Senaste nytt

Finnair/JAL eller annan till Japan 2019

intuition

Medlem
De har samma priser men tillgängligheten kan orsaka olika priser på olika routing/flygbolag även om det är samma dag.
Du har säkert rätt men jag förstår inte hur det går till. De har ju inte ens synkroniserat sina biljett-klasser. En I klass biljett på Finnair motsvaras inte av en I biljett på BA. Däremot verkar BA sälja R som business saver (som är en av Finnairs billigaste ekonomiklasser.
Sedan ser det ut att bli valuta-skillnader så jag gissar att BA sätter priser i pund medan de andra sätter i EUR.


Men även om de har samma pris på motsvarande biljett-klass så undrar jag om de verkligen synkar tillgången?! Jag har sett mycket stora prisvariationer, där det helt klart verkar som BA plöstligt släpper en stor mängd platser i en viss klass och därmed kan "konkurrera" med pris med Finnair på rutter ingen normal människa skulle valt att åka via LHR. Då pratar vi tusentals kronor i prisskillnad,
 

intuition

Medlem
Annars brukar väl JAL’s Skysuite få bra betyg...?
(Frugan prioriterar HEL mer än Finnair...)
Då är väl saken biff, åka via HEL men ta JAL! ;)
Om ni tänker samla poäng i Finnair+ är det viktigt att ni får till Finnari codeshare. Då är det 200% poängintjäning, medan om det är JL kod på biljetten bara 125%!
 

toer00

Medlem
Då är väl saken biff, åka via HEL men ta JAL! ;)
Om ni tänker samla poäng i Finnair+ är det viktigt att ni får till Finnari codeshare. Då är det 200% poängintjäning, medan om det är JL kod på biljetten bara 125%!

JL kod suger rejält (vad gäller pengar)...
Men är det inte metallen som styr poängintjäningen...??
 

Dr. Miles

Expert
Du har säkert rätt men jag förstår inte hur det går till. De har ju inte ens synkroniserat sina biljett-klasser. En I klass biljett på Finnair motsvaras inte av en I biljett på BA. Däremot verkar BA sälja R som business saver (som är en av Finnairs billigaste ekonomiklasser.
Det är ganska vanligt även i andra alliance JV.
Air Canada använde andra bokningsklasser än resten av Star Alliance JV på trafik över Atlanten förut, men de har harmoniserat det sedan en tid tillbaka.

British Airways R klass och Finnair I klass och Japan Airlines X klass motsvarar samma fare.
Screenshot20180402 01 EF.png


Anledningen av baspriset av Japan Airlines är något dyrare än British Airways eller Finnair är pga att Japan Airlines bränsletillägg är lägre än två andra flygbolag.
Så att totalpriset blir nästan samma nivå.

Sedan ser det ut att bli valuta-skillnader så jag gissar att BA sätter priser i pund medan de andra sätter i EUR.
Det är missförstånd från din sida.
De prissätter i samma valuta om det är samma avreseland. T ex i EUR om resan börjar från Finland, i GBP om resan börjar från Storbritannien och i SEK om resan börjar från Sverige.

Men även om de har samma pris på motsvarande biljett-klass så undrar jag om de verkligen synkar tillgången?! Jag har sett mycket stora prisvariationer, där det helt klart verkar som British Airways plöstligt släpper en stor mängd platser i en viss klass och därmed kan "konkurrera" med pris med Finnair på rutter ingen normal människa skulle valt att åka via LHR. Då pratar vi tusentals kronor i prisskillnad,
De behöver inte att synka tillgängligheten. Dessutom vissa flygbolag använder Married segments så att tillgängligheten varierar beroende på marknaden.
 

toer00

Medlem
Och om man jämför ANA vs Japan Airlines, så hur förhåller sig den hårda produkten mot varandra? Har läst vissa kommentarer om att bäddseten i ANA C är lite ”tunna”?
 

Dr. Miles

Expert
Och om man jämför ANA vs Japan Airlines, så hur förhåller sig den hårda produkten mot varandra? Har läst vissa kommentarer om att bäddseten i ANA C är lite ”tunna”?
Både ANAs och JALs Business class på Boeing 787 till/från Europa är staggered seats, men personligen föredrar jag JALs Business class före ANAs.

Så här ser JALs Business class på Boeing 787 ut.
Japan Airlines Business class på Boeing 787: Tokyo Haneda - Guangzhou | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor
 
Toppen