Senaste nytt

Förtydligande information om SAS Go & SAS Plus

En fråga.
De som hade bokat SAS Business class inom Europa före 1 juni 2013 och flugit efter 7 juni 2013 i SAS Plus, räknas det som involuntary downgrade?

EU skrev:
Upgrading and downgrading

If an air carrier places a passenger in a class lower than that for which the ticket was purchased, the passenger must be reimbursed within seven days, as follows:
  • 30% of the price of the ticket for all flights of 1500 kilometres or less;
  • 50% of the price of the ticket for all intra-Community flights of more than 1500 kilometres, except flights between the Member States and the French overseas departments, and for all other flights between 1500 and 3500 kilometres;
  • 75% of the price of the ticket for all other flights, including flights between the Member States and the French overseas departments.

Denied-boarding compensation system : Summaries of EU legislation

Vad tycker ni, Agö, Igorius?
 
Jag skulle definitivt höra av mig till SAS. Det du får är inte den produkt du har köpt. SAS kommer säkerligen knorra och säga att du alltjämt är bokad i C (SAS Plus bokas ju som C...) men jag skulle stå på mig. Om man sedan har framgång med det är en annan femma.

Skriv gärna hur det har gått - lär vara av intresse för ett antal personer på forumet.
 
Tack för din kommentar, Agö. Det uppskattas.
Nej, det är inte för mig själv utan för min bekanta som är bokad på en SAS flight i Business class i del av hans bonusresa med ANA miles.
 
Last edited:
Jag skulle definitivt höra av mig till SAS. Det du får är inte den produkt du har köpt. SAS kommer säkerligen knorra och säga att du alltjämt är bokad i C (SAS Plus bokas ju som C...) men jag skulle stå på mig. Om man sedan har framgång med det är en annan femma.

Skriv gärna hur det har gått - lär vara av intresse för ett antal personer på forumet.

Second opinion: Håller med Agö. Gällde det mig skulle jag absolut höra av mig.
 
Ett problem jag upplever med SAS nya koncept är - STJÄRTAR I ANSIKTET!

Sedan Business class kabinen inte längre finns, devidern är borttagen så är ju faktiskt plats 1D (som jag brukar sitta på) lite av en "skitplats". Långa toaköer med folk som ställer sig bredvid just 1D med röven uppstickandes i mitt ansikte. Visst kan rumpor vara fina men då sitter de oftast på motsatta könet och är av någorlunda fin storlek.

SAS, jag önskar att ni löser problemet på något smart sätt? Själv har jag inget förslag tyvärr annat än att låta kön börja bakom de passagerare som betalar mest för Er service. Eller finns det en baktanke med detta?
Värst är detta på 737-600/700 maskinerna.
 
Tack för din kommentar, Agö. Det uppskattas.
Nej, det är inte för mig själv utan för min bekanta som är bokad på en SAS flight i Business class i del av hans bonusresa med ANA miles.

Hör gärna av dig hur detta gick som sagt, när åker din bekant?
Det finns flera som har intresse av detta.

Jag har t.ex. bokat i slutet på året en USDM där 2 sträckor (CPH-LHR & LHR-CPH) är med SAS C som inte längre finns.

30% of the price of the ticket for all flights of 1500 kilometers or less;

Är ju intressant, då (cash)priset på en CPH-LHR-BKK-HKG-SIN-CGK-BKK-LHR-CPH är rätt högt så 30% är rätt bra.

Själv så bråkar jag nu med OZ om en F->C downgrade som jag kommer att skriva om när den får ett avslut.
 
@Homer Ja, tyvärr.. I går mellan LHR-OSL satt jag där på min 1D och rumporna kom en efter en upp bredvid mig. Plötsligt så kommer en bakdel av större format som ställer sig med ryggen mot mitt ryggstöd och lutar sig. Stjärten ifråga delar vänligt upp sig och stjärfläsket viker sig över min axel - en mindre trevlig upplevelse. Tycker man kan gå på toa där "bak".
 
Traveller: Jag är rädd att det blir svårt att få till det utan att använda en divider. Folk i gemen kommer inte att observera streck på golvet eller liknande som indikerar att de inte får stå och köa där. Kanske du får byta favoritplats?
 
Toppen