Senaste nytt

Fick inte min garanterade förmån på Strawberry

Bott på Quality Statt Hudiksvall i helgen. Sen utcheckning som Platinum ignorerade de helt med motiveringen att de hade hög beläggning och att det inte var en garanti att få checka ut sent, utan det var i mån av plats. Visade då deras hemsida att de fortfarande säljer alla rumskategorier på hotellet fortfarande så det måste ju finnas lediga rum. Då ändrade man till att de hade lite folk och behövde städa rummen innan 14.

Enda jag frågade om var utcheckning till 14 för att det ska passa med tåget. Blir inga höga betyg i den kommande undersökningen som skickas ut.
Dom verkar ju inte ha koll på förmånerna. Det är ju i mån av plats för guld, men "garanterat" för platinum. Sedan så kan det ju bli fysiskt omöjligt om dom är helt fullbokade. Men då bör dom ju kompensera på något sätt när dom inte uppfyller "garantin". Det var ju riktigt dåligt hanterat detta! Jag överväger starkt att avboka dom nätterna jag har bokat på det hotellet när jag läser detta.

Med tanke på att det varit ett par rapporter om just 1400 varit max utcheckning undrar jag om det kanske ändå finns någon informell inriktning. Kan det vara en slump att flera hotell plötsligt har samma begränsning?

När det gäller feedback så går den ju till hotellet, dvs till de som bestämt att begränsa förmånerna. Det kan vara bra, men det kan också vara för döva öron. När jag lämnat feedback har lokala chefer återkommit med "kontakta mig inför nästa vistelse så fixar vi det" . Det är bra med en personlig kontakt, men för mig upplevs det som att de hanterar det som ett enskilt service-failure och inte gör något åt grundproblemet.
Jag gissar att det är för att dom då har möjlighet att hinna städs rummet innan nästa incheckning av rummet som brukar vara tidigast 15 om inget annat avtalats?

Tyvärr är nog detta ett svenskt jantelags-problem att en del hotellpersonal tycker att ingen gäst är värd mer än någon annan. Dom förstår inte grejen med status helt enkelt. Har upplevt det när jag jobbade i restaurangbranschen också. Värdelöst med personal som inte förstår att om ett bord lägger 1500 kr per gäst så kanske man ska ge dom lite extra mot ett par som delar på en förrätt för 125 kr.

Tyvärr är nog detta ett svenskt jantelags-problem att en del hotellpersonal tycker att ingen gäst är värd mer än någon annan. Dom förstår inte grejen med status helt enkelt.
Jag har "bråkat" duktigt vid ett par tillfällen, Radisson i Polen och Hilton USA. Då på högsta medlemsnivån och noll repsons vid incheckning. Bett om supervisor/manager och så fort de kommer så är de helt med på noterna, och de har direkt tagit kontroll över situationen. De värdesätter gäster med status, eller fattar att de måste göra det.
I Sverige, det finns oftast ingen chef när man checkar in. Och Stina 19 år med noll utbildning bryr sig inte.
Senast nu i helgen, receptionist på Radisson visste inte vad Platinum medlem var..
Så jepp du har rätt, men det finns undantag också. Och dem skall vi vara rädda om och berömma i utvärderingar.
Jag brukar lägga namnen på minnet och skriva in dem i utvärderingar, både när de gör bra och dåliga saker. Och hoppas de fäljer upp det.

Jag har "bråkat" duktigt vid ett par tillfällen, Radisson i Polen och Hilton USA. Då på högsta medlemsnivån och noll repsons vid incheckning. Bett om supervisor/manager och så fort de kommer så är de helt med på noterna, och de har direkt tagit kontroll över situationen. De värdesätter gäster med status, eller fattar att de måste göra det.
I Sverige, det finns oftast ingen chef när man checkar in. Och Stina 19 år med noll utbildning bryr sig inte.
Senast nu i helgen, receptionist på Radisson visste inte vad Platinum medlem var..
Så jepp du har rätt, men det finns undantag också. Och dem skall vi vara rädda om och berömma i utvärderingar.
Jag brukar lägga namnen på minnet och skriva in dem i utvärderingar, både när de gör bra och dåliga saker. Och hoppas de fäljer upp det.
Ja, lägg till mitt resonemang sommarjobbare utan introduktion.

Hotellservice är ju som bäst när dom ger det lilla extra utan att man behöver "vifta med kortet". Enkelt och smidigt. Alla tjänar på det.

Efter att den här tråden startades så skrev jag till Nordic Light och påminde om uppgradering då min bokning efter en vecka fortfarande låg kvar med Moderate room. Det fanns bara Superior kvar och jag fick då som svar att jag självklart skulle bli uppgraderad till detta.

När jag checkade ut från Clarion Arlanda för ett par veckor sedan så svarade jag på frågan om jag hade tagit något ur minibaren att jag hade tagit en Cola men att detta är en förmån som Platinum, varpå receptionisten svarade att det egentligen enbart är vatten som ingår. Förklarade för honom att det finns att läsa under "förmåner", varpå han kontrade med att säga att det då måste ha ändrats sedan sist han kollade.

Efter att den här tråden startades så skrev jag till Nordic Light och påminde om uppgradering då min bokning efter en vecka fortfarande låg kvar med Moderate room. Det fanns bara Superior kvar och jag fick då som svar att jag självklart skulle bli uppgraderad till detta.

