut genom åren.
 
I förrgår flög jag med Delta från Detroit till Chicago utan Skyteam status.
Ganska dyr biljett pga sen bokning i ekonomiklass.
Incheckning online.
Fick seating at gate.
Säte kan fås från 1 timme innan avgång.
Fick boarding grupp 8 (sista)
Fick säte 29A i en B717.
Sista raden utan fönster precis vid motorerna.
Pga av oljudet och ingen sikt ut var det svårt att veta om vi var på marken eller i luften.
Enda skillnaden mot LCC var att ett stort handbagage ingick.
Fick LCC vibbar där.
Bra kontrast till nästa flyg i säte 1A med SAS. :)
 
Flög Skavsta – Edinburgh (nåja Prestwick).
Det här är ju lurendrejeri big time, inte nog med att man lurade Stockholms-resenärer till en lada utanför Nyköping. Prestwick ligger inte på något sätt nära Edinburgh. De kanske konsoliderade sina Glasgow (Prestwick)-flighter med Edinburgh och påstod att de flög till Edinburgh, men det är väl inte mer än vad man förväntar sig av det bolaget!
 
Det förefaller onekligen som att Ryanair mfl har borstat upp sig på senare år, lite mindre pajas, men även lite dyrare, om än klart överkomligt. Vissa gillar konceptet att man betalar för vad man behöver, medan andra ogillar det, helt klart är dock att det verkar vara en klart fungerande affärsmodell.

Har själv åkt två ToR-svängar med Ryanair, 2005 Skavsta-Glasgow/Prestwick samt 2010 Skavsta-Stansted, vill minnas att det var free seating vid båda tillfällena. Jag är lite inne på att göra en enklare "flygluffarresa" i Europa nästa sommar med Ryanair och/eller Wizz, skulle vara intressant att se var de är idag med en sample size större än 1st ToR.
 
Det här är ju lurendrejeri big time, inte nog med att man lurade Stockholms-resenärer till en lada utanför Nyköping. Prestwick ligger inte på något sätt nära Edinburgh. De kanske konsoliderade sina Glasgow (Prestwick)-flighter med Edinburgh och påstod att de flög till Edinburgh, men det är väl inte mer än vad man förväntar sig av det bolaget!
Helt i linje med att marknadsföra Torp som Oslo och Sturup som Köpenhamn ;)
 
Toppen