Senaste nytt

Fast summa av bränsletillägg på Star Alliance award med Eurobonus

Länge sedan, men jag fick i alla fall svar från NZ att de inte tar ut YQ även när det är bokat med externt bolag.

Jag testade med SK och gjorde ny bokning - efter att fått hiskeligt YQ på NZ-flight - och vips, så försvann detta "nya" YQ i denna nya PNR och blev mer väntad. Så har ni poäng på kontot, kör en "HUACA" i det lotteri som detta tycks vara.

Länge sedan, men jag fick i alla fall svar från NZ att de inte tar ut YQ även när det är bokat med externt bolag.

Jag testade med SK och gjorde ny bokning - efter att fått hiskeligt YQ på NZ-flight - och vips, så försvann detta "nya" YQ i denna nya PNR och blev mer väntad. Så har ni poäng på kontot, kör en "HUACA" i det lotteri som detta tycks vara.
Tar inte sas ut YQ på partners oavsett?

Jag kan också bidra med datapunkten att jag lyckades boka en inrikes United-anslutning på en bokning med i övrigt enbart SAS utan att det lades på YQ.

Men nu flyger väl inte NZ inom USA?
Men du skrev "Tar inte sas ut YQ på partners oavsett?", därför svarade jag, nej det är inte oavsett.
T ex SAS inte tar bränsletillägget på United inrikesflyg.

Vill du syfta på endast Air New Zealand flight så får du specificera frågan rätt.
Det (specificera frågan rätt) fick jag lära mig den hårda vägen tack vare @Homer. ;)

Men du skrev "Tar inte sas ut YQ på partners oavsett?", därför svarade jag, nej det är inte oavsett.
T ex SAS inte tar bränsletillägget på United inrikesflyg.

Vill du syfta på endast Air New Zealand flight så får du specificera frågan rätt.
Det (specificera frågan rätt) fick jag lära mig den hårda vägen. ;)
Förlåt. Glömde att det är omöjligt att se en kommentar i sitt sammanhang.

Inte om man flyger t ex endast inom USA.
Det har @fcx rapporterat.

Jag har bokat inrikes USA. Tar man upp motsvarande resa på matrix så finns det inget YQ, och inget debiterades av SAS.

Jag har bokat ANA från Japan. Tar man upp motsvarade resa på matrix så finns det en YQ-post på 17 sek för flygförsäkring. SAS debiterade fullt fast tillägg.

Jag har en resa bokad med familj nästa sommar: GOT-ARN-LAX i Plus / SFO-FRA-GOT i business.

Nu tänkte jag ändra den så att jag åker via GOT-FRA-VIE-LAX. Lite mer omständligt men datumet passar bättre och jag får nyttjat mina poäng bättre iom C båda vägarna. Till min fråga, är det rimligt att de tar ut 1672 kr/pers i ytterligare kostnad per biljett? (exkl. ombokningsavg.) Jag har redan betalt 1762 kr/pers (tror det var 515 SAS och 1247kr Unite). Mao tar de 1672 + 515 = 2187kr/pers för hemresan. Eller tänker jag fel?

Jag har en resa bokad med familj nästa sommar: GOT-ARN-LAX i Plus / SFO-FRA-GOT i business.

Nu tänkte jag ändra den så att jag åker via GOT-FRA-VIE-LAX. Lite mer omständligt men datumet passar bättre och jag får nyttjat mina poäng bättre iom C båda vägarna. Till min fråga, är det rimligt att de tar ut 1672 kr/pers i ytterligare kostnad per biljett? (exkl. ombokningsavg.) Jag har redan betalt 1762 kr/pers (tror det var 515 SAS och 1247kr Unite). Mao tar de 1672 + 515 = 2187kr/pers för hemresan. Eller tänker jag fel?

Låter inte uppenbart orimligt från SAS. Eftersom utresan tidigare var med enbart SAS och nu är med Star Alliance så måste du betala 116 EUR i fast avgift för bränsletillägg. Dessutom tillkommer Tysk flygplatsskatt i FRA på några hundra (tyska skatter är rätt höga) och en slant till i flygplatsskatt i VIE.

Toppen