Senaste nytt

Finnair business till Nordamerika jämfört med SAS

mrestes

Medlem
Har flugit en gång med SAS nyligen över Atlanten och var mycket nöjd. Nu har jag möjlighet via AMEX poäng att välja antingen Finnair eller SAS för en resa över Atlanten i BC.

Kostnaden i är ungefär detsamma. AMEX poäng, Finnair kostar 2.500.000 Amex poäng för en T/R och SAS 2.900.000, men SAS blir ungefär 700 i skatt och avgifter medans Finnair blir 3.000 sek.
Så om man bortsett helt från tillgänglighet till award flyg i BC, någon som har erfarenhet från både två som kan jämföra hur det är i BC hos SAS vs Finnair)

SAS är bättre enligt mig.
Lite olika stolar hos Finnair så beror också på vad du tycker om dessa då de inte passar alla.

Finnair är absolut inte dåliga men personligen håller jag sas högre, även om man alltid kan ha otur med crew.

Jag har inte flugit Finnair i business, så kan inte uttala mig om själva produkten, men jag skulle i ditt fall nog välja Finnair av den enkla anledningen att du har testat SAS förut, så det kan vara kul att prova något nytt (både i luften och på marken) och jämföra. Eftersom det är en award så spelar inte eventuellt behov av poängintjäning till någon lojalitetsprogram någon roll heller.

Personligen föredrar jag SAS, bortsett från att Finnair ofta ger bättre service till resenärer med hög status. Jag upplever också att Finnairs lägstanivå är betydligt högre än SAS på en dålig dag. Jag flyger helst wide-body plan. Finnairs säten är intressanta, jag skulle prova Finnair för att testa något nytt.

Instämmer i stort med övriga. SAS är mer varierande vad gäller crew och servicegrad. Finns alla varianter. Finnair känns mer förutsägbara och ger fin recognition till sina statuskunder

Jag uppskattar Finnairs nya stol (den icke-fällbara) och sover bättre i den än hos SAS. Maten hos SAS känns mer lokal och genomtänkt men kvalitetsmässigt ingen jätteskillnad enligt min erfarenhet. Tycker att båda våra nordiska storbolag håller god klass på longhaul i business och för den som är van vid det ena rekommenderar jag att testa det andra.

Jag hade undvikit SAS som pesten om resan som erbjuds är med A321. I övrigt ta det som passar bäst. Jag tycker att Finnairs nya stolar är betydligt trevligare och bekvämare att sova i än SAS luftmadrasser.

Toppen