Senaste nytt

Finnair Business class A330: Stockholm-Bangkok via Helsingfors

Rätt, men det var så jag tänkte när jag svarade - österut = natt, västerut = dag och det är väl för att slippa ha planet stående i 12 timmar i Bangkok och få det i rotation mot en ny destination...

Är det nån som vet om A330 LTU och LTT är de enda som är ombyggda av åtta A330?. Finnair har även 7 A340. Går de på fasta destinationer, t ex Hong Kong ska visst ha A340. Från nästa sommar kör man även till Hanoi, hur klarar man det med nuvarande flygpark? Nån destination som minskas ned över sommaren?

Det blev lite förvåning bland ombordpersonalen när jag nämnde att SAS lägger ned CPH-BKK i mars. På denna flight var det 32 business och alla platser var bokade. (Det är visserligen högsäsong nu, men ändå...)

Jag misstänker att Herr Senator pluggat på en skola/ett universitet i USA. :p

Jag har haft den store glädje av att gå i "livets skola" i USA ja... :p Råkar också ha en akademisk diplom från ett universitet samt något high school diplom men det är sekundärt till mina sju år i "livets skola" i USA...

Det påminner mig om min ekonomiprofessor som myntade begreppet; "Four fixed, and three variable days of the week" när han frågade mig min första termin hur ofta vi var på krogen. Jag svarade ärligt; "Well, the guys and I tend to hit the bars on Wednesdays, Thursdays, Fridays, and Saturdays. The problem is, there is always someone in the dormitory wanting to do something on Sundays, Mondays and Tuesdays". :rolleyes:

Förlåt, lite nostalgiskt off topic på en fredag

Väldigt trevligt reportage, som jag tydligen missat! :eek: Man kan inte ens vara bortrest (utan internet) i fyra dagar innan man missat något...

Returen från Bangkok tog 12 tim och 35 min till Helsingfors pga stark motvind på ca 150 km/h. Sammanlagt satt jag i min stol 2A i 13 timmar! Den längsta flighten jag gjort! Men det var ju bara att fälla stolen till flatbed och sova, helt bra tur med andra ord i den ombyggda A330.
Flatbeds 330:na är inte ombyggda utan levererades nya för 2-3 år sen vad jag vet.

Är det nån som vet om A330 LTU och LTT är de enda som är ombyggda av åtta A330?. Finnair har även 7 A340. Går de på fasta destinationer, t ex Hong Kong ska visst ha A340. Från nästa sommar kör man även till Hanoi, hur klarar man det med nuvarande flygpark? Nån destination som minskas ned över sommaren?

Det blev lite förvåning bland ombordpersonalen när jag nämnde att SAS lägger ned CPH-BKK i mars. På denna flight var det 32 business och alla platser var bokade. (Det är visserligen högsäsong nu, men ändå...)
LTR och LTS är också flatbeds, dock ej ombyggda utan rätt nya som jag nyss skrev.
Här är en bra site om man vill hålla koll på vart 330 maskinerna har gått:
A333 overview AY - FT Dashboard

340 går i första hand på längsta linjerna som SIN iom att de har längre range.

Vill man kunns välja rätt plan är det bara att trycka på flygnummerlänken när man dummybokar.
Står det A 330 är det full flatbeds. Står det A 330-300 är det lie flats.

Sen är det förstås roligt om SAS lyckats fylla sina plan i november, för det är knappast högsäsong.
Tvärtom räknas november som kanske främsta lågsäsongsmånaden. Speciellt för östkusten som har värsta regnperioden då.

JonW: tack för klarläggande re A330 - och att nov är lågsäsong! Asien har varit en vit fläck på min resekarta fram till i år - så jag avslöjade min okunnighet :) Bortsett från några tjänsteresor till bl a Indien på 90-talet- javisst ja Japan var jag ju i fjol... FRA-NGO

Desto större bedrift att fylla en hel business för Finnair då i november!

Jag har ingen Finnair bokning så kan jag inte kolla om det fungerar men länken finns här.

Business class meals - Finnair
Bortser man från den osäkra pre-orderfunktionen, som dessutom aldrig fanns på returresan, är faktiskt valmöjligheten för varmrätt dålig för att vara C.
Det finns regelmässigt bara en kötträtt och en fiskrätt att välja mellan (förutom vegetariskt då, men det räknar jag som specialmat).
Är man som jag fiskallergiker finns alltså inga valmöjligheter alls.
T o m i Y får man ofta två köttalternativ på LH på andra bolag.

Åker ut nästa vecka och kollade just förbeställning av mat.
Denna möjlighet verkar dock ha försvunnit.
Hade hoppats dom bytt ut den torra renfilén och bratwursten mot något lite roligare, men man gav tydligen upp alltihop...
Kom just fram till mitt vinterretreat i Koh Samui.
Kan berätta att förvirringen kring förbokad mat nu verkar vara total.
Till slut lyckades jag förboka den två år gamla :) renfilen via "Hantera min bokning".
Väl ombord hade dom dock aldrig hört talas om förbokning av mat alls.
Vänligt nog erbjöd dom sig dock att kolla upp att den skulle fungera på min retur.
Problemet där är bara att dom aldrig erbjudit förbokning av gourmetmat på retur till HEL....

Minst samma förvirring råder fortfarande kring check through av bagage till domestic.
Kontaktade platinumservice i god tid för att höra om dom äntligen rett ut problemen.
Fick den vanliga undanflykten om thailändska tullbestämmmelser som lade hinder.
Försökte förklara att detta var fel, erbjöd mig att maila utdrag ur desamma.
- Visst, gör du det blev svaret typ.
Med detta gjort kom snabbt ett mailsvar "Tack för att du informerat oss om detta, jag får lämna över det hela till någon som sysslar med detta"
Svarade med en begäran om att få mailbekräftelse på att det nu inte förelåg några tull- eller andra hinder.
Mailet är efter två veckor obesvarat...

Provade förstås vid incheckning på ARN varvid följande konversation utspelades:
- Tacksam om du kan få den här väskan till USM med PG, som ni har codeshare med, enligt den här biljetten.
- Hmm, PG, det är Thai Airways va?
- Nej, Bangkok AIrways.
- Nja, det går nog inte för resorna är köpta på olika biljetter.
- Spelar ingen roll, ni har både code share och interlineagreements med PG sedan länge.
- Ee, vad är det för någonting??
(Försöker förklara vad sådant innebär)
Jaha, men jag kan bara checka till bolag på listan där (pekar på en lista över OW-bolag), det går absolut inte med några andra.
- Suck...
- Det var ju synd att du inte bokade inrikes med Thai Air, då hade det ju gått!
- Ursäkta men ser du något Thai Air på den där OW-listan??
- Javisst! ...eller.... nej, kanske inte....
- Men jag har för mig att jag hört att det ska gå i alla fall....
....men när jag tänker efter funkar det visst inte p g a thailändska tillbestämmelserna.

Där ger jag upp och förbereder mig för det vanliga varvloppet runt precis hela Swampy....

Toppen