Hur mycket av de upplevda skillnaderna beror på att LCC ryckt upp sig eller att legacybolagen kör race to the bottom...?
Durres Albanien kommer jag fira med familjen i augusti. Underbart & vänligt land tycker jag.Bästa tråden =)
Älskar LCC och tycker de behövs för att ge den stora massan möjlighet att ha råd att resa.
Flyger LCC kanske mellan 15 och 30 segment per år.
Skulle säga att upplevelsen är extremt lik att flyga legacy bolag utan status.
Just nu ute på en tour Arlanda-Pisa-Tirana-Arlanda med Ryan Air och Wizz.
Tror jag betalade 199+15eur+19eur för biljetterna.
Funkar i vanlig ordning hur fint som helst.
Simpla, bra appar som man sköter bokning och check in med och väldigt klara direktiv vad som gäller seating och bagaget.
Jag är av åsikten att jag jag vill se världen så mycket som möjligt och då krävs det att kostnaderna hålles nere =)
Skickar en varm hälsning speciellet till @NotRyan från ett underbart Albanien!
Just nu i land nummer 68 för mig och ser redan fram mot nästa LCC resa i mitten av Juni.
Durres Albanien kommer jag fira med familjen i augusti. Underbart & vänligt land tycker jag.
Hur mycket av de upplevda skillnaderna beror på att LCC ryckt upp sig eller att legacybolagen kör race to the bottom...?
Får återkoppla i nostalgin.
Minns härliga Memmingen Airport nord West Munchen. En gammal Luftwaffe och US Air force base.
Ryanair bjöd på sina generösa begaderegler redan mitten av 00 talet. En gubbe flög, faktiskt, i skidkläder med slalompjäxorna på fötterna och hjälmen var "hatt".
Undrar om det hade funkat idag....
Som svar på trådstarten så tror jag att det idag är svårt att hitta autentiska LCC-upplevelser i linje med tidigt 2000-tal. Mitt tips, och senaste katastrofala upplevelse, är väl att du väljer att flyga via Paris Orly. En nästan komiskt underdimensionerad flygplats, mestadels betjänad av lågprisflyg. Där kan man uppleva klassiskt dålig service (kan också vara en effekt av att det är Frankrike) och enda sittplatserna brukar vara på sin egen väska i en korridor. Milano Malpensa Terminal 2 var/är också förskräcklig men tror inte att det finns svenska flygningar dit sedan Easyjet lämnade.
Närmst upplevelse tror jag dock att du får genom att boka en långväga resa med Flixbus. Du kommer garanterat kliva på/av på någon avkrok utanför en centrumkärna, sitta obekvämt och inte mottaga någon extra service![]()
Bara att hålla med, tråden är ju på sätt och vis en hyllning till den möjlighet det ändå innebar att ha Skavsta som porten till världen...om man stod ut med att upplevelsen hade sina sidor.Bästa tråden =)
Älskar LCC och tycker de behövs för att ge den stora massan möjlighet att ha råd att resa.
Flyger LCC kanske mellan 15 och 30 segment per år.
Skulle säga att upplevelsen är extremt lik att flyga legacy bolag utan status.
Ah, den bussen har jag åkt in till Paris. Det tog ett tag.Paris-Beauvais däremot... :-D
Bara att Nyköping och Skavsta var "Stockholm Syd". =)"Bryssel Syd" var ju klockren marknadsföring. Eindhoven vet jag inte om de vågade kalla Amsterdam :-D
Orly konkurrerar med Arlanda om att vara Europas sämsta storflygplats men jag tycker som du att den inte kan jämföras med de specifika LCC-flygplatserna.Orly kanske har sina sidor, men tycker inte det kvalar in, Paris-Beauvais däremot... :-D men annars håller jag med om att Flixbus nog kan ses lite som vägens Ryanair.