Senaste nytt

Försvunna förmåner hos olika program - en gång i tiden

bmi Diamond Club

Man fick miles för upgraderad kabin även om det var en bonusresa:
När man t ex uppgradera bonusresan med Cash upgrade, fick man miles för uppgraderad kabin.
Detta hände för mig ett par gånger. Båda gånger med THAI.

Jag fick 3.147 status miles + Silver bonus 262 destination miles = 3.409 destination miles på sträckan Hong Kong->Bangkok när de hade 10% rabatt på cash upgrade om man betalade med MasterCard.
Uppgraderingen kostade ca 1.800 SEK(då) och det var bra tillskott till statusen året efter.

bmi Diamond Club

Man fick miles för upgraderad kabin även om det var en bonusresa:
När man t ex uppgradera bonusresan med Cash upgrade, fick man miles för uppgraderad kabin.
Detta hände för mig ett par gånger. Båda gånger med THAI.

Jag fick 3.147 status miles + Silver bonus 262 destination miles = 3.409 destination miles på sträckan Hong Kong->Bangkok när de hade 10% rabatt på cash upgrade om man betalade med MasterCard.
Uppgraderingen kostade ca 1.800 SEK(då) och det var bra tillskott till statusen året efter.

och nu har min retro-claim gått genom.

Date​
Code​
Activity description​
Dest​
Member​
dd-mmm-2012Accrual ActivityBKK-Suvarnabhumi International to ZRH-Kloten on TG - 00970 in F
16890​
16890​
dd-mmm-2012Accrual ActivityBonus: BKK-Suvarnabhumi International to ZRH-Kloten on TG - 00970 in F
4632​
0​

Alltså, en enda flight gav mig 21.522 destination(användbara) miles. => avios
Jag har fått mer än 25% bonus(25% av aktuella miles ska det vara) tack vare att jag har sprängt 55.000 membership(status) miles tröskel.
bmi DC Gold som har över 55.000 membership miles, kunde tjäna dubbla destination miles på alla flighter över 55.000 membership miles.

Jag älskar bmi Diamond Club. De har varit sjysst mot mig hela tiden.
Synd att de har lämnat Star Alliance...:(

För 37.500 bmi miles kunde jag skicka Magino till Brasilien/Argentina via USA och Sydafrika i Business class.
Med 37.500 avios kan jag inte skicka någon till Dubai t/r, inte ens i Economy class.
Grymt nyfiken på hur det gick att boka det för så lite miles. Jag hade förväntat en siffra 3x mer.

Det fungerade så här.

Europe - North America/South America/Africa/Far East tur och retur kostade 50.000 bmi miles i Economy.

Sedan kunde man boka en bonusresa som Miles+Cash för halva miles + viss summa pengar.
De bonusresorna ovan kostade 25.000 bmi miles + 170 GBP för tur och retur i Economy.

Bonusresa i Business class kostade x1,5 av Economy, bonusresa i First class kostade x2,5 av Economy.

Så kalkylen blev:
(25.000 bmi mile + 170 GBP) x 1,5 (Business class) = 37.500 miles + 255 GBP + skatter&bränsletillägg.

Det gjorde bmi Diamond Club en av förmånligaste/generösaste flygbonusprogrammen.
Mer detalj av bmi Diamond Club kan du läsa här, dock det inte gäller längre. :(
Jämförelse mellan bmi Diamond Club och US Airways Dividend Miles

SAS EB

Clipboard01.jpg

Frequent traveller bonus. Varför jag fick så här märkliga krediteringar minns jag dock inte...

SAS EB

Visa bifogad bild 13155

Frequent traveller bonus. Varför jag fick så här märkliga krediteringar minns jag dock inte...

Det har du troligtvis inte fått heller... När jag gjorde utdrag i november över alla EB-aktiviteter så hittade jag en flight till Stavanger ungefär runt 97-98 bland många andra märkligheter. Grejen är bara att jag har aldrig varit i Stavanger...

Mvh
/NotRyan

SJ Prio: Obegränsat kaffe i bistron för Grå/Svart medlemmar. Numera endast EN kopp + EN påtår per resa. Detta på grund av att folk missbrukade förmånen…

Vadå, tog de kaffe till alla kompisarna? :rolleyes:

Många ansåg det vara en bra ice breaker att bjuda snygga tjejen i sätet bredvid på en kopp kaffe. ;)

En ytterligare förmån som har försvunnit var att man som Black Card holder även fick fritt specialkaffe på X2000. Med Grått kort ingick detta om man reste i First. Under 2012 plockade SJ tyvärr bort kaffemaskinerna från X2000 på grund av att de skakades sönder.
SJ I ett nötskal…

Toppen