Senaste nytt

Fast Track borttaget på Arlanda för Lufthansa Business?

Alla *A troligen eftersom det är LH som inte vill betala för denna tjänst just nu
Vilket är en tråkig utveckling för alliansen. Bara att det går bra att göra så (att resp bolag väljer själva vilka Star-Guld förmåner de vill delta i) är lite märkligt.
Och i slutändan drabbar det egentligen bolagen själva. Genomsnitts-guld-medlemmen åker mest med sitt "eget" flygbolag och när han/hon inte kan det så väljer man ett annat star-bolag för att man då får förmåner från sitt frekventa flygande. När en SAS-flygare från Stockholm behöver åka med ett annat bolag än sas, är ju tanken att alliansen ska behålla resenären. Nu får de istället konkurrera med alla. I slutändan, när värdet av allians-guldet helt urholkats, även mot lågprisbolagen.

Vilket är en tråkig utveckling för alliansen. Bara att det går bra att göra så (att resp bolag väljer själva vilka Star-Guld förmåner de vill delta i) är lite märkligt.
Och i slutändan drabbar det egentligen bolagen själva. Genomsnitts-guld-medlemmen åker mest med sitt "eget" flygbolag och när han/hon inte kan det så väljer man ett annat star-bolag för att man då får förmåner från sitt frekventa flygande. När en SAS-flygare från Stockholm behöver åka med ett annat bolag än sas, är ju tanken att alliansen ska behålla resenären. Nu får de istället konkurrera med alla. I slutändan, när värdet av allians-guldet helt urholkats, även mot lågprisbolagen.
Fast beror inte det på vart du ska flyga och destinationsmönster? Inte så mycket konkurrens på ARN för *A bolagen till exempelvis Frankfurt eller München. Det är inte alltid man kan välja annan allians eller lågkostnadsflyg och gör du det så har du 0 förmåner och inga poäng för du har väl kvar loungeförmånen samt extra baggage och det räcker nog för att få många att vara lojala ändå.

Är det bekräftat att den är en permanent borttagen eller temporärt pga. Covid? Sedan kan det säkert bli så att SAS gynnas på de destinationer de konkurrerar med Lufthansa. Tråkigt är det och hade jag flugit LH business hade jag inte varit nöjd men jag spekulerar vilt i att vi inte kommer se massavhopp till andra allianser pga. detta och det gör tydligen inte Lufthansa heller.

Det här hade man löst enkelt om ”hemmabolaget” hade tagit ansvar på sina hubbar. I det här fallet är det SAS för ARN, CPH och OSL eller Lufthansa på FRA/MUC. Men så enkelt är det väl inte

Det är också anmärkningsvärt att de struligaste flygplatserna också råkar vara de som SAS är hemmabolag: CPH, ARN, och OSL. SAS egna statusmedlemmar och affärsklassresenärer åker på räkmacka världen runt men gud förbjuda en stackars Star Gold komma till Skandinavien och åka därifrån

Gäller detta bara LH eller hela LH group? Åker med Austrian (OS) i business till Wien/Nice i juli.

Då har vi ett officiellt utlåtande från Lufthansagruppens representanter i Sverige:

Det bekräftas att Lufthansagruppens HQ i Tyskland har beslutat att Fast Track på Arlanda och i Göteborg temporärt inte erhölls varken för statuskunder eller premiumkabiner. Detta på grund av lågt antal resenärer till följd av långtgående Covidrestriktioner. Nästa utvärdering när detta skall öppna igen sker inom ett par månader. Den gode nyheten är att denna tråd nu används som feedback till HQ om frustrationen bland resenärer. Lokalt följer man denna tråd men rekommenderar också att lämna åsikter till Customer Feedback på respektive bolag.

Notera att det är jag som skriver baserat på den information som jag har fått, men att mitt utkast har jag fått grönt ljus att publicera ovan.

Mitt tips är om man nekas att skicka klagomål.

Toppen