Senaste nytt

Fast summa av bränsletillägg på Star Alliance award med Eurobonus

Jag hade helt missat den här tråden, och om jag skulle ha läst den innan jag pratade med bokningen skulle jag kanske ha förstått lite bättre vad agenten pratade om. Men det är fortfarande en del saker jag inte begriper:


I april 2016 bokade jag en Eurobonus bonusresa från Rarotonga direkt till Sydney. Skatter och avgifter 575 kronor, vilket stämde ganska bra med Ita Matrix. Inget bränsletillägg på Air New Zealand.
RARSYD direkt.JPG


Nu flyttade bolaget på direktflighten till SYD, så det skulle bli väl kort tid på öarna. För ett tag sen började det rassla in nya awardplatser på fler datum (ekonomi är det enda jag sett på denna sträcka) och det blev möjligt att lägga till några dagar på Cook.


Från början bokade jag AKL-RAR-RAR-SYD då det nu fanns awardplatser på mina datum. Den biljetten prissattes till cirka 1 400 kronor i skatter och avgifter, bara för några dagar sen.

Dessvärre blev det en ändring i planeringen så att jag inte skulle kunna åka till RAR på ett datum med awardplatser. Alltså rök det benet och kvar blev en enkel RAR-AKL-SYD med Air New Zealand.


Enligt Ita Matrix tar NZ inte ut något bränsletillägg för sträckan. Har också sett här att NZ inte tar ut bränsletillägg från vissa destinationer (räknas Cooköarna som Nya Zeeland?).


Den nya biljetten prissatte SAS till nästan 1 500 kronor i skatter och avgifter. Jag frågade agenten som sa att SAS alltid tar ut ett bränsletillägg så fort det är *A. Gäller detta alltså även om bolaget, i det här fallet Air New Zealand inte tar ut bränsletillägg, enligt Ita Matrix.

RARSYD viaAKL.JPG

Agenten sa att bränsletillägget var mer än 700 kronor, så det stämmer inte med de 116 Euro som sagts i den här tråden.

Är det någon som har koll om vad som gäller?
 
Jag hade helt missat den här tråden, och om jag skulle ha läst den innan jag pratade med bokningen skulle jag kanske ha förstått lite bättre vad agenten pratade om. Men det är fortfarande en del saker jag inte begriper:


I april 2016 bokade jag en Eurobonus bonusresa från Rarotonga direkt till Sydney. Skatter och avgifter 575 kronor, vilket stämde ganska bra med Ita Matrix. Inget bränsletillägg på Air New Zealand.
Visa bifogad bild 53852

Nu flyttade bolaget på direktflighten till SYD, så det skulle bli väl kort tid på öarna. För ett tag sen började det rassla in nya awardplatser på fler datum (ekonomi är det enda jag sett på denna sträcka) och det blev möjligt att lägga till några dagar på Cook.


Från början bokade jag AKL-RAR-RAR-SYD då det nu fanns awardplatser på mina datum. Den biljetten prissattes till cirka 1 400 kronor i skatter och avgifter, bara för några dagar sen.

Dessvärre blev det en ändring i planeringen så att jag inte skulle kunna åka till RAR på ett datum med awardplatser. Alltså rök det benet och kvar blev en enkel RAR-AKL-SYD med Air New Zealand.


Enligt Ita Matrix tar NZ inte ut något bränsletillägg för sträckan. Har också sett här att NZ inte tar ut bränsletillägg från vissa destinationer (räknas Cooköarna som Nya Zeeland?).


Den nya biljetten prissatte SAS till nästan 1 500 kronor i skatter och avgifter. Jag frågade agenten som sa att SAS alltid tar ut ett bränsletillägg så fort det är *A. Gäller detta alltså även om bolaget, i det här fallet Air New Zealand inte tar ut bränsletillägg, enligt Ita Matrix.

Visa bifogad bild 53851
Agenten sa att bränsletillägget var mer än 700 kronor, så det stämmer inte med de 116 Euro som sagts i den här tråden.

Är det någon som har koll om vad som gäller?

Jag har bokat United inrikes i USA med de nya reglerna. De har inget bränsletillägg, och SAS debiterade inget bränsletillägg.
 
Toppen