Vi får väl se om det blir någon återkoppling som inte är standardiserad. Återkommer i ärendet.
Nu har jag haft en lång diskussion med kundtjänst över mail. Då jag tog den senaste vistelsen
som exempel så valde kundtjänst att i sin helhet se det som
det enskilda problemet och kopierade direkt in hotellet i mailtråden.
Jag har redan haft en diskussion med hotellet efter utvärdering och det ärendet ser jag som avklarat. När det väl hade nått fram till kundtjänst så kunde ärendet börja behandlas.
Jag citerar det jag tycker var mest intressant i svaren. (Vill någon ta del av hela konversationen så återkom via PM)
Nordic Choice Kundtjänst skrev:
Vi beklager dette. Som våre kollegaer sier så har vi dette som rutine, men feil kan skje. Når man booker gjennom hotellet eller kundeservice så vil man oppgraderes med en gang, men når man booker på web så vil det ikke skje automatisk. Pandemien har vært tøff og flere ansatte har blitt permittert eller mistet jobben. I sommer har vi hatt et ekstremt høyt trykk og mange nye ansatte, og da er det fort gjort å gjøre feil.
Det er selvfølgelig ikke slik at du må passe på at du får oppgradering, men feil skjer og vi setter pris på om du kan gi oss eller hotellet beskjed på forhånd slik at du kan få oppgradering.
Jag svarade, i korthet med, att om detta inte sker per automatik vid online-bokning så behöver detta kommuniceras till samtliga platinum-medlemmar som förväntar sig att det som utlovas som garanterat också efterföljs, utan att medlemmen själv ska behöva påminna om det. Jag skrev också att min rutin, framöver, kommer vara att vidarebefordra min bokningsbekräftelse till kundtjänst för att erhålla förmånen. Detta tills att förmånen fungerar utan "handpåläggning" vid online-bokning.
Nordic Choice Kundtjänst skrev:
Oppgraderingene blir tatt hånd om manuelt og det er dessverre med oss mennesker at vi ikke alltid er feilfrie og vi kan alle gjøre feil.
Vi forstår godt at dette ikke er godt nok, og jeg skal ta det videre slik at vi kan få en bedre rutine på dette i fremtiden.
Om du har bookinger du ønsker jeg skal sjekke, må du gjerne sende bookingnummerne, så sjekker jeg de opp for deg.
Slutsats: Jag vet att det är långt ifrån alla hotell som har problem med att den garanterade uppgraderingen uteblir. Många är 100% men det finns också ett fåtal som är 25%. Efter den senaste vistelsen så blev det dock "droppen" för mig, då får kundtjänst istället "ta smällen" med kopia på bokningsbekräftelse för kommande bokningar. Nackdelen med det förfarandet är om bokningen görs nära inpå helg och kundtjänst inte hinner hantera ärendet.
Då får hotellet kontaktas direkt istället, även om det bär emot att skriva:
"Hej nu kommer jag och ska bo hos er. Jag är platinummedlem så glöm inte den garanterade uppgraderingen. Jag bokade nyss och då fanns följande kategori ledig..."
Vi får se vad som händer framöver på kommande vistelser med den föreslagna rutinen, hoppas någon här kan ha nytta av informationen!