Senaste nytt

Finns det försäkring mot "Force majeure" och konkurs?

Dr. Miles

Expert
Tack, ska bli kul att skriva lite då.
En polare till mig var i Sir Lanka för ett år sedan och fick ersättning av ERV. Det går att läsa i deras blogg, Force Majeure | ERV . Jag håller med om att det är förvirrande för länken du skickade berättar en annan historia.
I avtalet för Handelsbanken Platinum finns också text om Force Majeure fast den beskriver enligt min mening bara att det kan vara svårt att få ut betalning i tid. Ringde Concierge Service som inte kunde svara på denna fråga en söndag kväll utan ska kolla upp i morgon med en skadereglerare på If. Jag återkommer.

Vad illa att det jag skrev inte stämde fullt ut, jag som försökte göra så bra entré som möjligt här in på Businessclass.se :)
Tack för ditt svar.

Jag har tecknat ett års tilläggsförsäkring till hemförsäkringen. 485 SEK för ett år är OK pris, om det fungerar.
Jag har råkat ut för sjukdom/skada under resan förut men hittils beloppet har aldrig överstigit 1.500 SEK som hemförsäkring har det som självrisk. Bara för den skull är det inte så dålig idé att ha en sådan försäkring.

http://www.erv.se/Documents/Villkor/Villkor_Arsreseforsakring.pdf
ERV försäkring skrev:
Sjukvård
Om du blir sjuk eller råkar ut för en olycka ersätter vi kostnader för sjukvård upp t.o.m. 1 500 SEK. Kostnader för medicin, resor till och från sjukhus ersätter vi också.

Naturkatastrof
Förutom att det är jobbigt att uppleva en naturkatastrof så kostar det också dig mycket pengar. Från oss kan du få ersättning för resa till en säkrare plats eller ändrat boende

Arrangemang
Om du bokat en resa för att gå på ett arrangemang, exempelvis en konsert eller fotbollsmatch, och du blir sjuk efter avresan och inte kan gå får du ersättning för biljetten till arrangemanget.

Terror
Om du befinner dig på en plats som drabbas av terrordåd kan du behöva ta dig därifrån snabbt. Från oss kan du få ersättning för resa till en säkrare plats eller ändrat boende.

Gäller ett år
Försäkringen gäller under ett helt år från den dag du väljer.

Semester-sabotören
Om du inte kan göra det du tänkt på resan på grund av oförutsedda händelser, exempelvis hajvarning eller maneter, kan du få ersättning med upp till 200 kr/dag och resenär.

Hemresegaranti
Om researrangören går i konkurs får du ersättning för nya biljetter så att du kan ta dig hem.
 

Stefan62

Medlem
Är det något nytt sedan nyligen? Som kund hade du (i alla fall tidigare) enligt lag rätt att ställa ett krav mot kreditkortsföretaget för icke levererad tjänst/vara. När jag bodde i Sverige för några år sedan utnyttjade jag Diner Club och fick tillbaka pengarna för biljetter köpta i konkursat flygbolag...


Det gäller fortfarande på samma sätt som tidigare.
 

NiklasH

Ny medlem
Hallå
Ringde SHB Concierge Service och vart kopplat till en skadehandläggare hos If.
Om Force Majeure händelser ersätts var inte alls självklart. Försäkringen ersätter inte själva flygbiljetten men den ersätter på andra sätt som hotell, förseningsavgifter osv som troligen täcker mer än flygbiljettens pris. If skadehandläggare berättade att denna försäkring var bland de få som hjälpte personer när askmolnet stoppade flygningarna för något år sedan. Inte då själva flygbiljettens pris utan förseningsersättning (som är ganska hög) som kunde stå för kostnaden för biljetter för en hel familj. Concierge Service ordnade allt (ev hotell övernattning, transport till flyget, flygbiljetter) för att deras kunder ska kunna flyga vidare vid förseningen. I princip alla kostnader täcktes där av försäkringen.

Det lätt bra när hon pratade men samtidigt var det inte självklart. Platinumkortets försäkring ersätter vid naturkatastrofer men inte om UD avråder från resa till ett visst område. Inte så enkelt som ett "Ja" eller "Nej" om försäkringen täcker kostnader vid Force Majeure.
 

erhel

Medlem
Välkommen till BusinessClass.se, NiklasH!

Tack för ditt tips.

Jag har kollat närmare om ERV(Europeiska)s reseförsäkringen. Det ser ut som det täcker flygbolagskonkurs och naturkatastrof, krig.
Men samtidigt har de en paragraf som säger att försäkringen gäller ej vid Force majeure.:confused:

http://www.erv.se/Documents/Villkor/Villkor_Arsreseforsakring.pdf


Force majeure

Försäkringen gäller inte för förlust som kan uppstå om skadeutredning, reparationsåtgärd eller betalning av ersättning fördröjs på grund av krig, krigsliknande händelser, inbördeskrig, revolution eller uppror eller på grund av naturkatastrof, myndighetsåtgärd, strejk, lockout, blockad eller liknande händelse.

