Senaste nytt

Fast Track flyttar på GOT Landvetter

Jag har nämnt lite diskret att detta varit på gång ett par tidigare poster då jag haft lite insiderinfo.

Kontexten till det hela är att det fanns en pre-covid plan att flytta lounger och allt till denna ände av terminalen. Så att Fast Track skulle leda rakt in bland lounger, liknande upplägg för t.ex. LHR eller WAW. Nu verkar det som att det exekverats på denna plan till hälften. Att loungerna renoverades tidigare i år får nog vara en indikation på att det också kommer stanna med att bara denna del av planen förverkligas. Effekten är som andra noterat motsatt till orginal planen, det blir dubbelt så långt mellan fast-track och lounger och korsflöden av folk i terminalen som man antagligen hade viljat undvika.

Påminn mig, går det fortfarande att gå in i terminalen via gamla inrikesingången eller har denna bommats igen? Har inte satt min fot i denna del av Landvetter sedan jag gick på Chalmers. :oops:
Fast detta motsägs väl lite att delen bortanför/vid gate 21A-B (åtminstone fram tills nyligen) som visat med pil mot lounge? Att det inte blev något av det uppfattade jag som en konsekvens av covid. Eller var det tanken att det skulle finnas olika lounger på olika delar av flygplatsen, kopplat till olika allianser eller liknande?

Fast detta motsägs väl lite att delen bortanför/vid gate 21A-B (åtminstone fram tills nyligen) som visat med pil mot lounge? Att det inte blev något av det uppfattade jag som en konsekvens av covid. Eller var det tanken att det skulle finnas olika lounger på olika delar av flygplatsen, kopplat till olika allianser eller liknande?

Det sistnämnda. År 2018 som var toppåret när planerna lades så hade GOT nästan 7 miljoner passagerare, att jämföra med 5.1 miljoner år 2023.

Ok, jag ser framöver mig de förbryllade ansiktena på mina taxi-chaufförer när jag ber dom att köra mig från Mölnlycke till entrén på Scandic. (iaf de gånger jag inte måste droppa baggage)
Jag brukar droppa min fru vid terminalen och sedan köra bilen till P7 och gå tillbaka, går då in genom Scandic entren, får se till att ha biljetter där hon kan checka in båda bagage så kan hon möta upp mig vid nya fast track. Annars håller jag med andra , det känns ganska ologiskt att gå så mycket extra för att komma till loungen. Har noterat att man använt denna security vid vissa tider för passagerare på vissa flyg den har dock aldrig varit öppen när jag gått förbi får hoppas de inte får för sig att bara ha fast track öppen vissa tider

Kommer jag nu gå miste om nöjet att tvingas gå igenom hela affärskomplexet innan jag kommit ut till gaterna???

Det är tydligen på prov till 6 oktober.
Källa Swedavia intranät : https://www.swedavia.net/airport/la...or/fast-track-flyttar-for-okad-kapacitet.aspx

"Allmänt: Fast track flyttar för ökad kapacitet​

2024-07-01 - 2024-10-06​

För att förbättra resenärsupplevelsen genom att öka kapaciteten för alla våra resenärer kommer Fast Track att flyttas till Säkerhetskontroll B (Norra säkerhetskontrollen).

När: 1 juli till 6 oktober 2024

Vad: Säkerhetskontroll B kommer under ovan period att användas exklusivt för Fast Track-resenärer. Det innebär att nuvarande ingången för Fast Track kommer att stängas under denna period och samtliga säkerhetslinor i Säkerhetskontroll A kommer att vara tillgängliga för resenärer utan Fast Track.

Mål: Denna förändring är en av våra ambitioner att förbättra flygplatsens effektivitet och kundnöjdhet. Genom att separera flödena för Fast Track-resenärer och övriga resenärer, strävar vi efter att minska väntetider. Resenärerna får på så sätt en exklusivare, smidigare och snabbare passage.

Efter den 6 oktober kommer vi att genomföra en utvärdering av denna period för att avgöra framtida hanteringsstrategier. Tack på förhand för er förståelse och samarbete under denna tid."

Toppen