Med tanke på att kolfiber leder ström, kanske just dit till skalet?
Jag har faktiskt utnyttjat det i en liten del av en apparat för att borra hål i vingarna på nån Airbus-kärra (tror det var A330). Och nej, den borrar inte när planet är i luften
I vilket fall som helst gick sladden uppenbarligen nånstans från det där batteriet, eftersom den ser ut att ha dött av överbelastning.
Boeing har tydligen en del förslag på "övergångslösningar"!? I ett möte med FAA i USA skall Boeing ha en del förslag på lösningar. Ev. kan man börja flyga i April igen med 787 an om FAA godkänner Boeings lösningar.
Enligt Reuters artikel på japanska, ANA har ca 200 B787 piloter varav 130 är flygkapten, JAL har ca 150 B787 piloter varav 80 är flygkapten.
Jag är inte bekant med hur flygcert system fungerar men enligt artikeln flygkapten måste gå genom två tester varje år i Japan för att behålla sin captainstatus på ett visst flygplansmodell. En är Skill exam och den andra är Route exam.
Route exam måste göras på en riktig flygning och där har de problem när alla B787 står stilla på marken.
Fr o m februari hos JAL förlorar 10 flygkaptener sin B787 captainstatus varje månad, hos ANA förlorar 3 kaptener sin B787 captainstatus i februari och det beräknas att 10 flygkapten förlorar r sin B787 captainstatus varje månad.
FAA har nu godkänt Boeings plan för att få "groundningen" lyft. Implementeringen och certifieringen av denna kan därmed börja, en process som väntas ta 1-3 månader.