Detta avtalsvillkor innebär att de inte kan bli ersättningsskyldiga för förlust som kan uppstå om skadeutredning, reparationsåtgärd eller betalning av ersättning fördröjs. Alltså själva skadan omfattas inte av den här klausulen, utan den aktualiseras enbart i ledet efter det. Med andra ord gäller försäkringen om exempelvis en naturkatastrof inträffar när man är ute och reser, men inte om en orkan skulle blåsa bort ESVs server som skadeutredningen ligger lagrad på.
 

NiklasH

Ny medlem
Handelsbanken Platinumkort genom If
If är inte ansvarigt för fördröjning av utbetalning av ersättning på grund av krig, krigsliknande händelse, inbördeskrig, revolution eller uppror eller på grund av arbetsmarknadskonflikt, konfiskation eller nationalisering, rekvisition, destruktion av eller skada på egendom genom order från regering eller myndighet.

Eurocard Platinum kortets reseförsäkring
Försäkringsbolaget är inte ansvarigt för förlust som kan uppstå om skadereglering eller utbetalning av kontant ersättning fördröjs på grund av krig, krigsliknande händelse, inbördeskrig, revolution eller uppror eller på grund av myndighetsåtgärd, strejk, lockout, blockad eller annan liknande händelse.

ERV reseförsäkring
Försäkringen gäller inte för förlust som kan uppstå om skadeutredning, reparationsåtgärd eller betalning av ersättning fördröjs på grund av krig, krigsliknande händelser, inbördeskrig, revolution eller uppror eller på grund av naturkatastrof, myndighetsåtgärd, strejk, lockout, blockad eller liknande händelse.

Moderna försäkringar hemförsäkring
Försäkringen gäller inte för förlust som uppstår om skadeutredning, reparationsåtgärd eller betalning av ersättning fördröjs på grund av krig, krigsliknande händelser, inbördeskrig, revolution eller uppror eller på grund av myndighets åtgärd, strejk, lockout, blockad eller liknande händelse.

If hemförsäkring
Försäkringen gäller inte för förlust som kan uppstå om utredning, reparation eller utbetalning fördröjs p.g.a. krig, krigsliknande händelse, myndighets åtgärd, strejk, lockout, blockad eller liknande händelse.

Motsvarande text kunde jag inte hitta för American Express Platinum eller Centurion.


Så, vad innebär det att alla skriver att försäkringen inte gäller vid förlust förutom Handelsbankens Platinumkort?
 
Last edited:

erhel

Medlem
Handelsbanken Platinumkort genom If


Eurocard Platinum kortets reseförsäkring


ERV reseförsäkring


Moderna försäkringar hemförsäkring


If hemförsäkring


Motsvarande text kunde jag inte hitta för American Express Platinum eller Centurion.


Så, vad innebär det att alla skriver att försäkringen inte gäller vid förlust förutom Handelsbankens Platinumkort?

Egentligen skulle jag säga att den praktiska innebörden av alla de uppräknade villkoren är densamma, att ordet förlust inte finns för Handelsbankens Platinumkort gör att det villkoret (om man drar det hela extremt) blir mer friskrivande. Men jag vill återigen poängtera att dessa villkor alltså gäller i ledet skadeutredning/skadeersättning.
 

jumbooze

Medlem
Finns det försäkring mot "Force majeure"?

Hej,
Om jag bokar en eurobonusAward biljett o betalar skatter med amex eurobonus och reser ut på lördag, sas konkar på söndag och jag har ERV extraförsäkring så borde ERV ta hemresan eller har jag fattat fel?
Hur ser ERV på awardtix?
Sitter på 250k poäng som jag vill bränna.
 

Dr. Miles

Expert
Hej,
Om jag bokar en eurobonusAward biljett o betalar skatter med amex eurobonus och reser ut på lördag, sas konkar på söndag och jag har ERV extraförsäkring så borde ERV ta hemresan eller har jag fattat fel?
Hur ser ERV på awardtix?
Sitter på 250k poäng som jag vill bränna.

Deras villkor säger inget om bonusresor vad jag kan se.

Så gäller ERVs försäkringar vid flygbolagskonkurs | ERV

ERV skrev:
Oavsett vad som händer i den skakiga flygbolagsbranschen är det smart att se till att man har en försäkring om det oväntade skulle hända. Vår Årsreseförsäkring innehåller till exempel både ersättning om du blir fast på grund av en flygbolagskonkurs och ersättning om resan skulle bli förlängd på grund av inställda flyg eller andra otrevligheter.
 
Toppen