När jag checkade ut från Clarion Arlanda för ett par veckor sedan så svarade jag på frågan om jag hade tagit något ur minibaren att jag hade tagit en Cola men att detta är en förmån som Platinum, varpå receptionisten svarade att det egentligen enbart är vatten som ingår. Förklarade för honom att det finns att läsa under "förmåner", varpå han kontrade med att säga att det då måste ha ändrats sedan sist han kollade.
Det var ju inte direkt igår dom ändrade att man även kan ta en läsk. Inte speciellt uppdaterade på vad som gäller verkar det som.

Hotell: Clarion Hotel Sense (Luleå).

Medlemsnivå: Platinum.

Utebliven förmån: Garanterad uppgradering till nästa rumskategori utan extra kostnad, så länge det finns lediga rum när din bokning registreras i bokningssystemet.

Beskrivning: Hade bokat Standard två enkelsängar . Nästa högre rumskategori är, enligt hemsidan, Superior dubbelrum och det fanns tillgängligt vid bokningstillfället.

Gjorde du något aktivt för att få din förmån?: Ja, frågade vid incheckning och möttes av att ”allt var fullbokat och helt slut”. Kontrade då med att platinum-medlemmar ska, enligt medlemsvillkoren, få en garanterad uppgradering, om det finns tillgänglighet vid bokningstillfället (vilket det fanns). Fick en svårtydd förklaringen med att: ”det är inte alltid vi hinner att se/ibland så missar personalen kvällen innan att se status”.

Kompensation: På ett ödmjukt sätt så frågade jag vem jag kunde klaga till och fick då instruktion att jag skulle vända mig till kundtjänst. På plats kunde jag enkom erbjudas 5.000 poäng vilket jag tackade ja till. Det blev ytterligare 5.000 efter utvärdering.

Tillägg: Det är tyvärr inte första gången en garanterad uppgradering uteblivit på Nordic Choice för mig, men första gången sen denna tråd skapades.
Jag har ledsnat på att lojalitet i mångt och mycket går ”one-way” på många hotell inom Nordic Choice och att jag själv ska få hålla koll på garanterade förmåner som utlovas. (Speciellt rumsuppgradering)

Har skrivit ett långt och konstruktivt brev till kundtjänst där jag uttrycker en oro för att löftet om ”garanterade förmåner för er på vår allra högsta nivå” som sedan uteblir är något som riskerar att påverka platinum-gästers lojalitet negativt.
Som jag förstår det så saknas det en procedur/rutin/systemstöd för många hotell att identifiera och tillgodose garanterade uppgraderingar för platinum-medlemmar.

Vi får väl se om det blir någon återkoppling som inte är standardiserad. Återkommer i ärendet.

Vi får väl se om det blir någon återkoppling som inte är standardiserad. Återkommer i ärendet.

Nu har jag haft en lång diskussion med kundtjänst över mail. Då jag tog den senaste vistelsen som exempel så valde kundtjänst att i sin helhet se det som det enskilda problemet och kopierade direkt in hotellet i mailtråden.
Jag har redan haft en diskussion med hotellet efter utvärdering och det ärendet ser jag som avklarat. När det väl hade nått fram till kundtjänst så kunde ärendet börja behandlas.
Jag citerar det jag tycker var mest intressant i svaren. (Vill någon ta del av hela konversationen så återkom via PM)

Nordic Choice Kundtjänst skrev:
Vi beklager dette. Som våre kollegaer sier så har vi dette som rutine, men feil kan skje. Når man booker gjennom hotellet eller kundeservice så vil man oppgraderes med en gang, men når man booker på web så vil det ikke skje automatisk. Pandemien har vært tøff og flere ansatte har blitt permittert eller mistet jobben. I sommer har vi hatt et ekstremt høyt trykk og mange nye ansatte, og da er det fort gjort å gjøre feil.

Det er selvfølgelig ikke slik at du må passe på at du får oppgradering, men feil skjer og vi setter pris på om du kan gi oss eller hotellet beskjed på forhånd slik at du kan få oppgradering.

Jag svarade, i korthet med, att om detta inte sker per automatik vid online-bokning så behöver detta kommuniceras till samtliga platinum-medlemmar som förväntar sig att det som utlovas som garanterat också efterföljs, utan att medlemmen själv ska behöva påminna om det. Jag skrev också att min rutin, framöver, kommer vara att vidarebefordra min bokningsbekräftelse till kundtjänst för att erhålla förmånen. Detta tills att förmånen fungerar utan "handpåläggning" vid online-bokning.

Nordic Choice Kundtjänst skrev:
Oppgraderingene blir tatt hånd om manuelt og det er dessverre med oss mennesker at vi ikke alltid er feilfrie og vi kan alle gjøre feil.
Vi forstår godt at dette ikke er godt nok, og jeg skal ta det videre slik at vi kan få en bedre rutine på dette i fremtiden.
Om du har bookinger du ønsker jeg skal sjekke, må du gjerne sende bookingnummerne, så sjekker jeg de opp for deg.

Slutsats: Jag vet att det är långt ifrån alla hotell som har problem med att den garanterade uppgraderingen uteblir. Många är 100% men det finns också ett fåtal som är 25%. Efter den senaste vistelsen så blev det dock "droppen" för mig, då får kundtjänst istället "ta smällen" med kopia på bokningsbekräftelse för kommande bokningar. Nackdelen med det förfarandet är om bokningen görs nära inpå helg och kundtjänst inte hinner hantera ärendet.
Då får hotellet kontaktas direkt istället, även om det bär emot att skriva: "Hej nu kommer jag och ska bo hos er. Jag är platinummedlem så glöm inte den garanterade uppgraderingen. Jag bokade nyss och då fanns följande kategori ledig..."

Vi får se vad som händer framöver på kommande vistelser med den föreslagna rutinen, hoppas någon här kan ha nytta av informationen! :)

Toppen