Senaste nytt

Förtydligande information om SAS Go & SAS Plus

Provade chatta med SAS och fick då till svars att frukost är den enda måltiden som kommer att ingå för PLUS på inrikesresor i SE/NO/DK. Så läser jag inte tabellen. Någon som kan bringa klarhet i den frågan?

Provade chatta med SAS och fick då till svars att frukost är den enda måltiden som kommer att ingå för PLUS på inrikesresor i SE/NO/DK. Så läser jag inte tabellen. Någon som kan bringa klarhet i den frågan?

Enligt tabellen så står det ju ganska klart och tydligt att frukost serveras gratis innan klockan 09.00 på inrikesflighter... Jag antar att personen du chattade med tänkte fel.

http://www.sas.se/SAS-Global/sas-go-plus/norden-europa/

Edit: Sorry, läste ditt inlägg igen. Förstår nu vad du menar. Svaret på din fråga nu är ju samma, finns ingen stjärna på måltider, så och under PLUS står det "Mat & dryck ombord ingår", så då ska det ingå?

Last edited:
Enligt tabellen så står det ju ganska klart och tydligt att frukost serveras gratis innan klockan 09.00 på inrikesflighter... Jag antar att personen du chattade med tänkte fel.

http://www.sas.se/SAS-Global/sas-go-plus/norden-europa/

Edit: Sorry, läste ditt inlägg igen. Förstår nu vad du menar. Svaret på din fråga nu är ju samma, finns ingen stjärna på måltider, så och under PLUS står det "Mat & dryck ombord ingår", så då ska det ingå?

Service onboard within Europe
The new onboard food and drink concept ”Our Café” replaces SAS Cloud Shop.
SAS Plus customers will be offered breakfast on the morning flights, before 0900.
From 0900 the customers will be offered a free choice from "Our Café", regardless of flight time or destination.
SAS Go customers will be offered to buy breakfast on the morning flights, before 0900.
On domestic flights in DK, FI, NO and SE, breakfast will be served free of charge.
From 0900 the customers can buy food and drinks from “Our Café”.

Exception: Domestic Denmark, where breakfast is complimentary at gate until 09.00 a.m., to be brought on board.

“Our Café” will not be open on flights with flying time less than 40 minutes, but coffee and tea will be served.

Last edited:
Nu ska vi inte glömma att SAS nyligen presenterade att frukost ingår för SAS Plus gäster inom hela norden. Vilket mycket snabbt togs bort och nu står det att det ingår på inrikes för samtliga som det redan är nu.
Vidare står det att Lounge och Fast Track ingår i SAS Plus. Jag skulle gärna vilja se hur alla "gamla" Full Flex kunder dvs de som nu blir SAS Plus på inrikes ska få plats i Loungen på T4 ARN, detta kommer med största sannolikhet att ändras inom kort också ska ni se.
En sista sak, angående maten.
Skulle SAS nu stå kvar vid att maten ingår för Plus kunder inrikes så skulle det vara en revolutionerande produkt då bjudning på mat inrikes är någon som varit borta i många år nu, och då ska vi inte glömma att det erbjöds samtliga passagerare mot slutet.
Detta skulle även innebära ett snäpp närmare Malmö Aviations ombordprodukt att man får något på flyget, men TF bjuder ju iofs alla pax.
Jag tror personligen Aldrig att det kommer bjudas på något extra i SAS Plus på inrikes...

Jag tolkar Dr. Miles tabell som att mat kommer ingå om man åker SAS Plus inrikes i Sverige. Den enda tjänsten med tre *** ( not available for domestic flights) var ju Priority Luggage, vilket vi alla vet i praktiken aldrig fungerat inrikes. Dock så har jag flera gånger frågat SAS purser på inrikesflygningar och dom har sagt att dom inte vet ännu vad som gäller. Dock så var det en purser som beklagade sig att om så vore fallet skulle dom inte hinna med det.

Så jag ser fram emot en trevlig liten måltid på min nästa inrikesflygning med SAS.

Kommer antagligen inte att hända...

Hinner med ?

När min mamma jobbade på SAS för en massa år sedan och i början av karriären bjöd man på Mat/vin/champagne i Första Klass och i Turistklass på mat dryck och kaffe, följt av Taxfreevagnen för samtliga ombord. Detta var 1969 och flygtypen var Caravelle mellan bla GOT-CPH som då hade en flygtid på 30 min...
Då var dom 4 C/A på knappt 100 pax så jo det hinns nog med ;)

Hinner med ?

När min mamma jobbade på SAS för en massa år sedan och i början av karriären bjöd man på Mat/vin/champagne i Första Klass och i Turistklass på mat dryck och kaffe, följt av Taxfreevagnen för samtliga ombord. Detta var 1969 och flygtypen var Caravelle mellan bla GOT-CPH som då hade en flygtid på 30 min...
Då var dom 4 C/A på knappt 100 pax så jo det hinns nog med ;)

Idag är de 2 i kabinen på ett för dem ett hopplöst flygplan för 88 passagerare eller 3 i ett flygplan för 141 passagerare på den linjen. Det är en rätt stor skillnad i ratio kabinpersonal...

Service onboard within Europe
SAS Go customers will be offered to buy breakfast on the morning flights, before 0900.
On domestic flights in DK, FI, NO and SE, breakfast will be served free of charge.
From 0900 the customers can buy food and drinks from “Our Café”.

Hur tänkte de nu? ARN-MMX gratis fruskot. ARN-CPH betalfrukost? ARN-CPH är enklaste resvägen om jag ska till just Malmö eller Lund ju. Fler avgångar, tåget är mycket enklare än buss/taxi från MMX, samma pris. Inte riktigt tänkt klart där va?

Hur tänkte de nu? ARN-MMX gratis fruskot. ARN-CPH betalfrukost? ARN-CPH är enklaste resvägen om jag ska till just Malmö eller Lund ju. Fler avgångar, tåget är mycket enklare än buss/taxi från MMX, samma pris. Inte riktigt tänkt klart där va?

Ja, det är lite dumt, men det är ju ingen förändring mot hur det är idag. Men man kan tycka att det är väldigt löjligt att intra-norden-flygen inte har gratis frukost. Å andra sidan kan man då dra det till att det är konstigt att inte intra-Europa har det osv.

Om jag förstått det rätt innebär det att bokad Z klass på Lufthansa biljett men om flighten opereras av SAS kommer att överföras till bokningsklass C. Det innebär 2000 miles and more poäng istället för Z klass 1250 poäng...? Är det korrekt?

Last edited:
Toppen