Senaste nytt

Finns det någon autentisk LCC-upplevelse inom Europa numera?

Vi undviker så länge rimligt bolag och affärer med dålig personal politik, dock så blir det Ryanair för första gången på 14 år nationaldagshelgen. Västerås-Stansted och retur. Ska försöka skriva i hop en liten rapport!

Hur mycket av de upplevda skillnaderna beror på att LCC ryckt upp sig eller att legacybolagen kör race to the bottom...?

Lite av varje.

Min senaste flygning - vilket nog också blir min sista eftersom de lagt ner linjen - från MMX till ARN med Ryan så kunde jag lägga till min nödutgångsrad, mat som smakade helt okej till rimlig peng och bagage utan att det kostade skjortan. När allt var sagt och gjort blev det typ 400-500kr.

Samma på SAS blir lätt mycket mycket dyrare.

Och så ingick eskort hela vägen till min busshållplats hemma. Andra skulle kanske hävda att flygpersonalen bara råkade bo i mitt område. Men jag tänker det var extra bra service av Ryan!

Flög en hel del med Wizzair när jag jobbade i Polen ifrån Sturup 2004 och framåt. Är väl ingen större skillnad nu som då mer än allt kostar extra.
Idag finns det knappt några linjer ifrån Sturup med Wizzair.

Bästa tråden =)
Älskar LCC och tycker de behövs för att ge den stora massan möjlighet att ha råd att resa.

Flyger LCC kanske mellan 15 och 30 segment per år.
Skulle säga att upplevelsen är extremt lik att flyga legacy bolag utan status.
Just nu ute på en tour Arlanda-Pisa-Tirana-Arlanda med Ryan Air och Wizz.

Tror jag betalade 199+15eur+19eur för biljetterna.
Funkar i vanlig ordning hur fint som helst.
Simpla, bra appar som man sköter bokning och check in med och väldigt klara direktiv vad som gäller seating och bagaget.

Jag är av åsikten att jag jag vill se världen så mycket som möjligt och då krävs det att kostnaderna hålles nere =)
Skickar en varm hälsning speciellet till @NotRyan från ett underbart Albanien!

Just nu i land nummer 68 för mig och ser redan fram mot nästa LCC resa i mitten av Juni.

Bästa tråden =)
Älskar LCC och tycker de behövs för att ge den stora massan möjlighet att ha råd att resa.

Just nu ute på en tour Arlanda-Pisa-Tirana-Arlanda med Ryan Air och Wizz.

Tror jag betalade 199+15eur+19eur för biljetterna.
Funkar i vanlig ordning hur fint som helst.
Simpla, bra appar som man sköter bokning och check in med och väldigt klara direktiv vad som gäller seating och bagaget.

Jag är av åsikten att jag jag vill se världen så mycket som möjligt och då krävs det att kostnaderna hålles nere =)
Skickar en varm hälsning speciellet till @NotRyan från ett underbart Albanien!

Just nu i land nummer 68 för mig och ser redan fram mot nästa LCC resa i mitten av Juni.
Durres Albanien kommer jag fira med familjen i augusti. Underbart & vänligt land tycker jag.

Hur mycket av de upplevda skillnaderna beror på att LCC ryckt upp sig eller att legacybolagen kör race to the bottom...?

Min bild är absolut att LCC ryckte upp sig från och med att Norwegian kom in i bilden. När norsken började erbjuda billighetsflyg från vanliga flygplatser och med en ombordupplevelse helt i linje med exvis SAS så var ju det åtminstone för min del något helt nytt. Det var såklart inte Ryans biljetter för 1:- + skatter men nära nog för att man ändå skulle välja norskt. Legacybolagen har såklart också sänkt sin lägstastandard men det tänker jag började tidigare?

Får återkoppla i nostalgin.

Minns härliga Memmingen Airport nord West Munchen. En gammal Luftwaffe och US Air force base.

Ryanair bjöd på sina generösa begaderegler redan mitten av 00 talet. En gubbe flög, faktiskt, i skidkläder med slalompjäxorna på fötterna och hjälmen var "hatt".

Undrar om det hade funkat idag....

Ah, Memmingen, helt i klass med Düsseldorf-Weeze eller Oslo-Torp. Frankfurt-Hahn inte att förglömma, absurt långt bort från Frankfurt men iom att det var den tyska huben för Ryanair hade terminalen ändå en viss storflygplats-känsla, fast med genomsunkig prägel.

Sen fanns ju flygplatser som i och för sig låg i anslutning till städer...bara en annan stad än dit passagerarna skulle. "Bryssel Syd" var ju klockren marknadsföring. Eindhoven vet jag inte om de vågade kalla Amsterdam :-D
Som svar på trådstarten så tror jag att det idag är svårt att hitta autentiska LCC-upplevelser i linje med tidigt 2000-tal. Mitt tips, och senaste katastrofala upplevelse, är väl att du väljer att flyga via Paris Orly. En nästan komiskt underdimensionerad flygplats, mestadels betjänad av lågprisflyg. Där kan man uppleva klassiskt dålig service (kan också vara en effekt av att det är Frankrike) och enda sittplatserna brukar vara på sin egen väska i en korridor. Milano Malpensa Terminal 2 var/är också förskräcklig men tror inte att det finns svenska flygningar dit sedan Easyjet lämnade.
Närmst upplevelse tror jag dock att du får genom att boka en långväga resa med Flixbus. Du kommer garanterat kliva på/av på någon avkrok utanför en centrumkärna, sitta obekvämt och inte mottaga någon extra service :)

Orly kanske har sina sidor, men tycker inte det kvalar in, Paris-Beauvais däremot... :-D men annars håller jag med om att Flixbus nog kan ses lite som vägens Ryanair.

Bästa tråden =)

Bara att hålla med, tråden är ju på sätt och vis en hyllning till den möjlighet det ändå innebar att ha Skavsta som porten till världen...om man stod ut med att upplevelsen hade sina sidor.

Paris-Beauvais däremot... :-D
Ah, den bussen har jag åkt in till Paris. Det tog ett tag.
"Bryssel Syd" var ju klockren marknadsföring. Eindhoven vet jag inte om de vågade kalla Amsterdam :-D
Bara att Nyköping och Skavsta var "Stockholm Syd". =)

Var tvungen att kolla upp det där med free seating på Ryan. Tydligen slutade dom med free seating 1 februari 2014. Två år efter EasyJet. Jag trodde det var tidigare!

Orly kanske har sina sidor, men tycker inte det kvalar in, Paris-Beauvais däremot... :-D men annars håller jag med om att Flixbus nog kan ses lite som vägens Ryanair.
Orly konkurrerar med Arlanda om att vara Europas sämsta storflygplats men jag tycker som du att den inte kan jämföras med de specifika LCC-flygplatserna.

Det är trots allt ingen tvekan om att flygplatsen är i stor-Paris. Den är annars ungefär som London-Gatwick i praktiken till för charter och "exotiska" flyg så att huvudflygplatsen får ta allt glamoröst.

Toppen