Senaste nytt

Finnair börjar ta betalt för seatreservation

Homer

Medlem
Svaret blev: bokas via våran telefonsupport. Jag har bara testat på hemsidan. Inte undra på att det inte går.

Det ska gå på internet, i alla fall om biljetten är bokad hos sas.se,

om biljetten är bokad via resebyrå så är ett gammalt trick som kanske fortfarande fungerar:

Gå till Lufthansa:s site - My Bookings - Retrieve single booking - fyll i Amadeus ref.och namn - välj plats
 

Igorius

Medlem
Flög nu 15-29 juli ARN-HEL-DEL tur och retur med AY, och hade valt nödutgångssäten vid bokningen tidigt i våras (innan detta blev avgiftsbelagt). Lite häpet att mina reservationer visade sig ha försvunnit vid incheckningen (i båda riktningarna). Jag borde väl ha läst på bättre.
 

Igorius

Medlem
Det tycker jag var riktigt ruttet att de hade plockat bort redan gjorda platsbokningar :mad:

Enligt upplysning vid incheckningsdisken försvann de platsbokningar som gjorts "gratis" i samband med att man införde avgiften. Lite snopet att AY inte meddelade detta via mail t ex, i så fall hade jag gladeligen betalat. Med knäna pressade mot stolsryggen framför blev det inte mycket sömn på nattflyget till Delhi...
 

Gnopps

Medlem
Enligt upplysning vid incheckningsdisken försvann de platsbokningar som gjorts "gratis" i samband med att man införde avgiften. Lite snopet att AY inte meddelade detta via mail t ex, i så fall hade jag gladeligen betalat. Med knäna pressade mot stolsryggen framför blev det inte mycket sömn på nattflyget till Delhi...
Snyggt jobbat av dem. De hade ju bara ett halvår på sig att meddela. Rent tekniskt borde det inte vara så svårt, det finns ju system som skickar ut ändringar i reservationen automatiskt.

Bokade du via resebyrå fick de med största sannolikhet ett meddelande när din sätesreservation togs bort.

Kanske vill man inte störa sina kunder?
 

Igorius

Medlem
Bokade du via resebyrå fick de med största sannolikhet ett meddelande när din sätesreservation togs bort.

Kanske vill man inte störa sina kunder?

Bokade direkt på Finnairs hemsida under en kampanj i januari (till ett hyfsat pris för övrigt, 3800 kr). Förmodligen ville de som du säger helt enkelt inte störa mig under det där halvåret :)
 

Siciro

Ny medlem
Har ni provat att boka säte via mobilsajten? Tidigare i våras lyckades jag slippa avgiften via den.

TACK!!!! testade och tror jag lyckades, fick tom ett bekräftelsemail från finnair att min bokning uppdaterats...Sparade precis 4x60+4x20 euro (2 pers tor arn-del via hel), typ 3 lax på detta tips. klart man tog den dyraste, haha.



tack som fan:) i owe you
 

mermaid

Ny medlem
Jag lyckades tidigare i höstas med att boka säte via mobilsajten men nu verkar det som att de kommit på detta och åtgärdat. Någon som lyckats eller har annat tips? Reser i tjänsten och har inte möjlighet att få resebyrån att boka säte separat om det sak debiteras. Känns lagom lockande att i värsta fall sitta fast i mitten hela vägen till Shanghai och sedan vara fit for fight att jobba...
 
Toppen