Senaste nytt

Finnair storsatsar i Sverige med interkontinental trafik från Arlanda (upphör vintern 2022-2023)

Alx

Medlem
Samma här. Ombokad via Helsinki. MEN beror det verkligen ”bara” på beläggningen som har varit?

Har det inte snarare med Thailands nya restriktioner och diskussioner om ytterligare utökningar av inreserestriktionerna att göra? Jag menar det om något dödar ju ALLT underlag för en flyglinje.

Hur som helst trist. Bara att hoppas att den återkommer som planerat i höst.
 

fcx

Medlem
Samma här. Ombokad via Helsinki. MEN beror det verkligen ”bara” på beläggningen som har varit?

Har det inte snarare med Thailands nya restriktioner och diskussioner om ytterligare utökningar av inreserestriktionerna att göra? Jag menar det om något dödar ju ALLT underlag för en flyglinje.

Hur som helst trist. Bara att hoppas att den återkommer som planerat i höst.

Om inte annat så tar det pratet död på behovet av direktflyg från Arlanda när det finns dagliga avgångar från Helsingfors.
 

011430121

Medlem
Samma här. Ombokad via Helsinki. MEN beror det verkligen ”bara” på beläggningen som har varit?

Har det inte snarare med Thailands nya restriktioner och diskussioner om ytterligare utökningar av inreserestriktionerna att göra? Jag menar det om något dödar ju ALLT underlag för en flyglinje.

Hur som helst trist. Bara att hoppas att den återkommer som planerat i höst.
De hade trögt från början innan de nya restriktionerna till Thailand kom.
De hade introduktions priser, sedan blev det kampanjer på kampanjpriserna, det finns några inlägg i början av tråden.
Tråkigt att de drar ner från Arlanda, tyvärr försvinner det arbetstillfällen när det dras ner.
Vi får se vad som händer med övriga Finnair långlinjerna från Arlanda.
 

Alf

Medlem
Det är ju inte någon större katastrof. Betydligt bättre att åka via HEL än CPH när man skall till BKK. Förvisso tråkigt att förlora någon av dessa linjer Finnair satsar på från ARN.
 

ZZZebra

Medlem
Sannolikt så innebär restriktionerna att nöjesresenärerna väljer andra resmål och t ex väljer Phuket istället. Gissningsvis hade Finnair trott att Bangkok och Thailand skulle öppnas upp tidigare.

Även jag har fått mina flyg inställda och går nu via HEL.

Det jag funderade över:
- Kommer det påverka statusmatchen (som gavs om man valde ett direktflyg från/till ARN)? Vore i mina ögon väldigt uselt om statusen skulle försvinna pga av detta.
- Hur generösa är AY på ombokningar när de ställer in själva? Funderar om det är möjligt att byta helg för min helgresa.
 
  • Gilla
Reactions: Alx

Alx

Medlem
Det jag funderade över:
- Kommer det påverka statusmatchen (som gavs om man valde ett direktflyg från/till ARN)? Vore i mina ögon väldigt uselt om statusen skulle försvinna pga av detta.
- Hur generösa är AY på ombokningar när de ställer in själva? Funderar om det är möjligt att byta helg för min helgresa.

Samma tanke här.

Vi hade just BKK flighten som statusmatchning även om vi har flera andra bokningar med de andra direktlinjerna (håller de verkligen koll på statusmatchningen eller handlade det mer om att man skulle boka något?).

Jag utgår ifrån att det inte påverkar statusmatchningen om man åker på den ombokade biljetten. Men vad händer om man väljer att avboka pga deras ändring? Det är ju trots allt inte resenärens fel att de ändrar så att det kanske inte passar.

Jag har väldigt liten erfarenhet av just Finnair. Men de gånger Lufthansa, Swiss eller United (som är mina standardval) har gjort väsentliga ändringar i en bokning så brukar det inte vara några som helst problem att välja helt nya datum (utan att behöva betala någon mellanskillnad) men inom rimlig tid från den ursprungliga bokningen. Kan inte tänka mig att Finnair skulle krångla om man har rimliga önskemål.
 
Toppen