Senaste nytt

Finnair/JAL eller annan till Japan 2019

mha321

Medlem
Någon som har erfarenhet av ANA 787-9 alt 777 mellan Europa och Japan?
Jag flög båda vintern 2016/2017 och var mycket nöjd. Hårdvaran nästan lika bra som sas nya, servicen däremot i världsklass. Jag tyckte 777 var snäppet bättre, mest tack vare något bättre stol (det är i princip samma men den på 777 känns en aning mer modern och har bättre utrymmen för förvaring).

Kan definitivt rekommenderas. Särskilt gillade jag sena avgången till Haneda - bättre ankomsttid (sen eftermiddag) och så slipper man den långa turen in till stan från Narita.
 

intuition

Medlem
...

De behöver inte att synka tillgängligheten. Dessutom vissa flygbolag använder Married segments så att tillgängligheten varierar beroende på marknaden.
OK. Men det är det som är min poäng. Du skrev
British Airways, Finnair, Iberia och Japan Airlines är med i oneworld JV på trafiken mellan Europa och Japan, så det är samma priser mellan de flygbolagen.
...

Om de har samma priser på tex I/R/X spelar ju ingen roll för kunden om de inte synkar utbudet. Om det t.ex. står BA fritt att sälja 8 business saver när de andra bara erbjuder full flex är ju samma sak som att de skulle ha olika priser på samma biljettklass.
Att prislistan är synkad spelar alltså ingen roll och det var därför jag reagerade på ditt inlägg. För toer00 spelar de samordnade prislistorna ingen som helst roll, vill ha ha lägsta priset måste han ändå söka på samtliga bolag som om de vore utan pris-kartellen.


...

Det är missförstånd från din sida.
De prissätter i samma valuta om det är samma avreseland. T ex i EUR om resan börjar från Finland, i GBP om resan börjar från Storbritannien och i SEK om resan börjar från Sverige.
...
OK.
Men utifrån den förklaringen förstår jag inte prisskillnaden mellan de här två biljetterna. Det enda som sklijer är base fare och det med futtiga 2x 71 kr
 

Attachments

  • Skärmavbild 2018-04-01 kl. 23.17.09.png
    Skärmavbild 2018-04-01 kl. 23.17.09.png
    443,3 KB · Visningar: 397

Dr. Miles

Expert
Jag förstår inte riktigt din poäng gällande synkning av tillgängligheten.
Det viktiga är att de (inom samma JV) erbjuder samma prisnivå, inte samma tillgänglighet.
T ex, du förstår väl att Airbus A380 och Boeing 787 kan inte ha samma tillgänglighet.
 

toer00

Medlem
Nu är det så att Kyoto är nog troligaste destinationen för utresa och det innebär Osaka (KIX alt. ITM). Är det något av bolagen ANA alt. JAL som har någon direktlinje fr. någon Europeisk Hub till KIX?
 
Last edited:

toer00

Medlem
Så då blir det inrikes och byte och är då Narita eller Handea att föredra Och om man inte vill byta flygplats och inte vänta längre än 2 timmar...?

Eller ta tåget fr Narita via byte och glömma allt vad inrikesflyg heter...?
Hemresa sker fr Tokyo.

Alt. Finnair plus JAL... men hur är du Finnairs A330 nuförtiden? Jmf med deras A350 som inte verkar vara någon hit...?
 

FFlash

Medlem
Från Nagoya går lika smidigt med tåg som från KIX till Kyoto så du har NGO som alternativ, direktflyg med AY.
Och senast tyckte jag att AY hade faktiskt bättrat sin business service, den var bättre än LX business. JAL har jag aldrig testat men de har direktflyg till HEL endast från Tokyo.

Boka arn-hel-ngo/kix på ay och hem med JAL tyo-hel-arn! Så skönt med snabba direktflyg, frugan tackar! ”Reasonabla First” routingar kan man leka med sen själv.
 
Toppen