Jag skulle nog ringa och kolla med ERV, men de borde täcka även awardresor imho.
Dock noterar jag att de bara ersätter hemresa med max 5kkr/person vilket är väldigt lite om man sitter strandad långt bort.
Solid Försäkringar skrev:Reseförsäkring Plus:
I Reseförsäkring Plus ingår en hemresegaranti, vilket innebär att om du befinner dig på resande fot täcker försäkringen en ny hemresa om det flybolag du ska resa hem med går i konkurs. Försäkringen ersätter nödvändiga skäliga kostnader för en ny flygbiljett med annat flygbolag upp till 5 000 sek.
Kilroy Travels skrev:Försäkring vid flygbolagskonkurs
Flygbolagskonkurs under resan
b) Försäkringen lämnar ersättning för nödvändiga och skäliga kostnader för inköp av ersättningsbiljett för vidare- eller hemresa. Ersättning lämnas endast för köp av ersättningsbiljett i samma bokningsklass som den ursprungliga flygbiljetten och maximalt upp till det belopp som är betalt för den ursprungliga flygbiljetten.
Accept skrev:2. Vad försäkringen gäller för
Försäkringen gäller för resor med utresa från Norden.
Om det flygbolag som ställt ut den försäkrades biljetter går i konkurs ersätter försäkringen
den försäkrades kostnader för ny flygbiljett i motsvarande bokningsklass som den
ursprungliga flygbiljetten. Försäkringen ersätter bara kostnader som inte kan ersättas från
annat håll, tex. researrangör, flygbolag, annan transportör, annan försäkring eller enligt
lagstiftning.
Om den försäkrade inte påbörjat resan när konkursen inträffar lämnas ersättning med det
som den försäkrade betalt för flygbiljetten/flygbiljetter, dock ej kreditkostnader, premien
för denna försäkring eller andra försäkringar.
Har den försäkrade redan påbörjat resan när konkursen inträffar lämnas ersättning med det
som den försäkrade betalt för flygbiljetten/flygbiljetter för den del av resan som ställts in,
eller om resan som ställts in avser returresa till Norden, kostnaden för hemresa till
Norden, dock ej kreditkostnader, premien för denna försäkring eller andra försäkringar.
Högsta ersättning är 25 000 kr per person.
Hallå
Det finns ingen klasul mot Force Majeure hos varken Handelsbanken Platinumkort eller den separata reseförsäkringen från ERV (Europeiska). HB Platinum kostar 1900 kr/år och ERV försäkringen kostar 485 kr/år. Trevlig resa!
Accept Försäkringars konkursförsäkring verkar att täcka kostnader upp till 25.000 SEK per person utan att begränsa till biljettens värde.
https://www.accept.se/wp-content/uploads/2016/02/4752-se_forsakring_flygbolagskonkurs_current.pdf
Det fungerar bra för mig. Både på Opera 12 och med Google Chrome 57 på Windows 7.Accept's hemsida ligger nere. Försökt att kolla försäkringen både i Opera och Explorer 10 men jag får endast upp "This site can't be reached" oavsett om jag går direkt in på sidan eller söker på Google och försöker prova mig fram på olika länkar...